صادرات نفت ایران به هند کاهش یافت

صادرات نفت ایران به هند در ژانویه ۲۰۱۶ که توافق هسته ای اجرا و تحریم ها لغو شد با کاهش ۳۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۷۰ هزار و ۷۰۰ بشکه در روز رسید.

بر اساس آمارهای اولیه تانکری، واردات نفت هند از ایران در ماه ژانویه بیش از یک چهارم نسبت به ماه قبل کاهش یافت، اما انتظار می رود با اجرایی شدن لغو تحریم ها واردات در  ماه فوریه افزایش پیدا کند.
خریداران هندی نفت ایران در ماه های پایانی تحریم ها علیه ایران، خرید های خود از این کشور را پایین نگه داشته بودند، چون پیش بینی می کردند که تهران تلاش های گسترده ای برای بازاریابی نفت خود انجام دهد.
اکنون که تحریم های بانکی، نفتی، بیمه ای و کشتیرانی ایران لغو شده، پالایشگاه های هندی در حال مذاکره با شرکت ملی نفت ایران درباره افزایش واردات خود از این کشور هستند.
بر اساس امارهای تانکری، دو پالایشگاه هندی، یعنی اسار اویل و مانگالور، قبلا سفارش خرید ۳ محموله نفت خام از ایران برای ماه فوریه را به ثبت رسانده اند که میزان خرید نفت این کشور از ایران در نیمه نخست این ماه را به حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رساند.
یک منبع آگاه در شرکت ملی نفت ایران ماه گذشته به رویترز گفته بود: «هند خواستار خرید ۶ میلیون بشکه بیشتر از رقم تعیین شده قبلی از ایران شده است که این به معنای خرید روزانه ۲۳۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه نفت بیشتر در ماه فوریه خواهد بود.» این منبع نگفت که رقم های تعیین شده قبلی چه مقدار بوده است.
بر اساس آمارهای اولیه تانکری، در ماه ژانویه، هند روزانه ۱۷۰ هزار و ۷۰۰ بشکه نفت از ایران دریافت کرد که عمدتا در زمانی بارگیری شده بود که تحریم ها همچنان پابرجا بود. این رقم ۲۷ درصد نسبت به ماه دسامبر و ۳۸ درصد نسبت به یک سال قبل کاهش داشت.
در ده ماهه نخست سال مالی ای که از ابتدای آوریل ۲۰۱۵ شروع شده، واردات نفت هند از ایران ۹.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و به ۲۲۸ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز رسیده است.
در ماه ژانویه، شرکت دولتی مانگالور بزرگترین مشتری هندی نفت ایران بود و روزانه ۱۰۳ هزار و ۴۰۰ بشکه نفت از این کشور خرید. پس از مانگالور، اسار با خرید روزانه ۶۷ هزار و ۲۰۰ بشکه نفت، در مکان دوم قرار داشت.
ایران بعد از لغو تحریم ها قصد دارد تولید نفت خود را روزانه ۵۰۰ هزار بشکه افزایش داد تا بتواند تقاضاهای جدید از مشتریان جدید و قبلی خود را تامین نماید. حدود ۲۰۰ هزار بشکه از این رقم قرار است به بازار اروپا صادر شود.
تحریم های ایران در روز ۱۷ ژانویه لغو شد. با وجود گذشت دو هفته از لغو تحریم ها ارتباط بانکی و بیمه ای ایران با کشورهای اروپایی هنوز برقرار نشده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.