صنعت هواپیمایی نوسازی می شود/تحویل ۱۳۸ فروند هواپیما در سالجاری میلادی

وزیر راه و شهرسازی گفت: ۱۳۸ فروند هواپیما برای نوسازی کل صنعت هوانوردی در طول سال جاری میلادی (۲۰۱۶) از سوی فرانسه به ایران تحویل داده می شود.

عباس آخوندی در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس برای ارائه گزارشی در مورد قراردادهای منعقد شده با فرانسه در مورد حمل و نقل هوایی که در سفر اخیر رئیس جمهوری به فرانسه انجام گرفت، افزود: تحویل این هواپیماها از سال جاری به کشورمان آغاز می شود و در طول ۸ سال به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار ما قرار می گیرد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: مهمترین اقدام صورت گرفته این وزارت خانه انعقاد دو قرارداد بزرگ برای نوسازی ناوگان هوانوردی ایران بود به طوری که در یکی از قراردادها با شرکت ایرباس ۱۱۸ فروند هواپیما به صورت اجاره به شرط تملیک با اعتباری حدود ۵/۱۰میلیارد دلار برای ایران خریداری شد.
آخوندی افزود: ۴۵ هواپیما خریداری شده از شرکت ایرباس ای ۳۲۰، ۴۵ هواپیمای دیگر ای ۳۳۰، ۱۶ فروند ای ۳۵۰ و ۱۲ فروند نیز ای ۳۸۰ است که این هواپیماها برای برد متوسط و قاره پیما استفاده می شود.
وی ادامه داد: همچنین قراردادی با شرکت ATR برای خرید ۲۰ هواپیمای جت ملخی با ظرفیت ۷۰ نفر منعقد شده است که از جهت تعداد صندلی، میزان قرارداد مربوطه بیش از کل صندلی های پروازی موجود در ایران است و با این قرارداد ظرفیت ناوگان هوایی ایران به بیش از دو برابر افزایش می یابد.
وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در رابطه با نحوه تحویل هواپیماها براساس قرارداد منعقد شده قرار است که از سال جاری (۲۰۱۶ میلادی) تحویل هواپیماهای ایرباس آغاز شده و به مدت ۸ سال به تدریج به ایران عرضه شود. همچنین هواپیماهای ATR در مدت ۳ سال به ایران تحویل داده می شود.
آخوندی ادامه داد: قراردادهای منعقد شده میان ایران و فرانسه به صورت اجاره به شرط تملیک بوده و منابع اولیه اعتباری توسط خود شرکت ایرباس و شرکت ATR به میزان ۱۵ درصد تأمین شده است؛ از طرف دیگر برای خرید هواپیماها هیچ تضمینی از بانک مرکزی و دولت جمهوری اسلامی دریافت نشده و تضمین بازگشت منابع اعتباری همان عملکرد هواپیماها است و دولت هیچ تضمین رسمی نداده است.
وی تاکید کرد: انعقاد قرارداد میان ایران و فرانسه برای خرید هواپیماهای مسافربری یک اتفاق بی نظیر و بی سابقه در تاریخ مالی ایران است، در کنار بحث خرید هواپیما، ۳ یادداشت تفاهم میان ایران و فرانسه امضا شد که اولین یادداشت در رابطه با توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) و ساخت یک ترمینال سریع ظرف مدت یک سال با منابع سرمایه گذار بود.
آخوندی ادامه داد: البته همزمان یک ترمینال با عنوان ترمینال سلام در حال ساخت است که تا پاییز سال آینده به بهره برداری می رسد و به تبع آن ترمینال موجود فرودگاه امام خمینی(ره) از فعالیت خارج شده تا بازسازی و نوسازی شود؛ از طرفی دیگر در شرایط کنونی ظرفیت استاندارد فرودگاه امام ۶ میلیون بوده که هم اکنون سالانه حدود ۸ میلیون مسافر تردد دارند که براساس برنامه های صورت گرفته با نوسازی ترمینال اصلی ظرفیت آن به ۱۲ میلیون مسافر می رسد.
