رهامی: انتخابات متعلق به همه گروه ها و اقشار است

حجت الاسلام و المسلمین محسن رهامی رییس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان و رییس کارگروه تعامل و رایزنی شورای عالی سیاتگذاری انتخابات اصلاح طلبان در گفت و گوی مشروح با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وخبری جماران به سوال هایی پیرامون انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تلاش های اصلاح طلبان برای ایجاد وحدت میان خود پاسخ و شرایط پیش روی این گروه سیاسی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و … پاسخ داد.

***سخنان رهبر معظم انقلاب ناظر بر حضور افراد با گرایش ها و سلایق مختلف است
رهبر معظم انقلاب طی سخنانی در جمع ائمه جمعه و سپس در دیدار با اقشار مختلف مردم قم بر مشارکت حداکثری و حضور همه در انتخابات تاکید داشتند. شما چه راهکارهایی را برای این مشارکت حداکثری و تحقق این فرمایش رهبری انقلاب مناسب می دانید؟
رهامی: در سخنرانی رهبر انقلاب دو نکته مهم درباره انتخابات وجود داشت که قابل تامل است، باید تلاش شود تا راهکارهای عملی برای اجرایی شدن آن را پیدا کنیم. یک قسمت آن مربوط به مشارکت حداکثری است که سیاست کلی نظام در همه انتخابات های گذشته و پیش رو است، البته به دلیل شرایط منطقه ای و پیرامونی و وجود تهدیدهای امنیتی در منطقه اهمیت آن دو چندان می شود. زیرا مهمترین راهکار تضمین استقلال و امنیت کشور در مشارکت حداکثری مردم درانتخابات است و این موضوع می تواند تا مدت ها، آینده کشور را تضمین و مانع از بسیاری از حوادث ناگوار شود.
مساله دوم که در سخنان ایشان وجود داشت، این بود که فرمودند حتی کسانی که نظام را قبول ندارند و مصداق ولایت فقیه یعنی شخص ایشان را قبول ندارند، نیز پای صندوق های رای حضور یابند؛ بنابراین انتخابات تنها تعلق به نیروهای حزب الهی که نظام را صد درصد قبول دارند نیست، بلکه متعلق به همه گروه ها و اقشار است.
به منظور اجرایی شدن این خواسته ها، لازم است که شرایط حضور مردم فراهم شود؛ یعنی اینکه مردم برای مشارکت انگیزه داشته باشند و برای کسانی که قبلا نمی خواستند در انتخابات شرکت کنند، حداقل این مورد فراهم شود که بتوانند افرادی را که به گرایش ها و سلایق آنها نزدیک تر هست انتخاب کنند.

***هیئت های اجرایی و نظارت به گونه ای عمل کنند که خواست رهبر انقلاب محقق شود
از این رو نقش هیئت های اجرایی و شورای نگهبان و هیئت های نظارت موثر و پررنگ می شود و لازم است که این نهادها طوری در بررسی صلاحیت ها عمل کنند که که خواسته های رهبری نظام تامین و تضمین شود و چنانچه مواجهه با کاندیداهای انتخابات مجلس بگونه ای باشد که مردم احساس کنند با افراد متعلق به یک نوع گرایش و یا گروه سیاسی برخورد می شود، اکثریت مردم دلیلی برای حضور در صندوق های رأی نخواهند داشت و چنین اقدامی نقض غرض نسبت به فرمایشات رهبر انقلاب است.

***وظیفه گروه های سیاسی دعوت به مشارکت و ایجاد امید در مردم است
وظیفه تمام کسانی که پایگاه و مرجعیت میان مردم دارند نیز این است که ضمن تشویق مردم برای حضور در صحنه انتخابات باعث ایجاد نشاط و جلوگیری از یاس و ناامیدی در میان مردم شوند. آنها باید با کنار گذاششتن اختلافات و امیدوار ساختن مردم نسبت به آینده زمینه حضور حداکثری را فراهم کنند و وظیفه شرعی و ملی و سیاسی همه ما این است که نسبت به اجرای این نقش حساس باشیم.
در اجرای این نقش ما در بسیاری از استان های کشور با گروه های سیاسی و اجتماعی و اساتید جلسه داشتم و ضمن تشویق به حضور تمامی شایستگان برای حضور در صحنه و ثبت نام در فرصت قانونی، سعی داشتیم زمینه های ایجاد نشاط و امید در انتخابات را فراهم کنیم.
 نحوه فعالیت هیئت های اجرایی را برای بررسی صلاحیت ها چگونه ارزیابی می کنند؟ همینطور عملکردهیئت های نظارت در این زمینه چگونه بود و درباره رایزنی با شورای نگهبان درباره احراز صلاحیت ها آیا اقدامات خاصی انجام داده اید؟

