عراق آمادگی دارد روادید ایرانیان را برای تمام ایام سال لغو کند

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دولت و نهادهای ذیربط باید در بخش حمل و نقل مواظب باشند تا ظلمی در حق زائران صورت نگیرد و نظارتی بر فعالیت آژانس‌های مسافرتی داشته باشند، گفت: باید شرایطی را فراهم کرد تا از ظرفیت‌های مردمی در استان‌های مختلف حداکثر بهره‌برداری شود.

الیاس نادران در نطق میان دستور خود در جلسه امروز مجلس، اظهار کرد: وقتی در سال 88 عده‌ای از جوانان دانشجو تصمیم گرفتند سفر زیارتی به کربلا را برنامه‌ریزی کنند تقریباً از همه نهادهای رسمی مسئول کشور نهی شدند، به هر صورت سفر پیاده نیمه شعبان در سال 89 با حضور 400 نفر از جوانان دانشجو وارد فاز عملیاتی شد و در این بین تنها یک نفر بود که نه تنها از این ایده حمایت کرد بلکه نیروهای خود را مأمور کرد تا در جهت امنیت این افراد ظرفیت خود را به کار گیرند و او کسی جز سردار قاسم سلیمانی نبود.

وی افزود: شاید آن روز که این دانشجویان در سال 89 و در ایام نیمه شعبان مسیر نجف کربلا را پیاده طی می‌کردند تصور نمی‌کردند که این خط‌ شکنی و معبر باز کردن روزی به فتح قلوب میلیون‌ها زائر ایرانی عاشق اباعبدالله منجر شود و یکی از وجوه فرمایش الهی امام امت را محقق کنند که راه قدس از کربلا می‌گذرد.

نماینده مردم تهران در مجلس، افزود: حضور ده‌ها میلیونی افراد از ملیت‌های مختلف پنجگانه دنیا خود موید این رویداد است و لازم است که از تمام دست‌اندرکاران مراسم راهپیمایی اربعین که در نهایت ‌آرامش و امنیت این همایش ده‌ها میلیونی را برگزار کردند تشکر شود.

نادران با اشاره به اینکه عوامل اجرایی دو کشور ایران و عراق باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند، اظهار کرد: نخست اینکه با اتکاء به تجربه اربعین گذشته امسال پیاده‌روی زائران ایرانی به مراتب بهتر و کم ‌مسأله‌تر انجام گرفت، دیگر اینکه باید شرایطی را از امروز برای اربعین سال دیگر فراهم کنیم که از ظرفیت‌های مردمی در استان‌های مختلف حداکثر بهره‌برداری انجام شود.

وی تصریح کرد: همچنین برابر اطلاع واصله طرف عراقی آمادگی دارد روادید را برای تمام ایام سال لغو کند اما متأسفانه در داخل بعضی نهادها با تحلیل‌های غلط مانع انجام این کار هستند. البته رژیم گذشته بر اساس راهبردهای فرهنگی خود با ترکیه لغو روادید کرد و هنوز هم به قوت خود باقی است اما متأسفانه ملت‌های دوست ایران و عراق از این امکان بی‌بهره هستند، قطعاً برکات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و حتی امنیتی این اقدام بیش از نفع مادی است که نصیب عده‌ای خاص می‌شود.

نادران تأکید کرد: دولت و نهادهای ذیربط باید مراقبت کنند که به ویژه در حمل و نقل در حق زائران ظلم مضاعف صورت نگیرد و این کار بر نظارت‌های جدی و جلوگیری از سوءاستفاده‌های آژانس‌های مسافرتی مستلزم تأمین امکانات و زیرساخت‌ها توسط همه نهادهای عمومی کشور است.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین اظهار کرد: خوشبختانه قریب به 80 نماینده مجلس در کنار سایر مردم و مسئولان در قوای مجریه و قضائیه در این خیل پیاده زائران حضور داشتند که با احتساب نمایندگانی که در مرزها به تسهیل امور اقدام می‌کردند این رقم به 100 نفر هم می‌رسد که امیدواریم سال آینده تمامی نمایندگان در این صحنه حضور داشته باشند.

وی در پایان اظهار کرد: دستاوردهای عظیم این همایش ده‌ها میلیونی مردمی باید برای مردم تبیین شود و شرایطی فراهم شود که زائران از مسیر کربلا به آزادی قدس اقدام کنند و نقشه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان ملت‌های مسلمان را نقش بر آب کنند. البته نشست‌های تخصصی بین‌المللی در این رابطه ضروری است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.