وی افزود: همزمان با ساخت این ترمینال ها قرار است که ترمینال ایرانشهر در فرودگاه امام(ره) با ظرفیت ۳۰ میلیون مسافر ساخته شود که با ساخت ۴۰ ماهه آن، ظرفیت فرودگاه امام به ۴۵ میلیون مسافر در سال می رسد. همچنین همزمان با این مسئله یک یادداشت تفاهم برای نوسازی فرودگاه مشهد برای افزایش ۵/۴ میلیون نفری منعقد شده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین یادداشت تفاهمی برای توسعه فرودگاه اصفهان تنظیم شده تا با توجه به زیرساخت های گردشگری اصفهان این فرودگاه به یک فرودگاه بین المللی و گردشگری تبدیل شود؛ همچنین قرار است ۴ فرودگاه بین المللی دیگر در تبریز، بوشهر، اهواز و شیراز ساخته شود؛ از این رو ما امیدواریم با مجموعه قراردادها بتوانیم ۷ فرودگاه بین المللی را در ایران بسازیم.
آخوندی گفت: یکی دیگر از اقدامات و برنامه ها نوسازی کل سیستم ناوبری ایران است زیرا ایران دارای یک کریدور طبیعی بوده اما از سال ۸۳ تا کنون سیستم ناوبری بازسازی نشده و براساس برنامه ریزی های صورت گرفته این موضوع با اعتباری حدود ۲۵۰ میلیون یورو انجام می شود.
وی ادامه داد: امروزه اتفاق مهمی در صنعت هواپیمایی در حال شکل گیری است اگرچه ما حدود ۲۵۶ هواپیما در کشور داریم، اما تنها حدود ۱۵۰ فروند هواپیمای فعال با عمر حدود ۲۰ سال داریم.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هم اکنون ۵۴ فرودگاه در کشور موجود است، ولی ۸۰ درصد پروازها تنها در ۸ فرودگاه صورت می گیرد و ۸۰ درصد پروازهای بین المللی نیز تنها از طریق ۳ فرودگاه انجام می گیرد؛ درآمد فرودگاه امام خمینی (ره) به تنهایی برابر کل ۵۳ فرودگاه دیگر است که این نشان از عدم تعادل مطلق در وضعیت هوانوردی ایران و عدم تعادل جغرافیایی و عدم توجه به مناطق محروم است.
آخوندی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ایران مرکز تعادل منطقه است و برخی قدرت های بزرگ و برخی بی تدبیری های داخلی تلاش کردند تا به صورت تصنعی این مرکز را از تعادل خارج کنند، به گونه ای که ایران باید مرکز هاب هوایی باشد، اکنون این هاب هوایی از ایران جابجا شده است که ما باید ایران را به عنوان هاب هوایی منطقه بگذاریم.
وی افزود:این قراردادها به صورت درازمدت است، دوره تحویل ایرباس ۸ سال طول می کشد و ۸ سال دوره بازگشت خرید؛ که این بدان معنا است که دنیا پذیرفته با ایران یک قرارداد ۱۶ ساله برمبنای عملکرد هواپیماها انعقاد کند که این بزرگترین نشانه برای آن است که دنیا پایداری و سرافرازی ایران را بعد از برجام پذیرفته است.
وی خاطر نشان کرد: دوره بازپرداخت قرارداد نوسازی فرودگاه امام خمینی(ره) حداقل ۲۰ سال طول می کشد؛ لذا شرکتی که ۱۰۰ درصد سرمایه گذاری را می پذیرد و می خواهد در ایران سرمایه گذاری کند، نشان دهنده پایداری جمهوری اسلامی است که توسط تمام قدرت های جهانی پذیرفته شده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما می خواهیم در سطح منطقه و جهان رقابت کنیم و سهم ایران را از سهم بازار جهانی داشته باشیم؛ برآورد سازمان هواپیمایی کشور آن است که ایرانیان از سال ۹۰ تا ۹۳ بیش از ۱۲ میلیارد دلار از شرکت های هواپیمایی خارج تنها بلیت خریده اند.
