رسیدگی ۱۰ روزه به درخواست رد صلاحیت‌شدگان خبرگان؛ از فردا

شورای نگهبان بررسی تقاضای تجدید نظر داوطلبان خبرگان را از فردا آغازمی‌کند که به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت و ۲۱ بهمن ماه اسامی نهایی نامزدهای انتخابات خبرگان اعلام عمومی خواهد شد.

از فردا (یازدهم بهمن ماه) رسیدگی به درخواست رد صلاحیت‌شدگان داوطلبان پنجمین دوره انتخابات خبرگان توسط شورای نگهبان و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ظرف ۱۰ روز تا بیستم بهمن ماه ۹۴ انجام می‌شود.
در این مرحله مدارکی که داوطلبان در زمان شکایت ارسال کرده اند و یا مدارکی در پرونده آنها موجود است مجددا بازبینی می شود.

کسانیکه صلاحیتشان توسط شورای نگهبان، مورد تأیید قرار نگرفته بود از تاریخ ۹۴/۱۱/۸ تا ۹۴/۱۱/۱۰ فرصت داشتند که به نتیجه بررسی صلاحیتشان اعتراض کنند که این مهلت امروز پایان یافت.
رسیدگی مجدد به درخواست رد صلاحیت‌شدگان توسط شورای نگهبان و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ظرف ۱۰ روز از تاریخ یازدهم بهمن ماه تا بیستم بهمن ماه ۹۴ انجام می‌شود.
در انتخابات خبرگان رهبری ۸۱۸ داوطلب ثبت نام کرده بودند که در مدت ۳۰ روزه بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان صلاحیت ۳۷۳ مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد صلاحیت ۲۰۷ نفر رد و ۱۶۶ نفر نیز تائید شد.

گفتنی است از ۸۱۸ داوطلب خبرگان، ۱۵۸ نفر از ادامه رقابت و ورود به انتخابات انصراف دادند، ۱۱۱ نفر غیرمجاز(عدم سابقه تحصیلی حوزوی، …) بودند و ۱۵۲ نفر نیز در آزمون کتبی شرکت نکردند، که مجموع انصرافی ها، غیر مجازها و غایبان آزمون به ۴۲۱ نفر رسید و در نهایت فقهای شورای نگهبان صلاحیت ۳۷۳ نفر از آنان را بررسی کردند.
بنابراین گزارش سیامک ره پیک سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در مورد نحوه احراز شرایط داوطلبان خبرگان گفته است: این نکته که گفته می شود صلاحیت برخی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری بدون شرکت در آزمون تائید شده است تشخیص شرایط و صلاحیت علمی و سایر ویژگی‌هایی که در قانون برای داوطلبان مجلس خبرگان آمده بر عهده فقهای شورای نگهبان است.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تاکید کرد: شرط علمی عده ای قبل از شرکت در آزمون برای فقهای شورای نگهبان محرز بوده است که آنان صلاحیت علمی دارند.
ره پیک گفت: یک روش متداول و اصلی به عنوان آزمون برای احراز شرط علمی کسانیکه صلاحیت آنها به طرق دیگر احراز نشده بود اعلام شد تا از این طریق وارد شوند و این به عنوان راه اصلی و یک قاعده برای احراز صلاحیت علمی مطرح شد.
اسامی نهایی کلیه داوطلبان تائید صلاحیت شده هر استان توسط فرمانداری‌ها در تاریخ ۲۱ بهمن اعلام عمومی می‌شود. تبلیغات انتخابات مجلس خبرگان هم به مدت دو هفته از تاریخ ۲۲بهمن آغاز و تا ۱۴ روز یعنی ۵ اسفند ادامه خواهد داشت.

انتخابات خبرگان رهبری به همراه دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۷ اسفندماه برگزار می شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.