سنای آمریکا به دنبال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است

چندین هفته پس از اجرایی شدن برجام، کمیته روابط خارجی سنا سعی دارد تحریم‌های جدیدی را در ماه جاری میلادی (فوریه) به بهانه‌های غیر هسته‌ای علیه ایران اعمال کند.

سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، و دستکم یک سناتور دیگر در حال تدوین طرح‌هایی هستند که گستره‌ای از موضوعات،‌ از آزمایش‌های موشکی اخیر ایران تا ادعاها درباره نقض حقوق بشر، را در بر دارد تا بار دیگر "قانون تحریم‌های ایران" تمدید شود.
روزنامه واشنگتن‌پست می‌گوید تحریم‌ها درباره برنامه موشکی یکی از سه طرحی است که کورکر در حال آماده‌سازی آن است. وی در کنار اعمال دوباره "قانون تحریم‌های ایران" طرح سومی را نیز در دستور کار دارد که از افشای جزئیات آن خودداری کرد.
باب منندز، سناتور نیوجرسی، نیز در حال برنامه‌ریزی برای بسته‌ای از اقداماتی است که "ما باید علیه ایران و خارج از پرونده هسته‌ای در نظر بگیریم." منندز پیشتر به همراه سناتور مارک کیرک طرحی را برای تمدید "قانون تحریم‌های ایران" تدوین کرده است. وی خواهان افزایش تحریم‌ها علیه تهران به دلیل آزمایش‌های موشکی و ادعاهای حقوق بشری است.
هم کورکر و هم منندز – به همراه همه جمهوری‌خواهان سنا و سه دموکرات دیگر – با تواف قهسته‌ای ایران در ماه سپتامبر مخالفت کردند. اقدامات آنها اولین تحریک جدی قانونگذاران علیه ایران پس از اجرایی شدن برجام است. هنوز مشخص نیست که کاخ سفید چه واکنشی به این اقدامات نشان خواهد داد.
همچنین مشخص نیست دموکرات‌هایی که با توافق هسته‌ای مخالفت کردند از تحرکات برای تحریم‌های غیر هسته‌ای حمایت خواهند کرد یا نه. در سوی دیگر طیف، جمهوری‌خواهان – که عمدتا در مجلس نمایندگان هستند – چندین ماه اخیر را به ارائه تمهیداتی برای توقف و یا کند ساختن اجرای برجام اختصاص داده‌اند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.