سفیر اسبق ایران در واتیکان: از نظر مسیحیان تنها کشور نیرومندی که می تواند از آنها دفاع کند ایران است

سفیر اسبق کشورمان در واتیکان معتقد است که شرایط چندسال گذشته منطقه از ظهور داعش گرفته تا انقلاب های عربی سبب شده است تا پاپ و مسیحیان جهان نگاه متفاوتی به ایران داشته باشند.

حجت الاسلام دکتر محمد مسجدجامعی در یادداشتی نوشت: دو جریان در طی سالهای اخیر موجب تحولی بزرگ در تغییر نگاه واتیکان و مسیحیان به ایران شده است که در داخل کشور کمتر به درستی دریافته میشود.

جریان نخست به پیشروی سریع داعش در عراق باز می‌گردد و جریان دوم نیز موفقیت ایران در توافق با پنج بعلاوه یک است.
سفیر اسبق کشورمان در این یادداشت که به بهانه سفر رئیس جمهوری به ایتالیا و فرانسه و خصوصا سفر به واتیکان و دیدار با پاپ فرانسیس نوشته شده، آورده است: این مسئله برای واتیکان به مراتب ملموس تر بود. بدان علت که آنان در ارتباط مستقیم با کلیساهای خاورمیانه و نیز کلیسای کاتولیک خاورمیانه بودند. واقعیت این است که در جریان بحران سوریه و عراق شخصیت¬های این کلیساها مورد بی‌اعتنایی کامل غربیان قرار گرفتند تا بدانجا کشوری چون فرانسه حاضر نشد سخنان متحد تاریخی¬اش در منطقه را که مارونی ها باشند، بشنود. آنها بارها از این بی‌تفاوتی و بی‌مهری علناً انتقاد کردند. مضافاً که نگارنده مکرر خود شاهد و مورد خطاب این گونه گلایه ها بوده است.
به نظر محمد مجسد جامعی صرفنظر از اینکه واتیکان طبیعتاً به موقعیت مسیحیان و مخصوصاً کاتولیک ها حساس است و نسبت به ادامه حضور آنها در خاورمیانه که مهد مسیحیت است، حساسیت بیشتری دارد. آنها احساس می کنند شرائط به گونه ای در آمده که دیر و یا زود مسیحیان مجبور به ترک سرزمین اجدادی خود خواهند شد و قدرت‌های غربی خواسته و یا ناخواسته به این جریان کمک می کنند.
سفیر اسبق کشورمان در واتیکان با اشاره به اینکه پس از آغاز انقلاب‌های عربی و عمدتاً با تمهیدات سعودی‌ها و متحدانش، منطقه قطبی شد و کشورها و احزاب و حتی شخصیت‌های اجتماعی و دینی منطقه خواسته و یا ناخواسته در چنین چارچوبی قرار گرفتند می نویسد: قطب نخست، قطب اهل سنت است و کم و بیش به زعامت عربستان و قطب دیگر هر آنچه غیر او است و در زیر چتر ایران. اعم از اینکه شیعه اثنی عشری باشد و یا زیدی و اسماعیلی و یا علوی و دورزی و نُصیری. و با توجه به ویژگی‌های این دو قطب سایر ادیان و شاخه¬های دینی و خصوصاً مسیحیان، در قطب دوم قرار گرفتند. این برای آنان یک انتخاب نبود، در آن واقع شدند.
سفیر اسبق کشورمان در واتیکان در ادامه می نویسد: آنها ( مسیحیان و واتیکان) احساس می کنند تنها کشور نیرومندی که در برابر شرائطی که خواهان زوال آنها است می ایستد و می تواند بایستد، ایران است. و دیگران حتی اگر به زبان به نفع آنان صحبت کنند اما عملاً بر ضدشان اقدام می کنند و البته واقعیت هم چنین است.
از نظر حجت الاسلام مسجدجامعی این تحولات به تدریج نگاه واتیکان را نسبت به ایران و جایگاه او تغییر داد، اگرچه این تغییر می توانست زودتر انجام شود. کاردینال جان لویی توران پس از بازگشت از سفرش به ایران که در زمستان سال گذشته انجام شد، صریحاً گفت صلح در خاورمیانه بدون حضور ایران ممکن نیست. توران سال ها وزیر خارجه واتیکان بود. او را از نزدیک می شناسم و با او کار کرده‌ام. بدون شک او از برجسته‌ترین صاحبنظران سیاسی نه تنها کلیسای کاتولیک ، بلکه کل اروپا است و نظراتش نه تنها در محافل مسیحی که در محافل رسانه‌ای و اجتماعی و سیاسی نیز با دقت شنیده می شود. مضافاً که علی‌رغم صراحتش بهر حال پیوسته در چارچوب محافظه کارانه کلیسائیان که ذاتی آنها است، سخن می گوید. لذا سخنان او منعکس کننده واقعیت های فراوانی است.
 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.