ویروس جنجالی این روزها باعث می‌شود بچه‌ها چطور متولد شوند؟

زیکا حالا نامش بیشتر از هر ویروس دیگری در جهان شنیده می‌شود و بعضی از کارشناسان حتی اعلام کرده‌اند که در صورت عدم اقدام جدی تهدید این ویروس می‌تواند بدتر از ابولا شود. این ویروس جنجالی اما چرا این قدر باعث نگرانی جهانی شده است؟

ابولا باعث مرگ ۱۱ هزار نفر در آفریقا شد اما حالا ویروس جدیدی ممکن است وضعیت مشابهی در جهان ایجاد کند. سازمان بهداشت جهانی حالا همه تلاشش کنترل گسترش این ویروس است که در صورت عدم اقدام جدی می‌تواند به یک بحران جهانی تبدیل شود. 
به تازگی خطر ویروس زیکا که احتمالا باعث به دنیا آمدن نوزدان ناقص الخلقه می‌شود باعث شد تا دولت‌های السالوادور و کلمبیا از زنان بخواهند که حداقل تا 2 سال دیگر باردار نشوند. ین اقدام دو دولت آمریکای لاتین به دنبال آن صورت گرفت که چندین هزار نوزاد با جمجمه کوچکتر از حد طبیعی در این منطقه به دنیا آمدند.
آنچه بسیار باعث نگرانی است این است که ابتلای مادر باردار به این ویروس باعث میکروسفالی (کوچکی جمجمه، دور سر کمتر از ۴۲ سانتی‌متر و تاخیر و اختلال رشد مغزی) می‌شود.
زیکا از طریق یک پشه به نام Aedes که عامل انتقال تب دانگ و تب زرد نیز به شمار می آید، منتقل می شود.
تب خفیف، خارش پوست و ورم ملتحمه، اولین علایم بیماری هستند که معمولا دو تا هفت روز طول می کشند. درحال حاضر هیچ درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد و بهترین شکل پیشگیری، محافظت در برابر نیش حشره است.
انتشار این ویروس تا سال ۲۰۰۷ به آفریقا و آسیای جنوب شرقی محدود بود و چندان موردتوجه قرار نمی‌گرفت. این ویروس در سال ۲۰۰۷ در میکرونزی از جزایر اقیانوس آرام شیوع پیدا کرد. این ویروس تا سال ۲۰۱۴ فقط در آفریقا، آسیای جنوب شرقی و جزایر اقیانوس آرام شیوع یافته بود. این ویروس در آن سال به جزیره ایستر و شیلی گسترش یافت. ویروس زیکا تا ماه مه ۲۰۱۵ به برزیل راه یافت. در برزیل در سال گذشته بیش از ۸۴۰۰۰ مورد ابتلا به این ویروس ثبت شد.فقط ۲۰ درصد از کسانی که به این ویروس آلوده می‌شوند، علامت‌دار می‌شوند و شایع‌ترین علائم تب، دانه‌های پوستی،‌ درد مفصل و قرمزی چشم‌ها است.
در حال حاضر، برزیل میزبان اصلی این ویروس است و سازمان جهانی بهداشت به تازگی در مورد شیوع این ویروس هشدار داده است و پیش بینی می کند که در سال جاری میلادی، سه تا چهار میلیون نفر در سراسر آمریکا به زیکا مبتلا خواهند شد.
در سال ۲۰۱۴ میلادی، شیلی اولین مورد انتقال ویروس در جزیره ایستر را تایید کرد و در ماه مه سال ۲۰۱۵، اولین مورد انتقال در ناحیه شمال شرق برزیل تایید شد. همراه با شیلی و برزیل، ویروس در کشورهای دیگر آمریکا از جمله باربادوس، بولیوی، کلمبیا، اکوادور، السالوادور، گوادلوپ، گواتمالا، گویان، هائیتی، هندوراس، مارتینیک، مکزیک، پاناما، پاراگوئه، پورتوریکو، سنت مارتین، سورینام و ونزوئلا گزارش شد.
علایم ابتلا به زیکا
تب، سردرد، قرمزی چشم ها، خارش و درد مفاصل و عضلات، مهمترین نشانه های ویروس زیکا هستند و معمولا این نشانه ها از هر چهار بیمار، در یک نفر ظاهر می شود. بسیاری از افرادی که به این ویروس آلوده هستند، به دلیل عدم مشاهده علایم اولیه، از بروز عفونت آگاهی ندارند.
شرایط بیماری در زنان باردار بسیار خطرناک است و سبب می شود ویروس از طریق جفت به جنین منتقل شده و سبب میکروسفالی در جنین شود. تحقیقات، هنوز انتقال ویروس از مادر به جنین را ۱۰۰ درصد تایید نکرده است و ممکن است در برخی مادران باردار، ویروس به جنین منتقل نشود.
بیماری از طریق واکنش زنجیره ای پلیمراز و جداسازی ویروس از خون تشخیص داده می شود. تشخیص این بیماری معمولا به دلیل شباهت به تب دانگ و تب زرد دشوار است. بهترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به این ویروس استفاده از پشه بند، حشره کش ها و پوشاندن بدن، بستن در و پنجره و توجه به نظافت منزل، به ویژه دور کردن زباله از خانه هستند. معمولا این حشره در آب ساکن موجود در سطل، گلدان، ظروف و پارچ تخم ریزی می کند.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.