***عملکرد هیئت های اجرایی موجبات رضایت عمومی را فراهم آورد
رهامی: درباره فعالیت هیئت های اجرایی و عملکرد مجموعه دولت در خصوص نامزد های انتخابات باید گفت که بنا به آمار و اطلاعاتی که وجود دارد تعداد مناسبی از از کاندیداها تایید شده اند که این امر موجبات رضایت عمومی را فراهم آورده است. حدود ۹۰ درصد افراد تایید صلاحیت شده اند، در عین حال افرادی وجود دارند که ما آنها را به سلامت نفس و حسن سابقه می شناسیم و بیشتر نماینده مجلس هم بوده اندکه صلاحیتشان در هیأ تهای اجرایی احراز نشده و از همین رو پیگیر تایید صلاحیتشان تودیم تا مشکل بوجود آمده حل شود.

***امیدواریم در لیست نهایی تعداد قابل توجهی از افراد و نیروهای شایسته باقی بمانند
در خصوص عملکرد هیئت نظارت هم انتظار این بودکه با فضایی که در کشور بوجود آمده و صحبت هایی که همه مسئولان داشته اند و از همه مهمتر سخنانی که رهبر انقلاب در انتخابات ۹۲ و اخیرا داشته اند، همگی مبتنی بر ایجاد امید بین مردم و به پای صحنه آمدن آنان بوده است.
بنایراین بایستی هیئت های نظارت نیز همین روندی را که هئیت های اجرایی دنبال کرده اند را ادامه می دادند. البته در مورد افرادی که محکومیت داشته باشند از این حیث در مورد آنها اعتراضی نیست، ولی اگر خارج از ضوابط قانونی و بر اساس گرایش های خاص سیاسی عمل کنند، این مورد با موضع گیری های رهبر انقلاب و چارچوب های قانونی سازگاری ندارد. البته امیدواریم که در مجموع تعداد قابل توجهی از افراد و نیروهای شایسته در لیست نهایی تایید شده ها باقی بمانند. ما نمی خواهیم در این زمینه پیش داوری بکنیم و درست نیست که فضای بدبینی در این خصوص بوجود آید.

***برای ایجاد همدلی رو رفع سوء تفاهم ها با مسئولان و مراجع دیدار کردیم
درباره رایزنی های انجام شده نیز باید گفت که این رایزنی ها به زمان قبل از انتخابات سال ۹۲ برمی گردد و ما از همان موقع سعی کردیم که فضای ایجاد تفاهم را با نهادهای نظام و همچنین دوستان اصولگرا بوجود می آوریم و تا کنون نیز ادامه داده ایم . به عنوان نمونه از آقای ناطق نوری دعوت کردیم تا اگر مایلند خودشان کاندیدا شوند و نیز در ایجاد فضای همدلی در کشور کمک کنند. همچنین با مسئولان کشور از جمله با ریاست مجلس خبرگان آیت الله یزدی و همچنین آیت الله مومن و آیت الله هاشمی شاهرودی و بعضی از حقوقدان ها و اعضای هیئت نظارت دیدار کرده و دغدغه ها را مطرح کردیم.
همچنین با تعدادی از اصولگرایان معتمد نظام مانند حجت الاسلام ابوترابی و نیز نعدادی از مراجع تقلید در قم جهت ایجاد تفاهم و رفع برخی از ذهنیت ها و روشن شدن مواضع احزاب اصلاح طلب سخن گفتیم. چون گاهی پیش می آید که عده ای پیش مسئولان می روند و نگرانی هایی نسبت به افکار و مواضع اصلاح طلبان مطرح می کنند. ما در این باره به آنان توضیح دادیم که ما نسبت به نظام و رهبری و خط حضرت امام و میراث بزرگی که ایشان به عنوان جمهوری اسلامی به یادگار گذاشتند، وفادار هستیم و اگر اختلاف نظری که وجود دارد در سلایق است. ما به دنبال مجلسی هستیم که می خواهد حامی مردم و به حقوق مردم علاقه مند باشد و مشکلات نظام را حل و با همسایگان و دنیای خارج تفاهم داشته باشد. ما با یکدیگر نقاط اشتراک فراوان داریم و هر چه چنین نشست هایی بیشتر باشد، نقاط افتراق کمتر می شود.

