بلیت قطار فعلا افزایش قیمت نخواهد داشت

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی گفت: بلیت قطارهای مسافری هم اکنون بدون هیچگونه افزایش قیمتی از سوی شرکت‌های حمل و نقل ریلی به مشتریان عرضه می‌شود.

سیدحسن موسوی‌نژاد، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی در این باره گفت: شرکت‌های خصوصی فعال حمل و نقل مسافری راه آهن در حال حاضر فروش بلیت قطار را با توجه به ادعای سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تخفیف به مشتریان عرضه می‌کنند تا این مشکل با مذاکرات دو طرف برطرف شود.

 

وی با بیان اینکه هیات مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران پس از نشست‌های کارشناسی با اعضای انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با شناور شدن نرخ بلیت قطار و افزایش قیمت به طور متوسط هشت درصد موافقت کرد، افزود: این تصمیم براساس ماده ۹ قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی مصوبه سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی اتخاذ شده و انتظار داریم این ظرفیت‌های قانونی در بررسی‌های نهایی برای تعیین نرخ بلیت قطارهای مسافری لحاظ شود.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا اظهار داشت: برای نرخ‌گذاری نهایی، بررسی‌های مشترک میان فعالان حمل و نقل ریلی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه دارد و تا اخذ تصمیم نهایی، اکنون قیمت بلیت با تخفیف و بدون هیچ گونه افزایشی عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه تخفیف‌های اعمالی از سوی شرکت‌های حمل و نقلی در مقطع کنونی همان میزانی است که براساس نرخ‌گذاری شناور در ایام غیر پیک تعیین شده بود، یادآور شد: راه آهن جمهوری اسلامی ایران با توجه به هزینه بالای قطارهای مسافری، هزینه سنگین تعمیر و نگهداری قطارها، احتساب ترددهای یک سر خالی و ضریب اشغال پایین صندلی‌ها در ایام غیرپیک، با این افزایش نرخ موافقت کرد.

به گفته وی، علاوه بر این در سال‌های گذشته هیچ سرمایه‌گذاری جدیدی در حوزه ریلی صورت نگرفته و دلیل این عدم سرمایه گذاری، اقتصادی نبودن آن و ضرر و زیان شرکت‌های ریلی است؛ در نتیجه راه حل نهایی در واگذاری تعیین قیمت به بازار است.

طبق موافقت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مقرر بود نرخ بلیت قطارهای مسافری در بیش از ۱۱۰ مسیر افزایش یابد، اما سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد براساس مصوبه تیرماه امسال ستاد هدفمند سازی یارانه‌ها، نرخ خدمات حمل و نقل ریلی مشمول قیمت‌گذاری است و هرگونه افزایش قیمت بلیت باید با تصمیم این سازمان و کارگروه تنظیم بازار انجام شود، لذا افزایش قیمت بلیت قطارها غیرقانونی است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.