آخوندی اضافه کرد: برآورد شرکت هما از عملکرد سالانه آن است که سالانه حدود ۴ میلیارد دلار ایرانیان برای پرواز از ایران به جهان و از جهان به ایران تنها از شرکت های خارجی بلیت می خرند؛ در حالی که سهم هواپیماهای جنوب خلیج فارس از پروازهای این منطقه ۸۸ میلیون مسافر از سال است که سهم ایران ایر تنها ۶/۴ میلیون است.
وی گفت: ما باید قدرت اول منطقه باشیم یعنی آنکه باید برگردیم به اینکه سهم ما از زنجیره جهانی، و ارزش افزوده جهان افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: ما در حال حاضر برای ۱۲ فروند ای ۳۸۰، قرارداد می بندیم تا سهمی از زنجیره ارزش تجارت جهانی در صنعت هوانوردی داشته باشیم؛ این اتفاق رخ داده ایران را سرافراز می کند و ما می توانیم سهم خود را از صنعت هوانوردی جهان داشته باشیم.
وی ادامه داد: در چهارسال گذشته ۱۲ میلیارد دلار ارز این کشور به کشورهای خارجی تنها برای پرواز داده شد که ما می خواهیم این ها را در مدت ۸ سال پرداخت کنیم. کافی است ما تنها ۴۰ درصد این سهم را وارد بازار ایران کنیم آن زمان خواهید دید که تا چه اندازه حجم اشتغال صورت می گیرد.
آخوندی تاکید کرد: عدالت جغرافیایی و توجه به مناطق محروم جزو اهداف این وزارتخانه است و از اقداماتی که در این زمینه صورت گرفت آن است که ۲۰ فروند هواپیمای ATR خریداری کردیم و تلاش داشتیم تمام این ۵۴ فرودگاه را فعال و شبکه پروازی را ایجاد کنیم و امید است با این قرارداد ناوگانی تنها ویژه مناطق محروم تاسیس کنیم.
وی تصریح کرد: اگر به دنبال توسعه مناطق محروم کشور هستیم، سریع ترین و ارزان ترین راه، توسعه صنعت هوانوردی کشور است. به دنبال آن هستیم که ایران را به ۵ الی ۶ منطقه تقسیم کنیم تا سیستم هوانوردی گسترده در کشور ایجاد شود، قرارداد برای ATR عمدتا یک شبکه هوانوردی برای توسعه کشور است و برنامه ما نوسازی ۵۰۰ هواپیما در ایران است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: ما به دنبال تشکیل یک شرکت کمپانی ملی هستیم، شرکت لیزینگ هواپیمایی محدودیتش این است که ۲۰۰ هواپیما اضافه کند و در اختیار شرکت های خصوصی قرار دهد، ATR و ایرباس را تشویق کردیم که از صندوق توسعه ملی به آنان تسهیلات خواهیم داد تا برای توسعه شرکت های خصوصی اختصاص دهند.
آخوندی توضیح داد: حال همزمان با این قرارداد، قرارداد دیگری با ایرباس بسته ایم که مرکز تعمیر، نگهداری و اورهال تمامی هواپیماها در تهران انجام شود و پیش نویس این قرارداد را امضا کرده ایم.
وی با اشاره به این که از تعلیق تحریم ها ۲ هفته گذشته است، اظهار داشت: تصور اینکه همه اجزای قرارداد ۵/۱۰ میلیارد دلاری تدوین و نهایی شود، گزافه گویی است. این امر بسیار طبیعی است که برای قراردادهای بزرگ در ابتدا یک پیش نویس قرارداد را امضا می کنند و سپس مراحل آن طی می شود.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی بعد از صحبت های وزیر راه و شهرسازی گفت: یک سری سوالاتی به من داده شده است که با توجه به کمبود وقت ما باز هم زمان دیگری را در خدمت آقای آخوندی برای پاسخ به سوالات هستیم تا این موضوع کاملا روشن شود. 
وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: ما از شما برای تلاش در جهت حل مشکل ترابری هواپیمایی تشکر می کنیم. 
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.