***اصلاح طلبان و دیگر گروه ها در مسائل کلان کشور با یکدیگر اختلاف ندارند
بنابراین ما در کلان مسائل سیاسی با یکدیگر اختلاف نظر نداریم و ممکن است در برخی راه حل ها اختلاف وجود داشته باشد. به عنوان نمونه در محکومیت فسادهای اقتصادی ضرورت برخورد با این اینگونه اقدامات ، همه با یکدیگر اشتراک نظر داریم. خوشبختانه این رابزنی ها بسیار موفق بوده و به تدریج آثار این موفقیت را در ایجاد فضای آرام و پرنشاط سیاسی مشاهده خواهیم کرد.
تا امروز چه اقداماتی برای وحدت اصلاح طلبان انجام شده و چه رایزنی های بین احزاب مختلف اصولگرا انجام شده و شما چه اقداماتی در کمیته های متبوع خود برای تحقق این امر انجام داده اید؟

***تجریه انتخابات ۸۴ باعث شد در انتخابات ۹۲ به صورت منسجم تر عمل کنیم
رهامی: ما برای ایجاد وحدت میان اصلاح طلبان چندین راه در پیش گرفته و مدل هایی در این زمینه طراحی کرده ایم. با توجه به اینکه تجربیات خوبی از انتخابات سال ۸۴ نداشتیم واین باعث شکست ما در آن انتخابات و از دست دادن فرصت شد، از اواخر سال ۹۱ جلساتی را که از پیش داشتیم به صورت منسجم تر دنبال کردیم. شورا ی هماهنگی جبهه اصلاحات در واقع همان شورای هماهنگی نیروهای خط امام بود که از دهه ۶۰ شکل گرفته بود و پس از انتخابات دوم خرداد به تدریج در قالب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات متشکل شدند و احزاب و تشکل های اصلاح طلب که به مرور تعداد آن ها نیز زیاد شد به آن ها پیوستند.

***به دست آوردن ۵۰ درصد کرسی های شورای شهر تهران و انتخاب روحانی پیروزی بزرگی بود
ما در انتخابات سا ل۸۴ وپس از آن در انتخابات ۸۸ دچارآسیب هایی شدیم و لذا پس از آن ضمن باز سازی شورای هماهنگی شروع به تدوین آیین نامه جدید و تشکیل کمیته های مورد نیاز پرداختیم. از جمله این کمیته ها که در سال ۹۱ و با مسئولیت بنده فعال شد کمیته انتخابات بود که خوشبختانه با فعالیت همه همفکران خود آن توانستیم حدود ۵۰% از کرسی های شورای شهر تهران را بدست آوریم و درانتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نیز در قالب شورای مشاورین رئیس دولت اصلاحات و با پشتیبانی ایشان و آیت الله هاشمی رفسنجانی توانستیم امور را منسجم کنیم تا این که نهایتأ یک کاندیدا در انتخابات حضور پیدا کرد ودکتر عارف به نفع آقای روحانی کنار رفت و ثمره عملی این انسجام، پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بود.

***پیروزی در انتخابات ۹۲ سبب ایجاد اعتماد به نفس و انسجام بیشتر در گروه های اصلاح طلب شد
این موفقیت در ما نوعی اعتماد به نفس ایجاد کرد تا بتوانیم برای حضور منسجم و قوی در انتخابات سال جاری نیز برنامه ریزی کنیم. کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با اختیارات بیشتر در تهران و اکثر استان های کشور فعال شد وما به اکثر استان ها سفر کرده و با اشخاص حقیقی مؤثر و هم چنین احزاب همسو دیدار و از آن ها برای شرکت در انتخابات دعوت کردیم.

