ولایتی: بشار اسد نخواهد رفت/ ایران از عراق و سوریه حمایت می‌کند

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران به عنوان قطب امنیت منطقه از سوی دوست و دشمن به رسمیت شناخته شده و حضور دریایی ایران در اقیانوس هند و دریای سرخ نشان‌دهنده قدرت منطقه‌ای این کشور است.

علی اکبر ولایتی روز شنبه در گردهمایی پژوهش با عنوان تبیین تحولات منطقه‌ای و نظام بین‌الملل افزود: نیروی دریایی ایران همان نیرویی است که با سابقه چند هزار ساله در دریا مرز را از طریق دریا به مناطق برون‌مرزی متصل می‌کند.

 

وی تصریح کرد: هیچ کشوری در منطقه ظرفیت ایران را که قطب امنیت در منطقه شود را ندارد و به لحاظ وسعت، ظرفیت فرهنگی و اعتقادی و علمی و فناوری ظرفیت ایران را هیچ کشوری ندارد. وی اضافه کرد: ایران به عنوان قطب امنیت منطقه از سوی دوست و دشمن به رسمیت شناخته شده و حضور نیروی دریایی ایران در اقیانوس هند و دریای سرخ نشان‌دهنده قدرت منطقه‌ای ایران است که می‌تواند امنیت خود و کشورهای همسایه را تامین کند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: در تاریخ چندهزار ساله مکتوب ایران نیروی دریایی و تسلط بر دریا برای ما مهم بوده و هست، ما شاهد هستیم که هر حکومتی در ایران قدرتمند بوده نیروی دریایی قدرتمندی داشته است.

ولایتی با بیان این که بعد از اسلام هم هر حکومتی اقتدار داشت در نیروی دریایی قوی بود، ادامه داد: ما به نسبت این که در دریا پیشرفت داشتیم دو هزار کیلومتر ساحل در جنوب داریم و یکی از پنج کشور اطرف بزرگترین دریای بسته هستیم.

وی با مهم توصیف کردن نقش نیروی دریایی گفت: منطقه غرب آسیا همیشه از حساس‌ترین مناطق جغرافیای سیاسی بوده است و یکی از نتایج انقلاب صنعتی که پیشرفت علم و صنعت را داشت برای مسلمانان مقدار زیادی مشکل ایجاد کرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری بیداری اسلامی در منطقه یادآور شد: بیداری اسلامی در ایران در سال ۱۸۲۵ میلادی قریب به دویست سال پیش با رساله جهادیه در ایران آغاز شد و امواج مختلفی در کشور و منطقه پشت سر گذاشته است.

ولایتی اضافه کرد: آنچه در تونس در سال ۱۳۸۹ شکل گرفت، مردم قیام کردند و بن علی رییس جمهوری این کشور ساقط شد، انقلاب مردمی روی کار آمد و نتیجه بیداری اسلامی بود که در نتیجه آن موج تقابل بیداری اسلامی شکل گرفت.

وی با یادآوری این که آنچه امروز در مصر و سوریه می‌بینیم نتیجه تقابل با بیداری اسلامی است، خاطرنشان کرد: سوریه حلقه طلایی هسته مقاومت است که اگر نباشد امکان دسترسی به مبارزان لبنان و جنوب لبنان وجود ندارد.

وی افزود: آن‌هایی که گفتند حکومت سوریه دیکتاتوری است و باید ساقط شود و به جای آن دمکراسی حاکم شود کسانی هستند که بویی از دمکراسی نبرده‌اند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که آن‌ها کسانی هستند که به معارضان سوری کمک کردند تا دمکراسی در سوریه حاکم شود، گفت: امروز اولویت رفتن بشار اسد نیست، بشار اسد نخواهد رفت، می‌ماند، شجاع‌تر و مقاوم‌تر از بشار اسد برای حفظ امنیت تمامیت ارضی و هویت ملی سوری‌ها وجود ندارد.

ولایتی ادامه داد: اسراییل برج دیدبانی غرب در قلب جهانی اسلام است تا نگذارد قدرت‌های بزرگ در منطقه شکل گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ایران در تمام حوزه‌ها حرف اول را می‌زند و بدانند که اگر بخواهند در عراق کاری کنند ایران از عراق و حکومت برخاسته از عراق حمایت کرده و می‌کند ایران از عراق و سوریه حمایت می‌کند که اگر نمی‌کرد داعش بر عراق و دمشق مسلط می‌شد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.