قانونگذاران آمریکایی: دیگر حاضر به چشم پوشی از حمایت عربستان از افراط گرایی نیستیم

قانونگذاران آمریکایی در اقدامی کم سابقه به انتقاد از سیاست های آمریکا در حمایت و همپیمانی بی حد وحصر و چشم پوشی از واقعیت های عربستان سعودی بعنوان کشور صادرکننده ایدئولوژی افراط گرایی به سراسر دنیا، پرداختند.

«کریس مورفی» ، «مارتین هاینریش»، و «برایان شاتز» از سناتورهای حزب دموکرات آمریکا در جلسه روزجمعه در اندیشکده شورای روابط خارجی در نیویورک در اقدامی کم سابقه از سیاست های واشنگتن در قبال رژیم آل سعود در عربستان انتقاد کردند.
«کریس مورفی» سناتور ارشد حزب دموکرات آمریکا دراین جلسه اظهارکرد: «هیچکس (برای خاورمیانه) استراتژی راهبردی ومعتبری ندارد زیرا این کارمستلزم روبرو شدن با برخی واقعیت های بسیار ناراحت کننده ای درخصوص ماهیت جنگ پیش روی ما ورویارویی با معایب موجود دریکی ازاصلی ترین همپیمانان ما درخاورمیانه است.
این سناتور دموکرات خاطرنشان کرد، دربرابر تمام زوایای مثبت همپیمانی با عربستان سعودی روی دیگری وجود دارد که آمریکایی ها معمولا آن را نادیده گرفته اند و آن این است که پس از پیچیده تر شدن و تمرکز پیکارمان برمبارزه با افراط گرایان، ما دیگر حاضر به نادیده گرفتن این بعد عربستان سعودی نخواهیم بود.
مورفی با بیان اینکه درطول دهه گذشته مشخص شد تنها موارد نادری ازدخالت های نظامی آمریکا درخاورمیانه کارایی داشته است برضرورت استفاده از نیروهای محلی در حل مسایل منطقه تاکید کرد.
وی خاطرنشان کرد عدم لشگرکشی آمریکا ازآن سوی آبها برای اعمال فشار برمتحدان منطقه ای آمریکا بوده است که بپذیرند حل بحران های منطقه ای باید ازطریق راهکارهای این کشورها درمنطقه درجهت حل مسایل منطقه ای صورت گیرد واین بخشی ازسیاست های اوباما از شروع کار بوده است.
سناتور آمریکایی دربخش دیگری ازسخنان خود عنوان داشت: یادآوری این نکته نیز مهم است که گروه های تروریستی که آمریکا آنها را به ذکر نام به رسمیت می شناسد بصورت بسیار عمیق تحت نفوذ آموزه های وهابیت و سلفی گری قرار دارند.
وی در ادامه اذعان داشت: « شمار زیادی ازنمایندگان درکنگره در پی توافقنامه هسته ای، تنها به دلیل اینکه عربستان کشور دوست و ایران دشمن خصمانه آمریکا خوانده می شوند، خواستار افزایش تصاعدی حمایت های آمریکا ازعربستان سعودی درجنگ هایی همچون یمن وسوریه شده اند.
این سناتور دموکرات خاطرنشان کرد، شواهد نشان می دهد حمایت های ما از جنگ های تحت رهبری عربستان درکشورهایی مثل یمن، باعث کمک به افراط گرایی وافزایش مشکلات انسانی شده است.
مورفی درمورد تعاملات ایران اظهارداشت نظر شخصی من در مورد اینکه خطوط شکل گرفته در سیاست های آمریکا مبنی بر مسلح کردن عربستان سعودی بعنوان همپیمان تاریخی و چشم پوشی ازاین حقیقت که بخشی ازپول های کلانی که به عربستان سعودی سرازیر می شود صرف صدور ایدئولوژی افراط گرایی که ما درحال جنگ با آن هستیم کارکرد درستی ندارد و اضافه کرد، اوضاع امروز درخاورمیانه تغییر کرده است درحال حاضر ما (وایران) با دشمنی مشترک درحال جنگیم و صرف نامگذاری کشورها بعنوان دوست و متخاصم دلیلی برعدم همکاری تعریف شده با آنها در جهت اقدامات مناسب نباید باشد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.