***ترکیب ۴۳ نفره شورای عالی مرجع جدید برای تصمیم گیری در مورد عملکرد انتخاباتی اصلاح طلبان است
در اواخر شهریور ماه و اوایل مهر ماه سال جاری شورای عالی سیاست گذاری انتخابات اصلاح طلبان تشکیل شد که متشکل از دبیر کلان احزاب جبهه اصلاحات بعلاوه احزابی که تازه تشکیل شده اند و همچنین تعدادی اشخاص حقیقی می باشد. این ترکیب ۴۳ نفره مرجع جدیدی برای تصمیم گیری انتخاباتی اصلاح طلبان شد، اگرچه این شورا جایگزین شورا هماهنگی اصلاحات نشده و آن شورا نیز که مرکب از احزاب قانونی کشور است جلسات منظم خود را طبق روال گذشته برگزار می کند.
ما در جهت ایجاد وفاق بیشتردر حال رایزنی با اشخاص مؤثر حقیقی و حقوقی ، مراجع و اعضای محترم شورای نگهبان و شخصیت های مؤثر در انتخابات هستیم. رایزنی با احزاب مختلف اعم از اصلاح طلب و اصول گرا و بررسی مشکلات حقوقی و پشتیبانی از ستاد ها و نامزد های انتخاباتی و همچنین تلاش برای حل اختلافات و ایجاد نوعی حکمیت در مواردی که اختلافات ایجاد شده از جمله دیگر فعالیت هایی است که در دستور کار ما می باشد هم تلاش داریم تا از طریق برگزاری جلساتی با حضور احزاب اصلاح طلب و اشخاص مؤثر و از طریق شیخوخیت مشکلات و مسائلی که در تهران و استان ها وجود دارد را حل کنیم.
خبرنگار جماران: عملکرد اصلاح طلبان را در انتخابات شورای شهر گذشته چگونه ارزیابی می کنید وآیا از نظر شما اتفاقاتی که پس از تشکیل این شورا افتاد، چه درس هایی برای امروز اصلاح طلبان می تواند داشته باشد؟

***بدست آوردن کرسی ها در انتخابات شورای شهر در حالی محقق شد که ردصلاحیت های گسترده ای صورت گرفت
رهامی: ما از ارزیابی روش های گذشته استقبال می کنیم و برنامه ریزی های آینده می بایست با استفاده ار تجارب گذشته تنظیم شود، گذشته آئینه تمام نمای آینده است. اما دوستانی که در این زمینه نقد می کنند بهتر است نسبت به نیمه پر لیوان نیز توجه داشته باشند.

***لیست ها را در شرایطی تهیه کردیم که کسی در آن فضا حاضر به انجام آن نبود
در آن فضای که هیچ کس حاضر نبود چه در تهران و چه در شهرستان ها برای تهیه لیست اقدام کند در کمیته انتخابات شورای هماهنگی هماهنگی جبهه اصلاحات تلاش کردیم تا لیستی را تهیه کنیم و علی رغم رد صلاحیت های گسترده ای که صورت گرفت و البته شورای نگهبان نیز در آن نقشی نداشت و همه مسئولیت متوجه هیئت نظارت مجلس نهم و دولت دهم بود، توانستیم این لیست را تهیه نماییم به طوری که ما هم در تهران و هم در شهرستان ها توانستیم تعداد زیادی از دوستان خود را وارد شورا های شهر بکنیم و این در حالی بود که با توجه به مشخص نبودن وضعیت تأیید صلاحیت ها و مشکلاتی که وجود داشت تا چند روز قبل از انتخابات لیست ها نهایی نشده بود و دائمأ تغییر می کرد. برای تهیه لیست ها همه احزاب واشخاص مؤثر اصلاح طلب با یکدیگر همکاری کرده و نهایت توانستیم ۱۴ کرسی از کرسی های اعضای اصلی و ۷ کرسی علی البدل شورای شهر تهران را بدست آوریم که از ان ۱۴ نفر اصلی یعنی ۱۳ نفر کماکان بر عهد و پیمان خود هستند و این یعنی ۹۲% از لیست به درستی انتخاب شده است.
البته ما در انتخابات ریاست شورای سال اول نیز موفق عمل کردیم آقای مسجد جامعی با رای همین تعداد و ورزشکارانی که در لیست ما نبودند، ولی با ما هماهنگ شدند، رئیس شورا شد. درمورد شهرداری تهران نیز دوستان تعامل خوبی برقرار کرده اند، البته اگر بنا بر انتخاب شهردار دیگری بود، بنظر می رسد با تعامل وهمکاری بیشتر امکان پذیر می شد.

