لاوروف خواستار بستن مرز سوریه و ترکیه برای جلوگیری از نفوذ تروریست ها شد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بر ضرورت بستن مرز ترکیه با سوریه به منظور جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها به خاک این کشور تاکید کرد.

به گزارش روز شنبه وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف در جلسه شورای امنیت که در آن قطعنامه سوریه تصویب شد، گفت: امیدواریم مساله بستن مرز سوریه و ترکیه بدون اتلاف وقت حل شود.
وی افزود: اگر از حمایت گروه‌های مسلح معارض سوری (غیرتروریست‌ها) در سوریه سخن می‌گوییم که با تروریست‌ها می‌جنگند بهتر است مرز سوریه و ترکیه بسته شود.
وی اظهار امیدواری کرد کشورهای حامی این گروه‌ها در اقدامات نظامی، فورا به مساله بستن مرز سوریه و ترکیه برای جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها اقدام کنند.
لاوروف در جمع خبرنگاران همچنین درباره توقف حمایت بازیگران خارجی در پشتیبانی از گروه‌های مسلح معارضان خاطرنشان کرد: تعدادی از گروه‌های مسلح معارضان در سوریه را نباید حمایت کرد و نباید در مذاکرات سوری دعوت شوند.
وی ادامه داد: فقط گروه‌های سوری معارض میهن دوست که در اعمال افراط‌گرایانه و تروریستی و پیشبرد اصول گروه داعش شرکت نکرده‌اند باید به مذاکرات سوری سوری راه بیابند.
لاوروف افزود: در مذاکرات سوری جایی برای گروه‌های تروریستی همچون جبهه النصره وجود ندارد و این گروه‌ها را نباید در روند مذاکرات شرکت داد بلکه باید در صورت برقراری آتش‌بس با آنان مبارزه شود و این موضع اصولی روسیه است.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: سوریه باید کشور یکپارچه، چندقومی و چند مذهبی بماند و حکومت آن باید مانند اکنون برای گروه‌های قومی این کشور خطری در برنداشته باشد. 
وی ادامه داد: این پاسخ صریح به طرف‌های خارجی است که تلاش می‌کنند نسخه‌های آماده به طرف‌های سوری تحمیل کنند.
وی گفت: در نشست شورای امنیت یک بار دیگر بر موضع خود تاکید کردیم که در مبارزه با تروریسم نباید پیش‌شرطی تعیین شود.
وزیر امور خارجه روسیه از شرکای این کشور خواست از بیان اظهارات ایدئولوژیکی و نیز پیروی از ایده‌های بلندپروازانه ژئوپلیتیکی در مساله سوریه خودداری کنند چرا که به گفته او، پرهیز از چنین موضع‌گیری‌هایی برای پیشبرد اهداف مشترک در حل و فصل بحران سوریه مهم است.
لاوروف ابراز امیدواری کرد که دبیرخانه سازمان ملل در اجرای مفاد قطعنامه جدید شورای امنیت در باره مساله سوریه بی طرفانه اقدام کند.
آمریکا و متحدان غربی و عربی این کشور در پنج سال اخیر، اردوگاه ضدسوری را تشکیل داده و از گروه‌های تروریستی در این کشور برای سرنگونی حکومت بشار اسد رییس جمهوری قانونی سوریه حمایت کرده‌اند. 
روسیه با گروه‌های تروریستی در سوریه مبارزه می‌کند و نیروی هوافضای این کشور در حدود ۸۰ روز عملیات ضدتروریستی ضربات سنگینی بر پیکر گروه‌های تروریستی در سوریه وارد کرده است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.