وزیر خارجه آمریکا: به دنبال تقابل با روسیه نیستیم

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که واشنگتن به دنبال تقابل و رویارویی با روسیه نیست بلکه خواهان روسیه‌ای قدرتمند است تا در حل و فصل مناقشات جهانی همکاری کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با برنامه «اخبار شنبه» در شبکه «روسیه یک» تصریح کرد: آمریکا خواهان یک روسیه قوی و قدرتمند است. ما به دنبال تقابل و رویارویی نیستیم. ما خواهان یک روابط عادی با روسیه هستیم و می‌خواهیم شاهد یک روسیه قدرتمند باشیم تا به حل و فصل مناقشات جهانی کمک کند چون به اندازه کافی در جهان چالش وجود دارد.
این مقام ارشد آمریکا در ادامه از کمک‌های روسیه در حصول توافق هسته‌ای با ایران تقدیر کرد و افزود: «روسیه همچنین در حصول توافقنامه اخیر در پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی جهان بسیار همکاری کرد.»
کری در مورد تحولات سوریه نیز بر اهمیت هدف مشترک پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه تاکید کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا به روسیه سفر و با مقامات این کشور دیدار و گفت و گو کرد. وی سه‌شنبه گذشته نیز به اتفاق نظر روسیه و آمریکا در مساله مبارزه با تروریسم اشاره و خاطرنشان کرد: واشنگتن و مسکو بر ادامه مبارزه با گروه تروریستی داعش و خودداری از هرگونه مذاکره با این گروه تاکید دارند.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در این باره افزود: رییسان جمهوری روسیه و آمریکا در ماه‌های اخیر بارها درباره مسایل مربوط به مبارزه با تروریسم گفت و گو و بر لزوم تشدید مبارزه با این پدیده در عرصه جهانی تاکید کرده‌اند. 
وی درباره مسائل مورد بحث با طرف آمریکایی، به ادامه فعالیت گروه بین‌المللی «حامیان سوریه» اشاره کرد که برای حل و فصل مسائل سوریه تلاش می‌کند.
گروه به اصطلاح حامیان سوریه اکثرا از اعضای اردوگاه ضدسوری تشکیل شده که تا کنون دو نشست در وین برگزار کرده است.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: روند حل و فصل بحران سوریه نیاز به توجه دائمی ما (بازیگران بین‌المللی) با توجه به توافقات به دست آمده در دو نشست گروه حامیان سوریه در وین دارد.
وی افزود: بدون شک مسایل مربوط به تروریسم بسیار گسترده‌تر از سوریه است.
لاوروف در این رابطه به تشدید حضور و فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در لیبی اشاره کرد که امنیت منطقه را به خطر انداخته است. 
وی اضافه کرد: گروه داعش در عراق فعالیت گسترده دارد و به کشورهای یمن و افغانستان هم نفوذ کرده است. 
کری وزیر امور خارجه آمریکا هم به نوبه خود بر ضرورت مبارزه با داعش تاکید کرد و گفت: البته آمریکا و روسیه در مورد تهدید داعش و این که تهدید مشترکی برای دو کشور است اتفاق نظر دارند. 
جان کری در بخش دیگری از گفت و گوی خود با شبکه «روسیه یک» روسیه درباره جنگنده سوخو ۲۴ روسی که جنگنده اف-۱۶ ترکیه هدف قرار گرفت و در خاک سوریه سقوط کرد، گفت: «ما جزئیات این حادثه را در دست نداریم. ما بر اساس داده‌های رادارهای خودمان سرنخ‌هایی داریم و به طور کلی می‌دانیم که چه روی داده اما روندی رسمی در این خصوص در جریان است و من نمی‌خواهم درباره نتایج نظری بدهم.»
به گفته روسیه، ماموریت این جنگنده بمباران کاروان‌های حامل نفت داعش در خاک سوریه بود. یکی از خلبان‌های این هواپیما کشته شد و دیگری نجات پیدا کرد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.