پاسخ موسویان به نیکلاس برنز در مورد ارتباط با ایران

سید حسین موسویان در یادداشتی در روزنامۀ نیویورک تایمز، پاسخ نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه سابق امریکا را داد.

سید حسین موسویان معاون پیشین سیاست خارجی دبیرخانه شورای امنیت ملی، عضو ارشد تیم هسته‌ای پیشین کشورمان در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز، به راهکارهای نیکلاس برنز برای گفتگو با ایران، پاسخ داده است:
نیکلاس برنز معاون وزیر خارجه سابق امریکا در مقاله مننتشره مورخ ۱۹ ژانویه مجله نیویورک تایمز تحت عنوان "با تهران صحبت کنید اما محکم و سخت"، از اوباما و جانشین آتی وی به عنوان رئیس جمهوری خواست یک موازنه در مورد ایران بیابد که در " حد فاصل همکاری در مورد مسائل هسته ای و بازدارندگی ایران از سیاستهای تجاوزکارانه" باشد. نتیجه این است که برای اطمینان از اینکه ایران به تعهداتش عمل خواهد کرد، بازگشت به استراتژی فشار است.
آقای برنز درست می گوید که ایران کشور تک صدایی نیست. جناحهایی در ایران مخالف برجام بودند زیرا اعتقاد داشتند که ایران امتیازات زیادی داده است و به آمریکا هم نمی شود اعتماد کرد که به تعهداتش پایبند باشد. بیش از دویست سال است که حاکمیت، استقلال و یکپارچگی ایران مورد تهدید قدرت های جهانی و مناقشات منطقه ای قرار گرفته و این امر ، ایرانیان را در مقابل اشغالگری یا تسلیم شدن مقاوم بار آورده است.
توافق هسته ای حاصل تنها بدین خاطر حاصل شد که آمریکا رویکردی با محوریت تعامل، مصالحه و با رعایت احترام برگزید و نه سیاست زور و اجبار که طی سال ها فایده ای جز گسترش برنامه هسته ای ایران در برنداشت. ایران به لحن احترام آمیز پاسخ مثبت می دهد ولی در مواجهه با لحن تهدید یا فشار ، موضع تهاجمی و انعطاف ناپذیر می گیرد.
بدین خاطر هم رهبر معظم انقلاب ایران تصریح کرد که اگر امریکاییان در حرف و عمل نشان دهند که آنها غیر منطقی نیستند، آنگاه خواهند دید که جمهوری اسلامی و مردم ایران خیرخواه، منطقی و اهل همکاری هستند.
تعامل با ایران یک شناسه ورود دارد که «دیپلماسی» است و یک «رمز عبور» دارد که «احترام» است. انتخاب این راهبرد کلید همکاری با ایران برای حل بحرانهای منطقه اعم از سوریه و یمن است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.