***بعضی از نقدها بی انصافی و تسویه حساب سیاسی است
البته از نقد عملکردها باید استقبال کنیم ولی برخی سخنان بی انصافی و نوعی تسویه حساب سیاسی است و چنانچه کوچکترین مشکلی پیش بیاید آن را مهم جلوه می دهند در حالی که نقطه عزیمت اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس همین موفقیتی بود که ما در شورای شهر بدست آوردیم. آنچه ما توانستیم در شورای شهر بدست بیاوریم با توجه به شرایط حاکم در آنموقع شبیه ا یک معجزه سیاسی می باشد.

***عملکرد دولت با توجه به میراثی که از دوره احمدی نژاد باقی مانده عملکرد قابل قبولی است
خبرنگار جماران: عملکرد دولت را طی بیش از دو سالی که از عمر آن گذشته در زمینه های مختلف اعم از سیاست داخلی و خارجی چگونه ارزیابی می کنید؟
رهامی: با توجه به امکانات و شرایطی که دولت داشته و با توجه به میراثی که از دو دوره دولت آقای احمدی نژاد از حیث بدهی ها، تحریم ها، قطع روابط و فضای نامناسب سیاسی و بین المللی برجای مانده، من اگر بخواهم به دولت نمره بدهم نمره قبولی می دهم. دولت سعی کرده است نسبت به تعهداتش خیلی جدی عمل کند و بخصوص آقای روحانی برای حل موضوع هسته ای و رفع تحریم ها خیلی با تدبیرعمل کرد. چنانچه اختلافات داخلی نیز با تدبیر حل شود قطعأ موفقیت های بیشتری نصیب کشور خواهد شد که البته این امر مستلزم همکاری بیشتر نهادهای خارج از اقتدار دولت با دولت می باشد.

***مجلسی آینده باید ضمن حفظ نقطه نظرات انتقادی به شعار های عمومی دولت پایبند باشد
وقایعی نظیر حمله به سفارت عربستان به اعتبار کشور خصوصا قوه مجریه در دنیا صدمه وارد می کند و وقتی چنین حوادثی پیش می آید توان کاری دولت در داخل و خارج پایین می آید. خوب است مجلس آینده نیز مجلسی باشد که به شعار های عمومی دولت پایبند باشد، اگرچه لازم است مستقل از دولت عمل کند و نقطه نظرات انتقادی خودش را نیز حفظ کند. اما چنانچه بخواهد با دولت وارد یک جنگ فرسایشی شود نظیر آنچه در خصوص معرفی نامزدهای وزارت علوم پیش آمد، دولت را برای انجام اقدامات خود فلج می کند.

***هر کسی جای روحانی بود در این قرصت کوتاه نمی توانست بهتر از این عمل کند
البته پس از رفع تحریم ها و بازگشت سرمایه های بلوکه شده در کره جنوبی، چین، هندوستان و… ان شاالله شاهد رونق خوبی خواهیم بود و تحول در زندگی مردم اتفاق خواهد افتاد. اگرچه هرکس دیگری جای روحانی بود در این فرصت کوتاه نمی توانست عملکردی بهتر از این داشته باشد.

***بحران در روابط با عربستان باید زودتر حل شود و نباید جنبه فرسایشی پیدا کند
در دیداری که اخیرأ با بعضی از مسئولین از جمله باآقای جهانگیری داشتم از ایشان خواستم که مسئله عربستان را هرچه سریع تر و به هر صورت که صلاح می دانند حل کند و همان طور که ما برای حل مسئله هسته ای با پا در میانی امثال پادشاهی عمان و ترکیه توانستیم مسائل را شروع کنیم و به جلو حرکت کنیم به طور قطع این مسائل نیز می تواند حل شود و نباید این موضوعات جنبه فرسایشی پیدا کند زیرا قدرت دولت را کاهش داده و مانع حل معضلات می شود.
خبرنگار جماران: دولت سوای مشکلاتی که در خارج برای حل مسئله سیاست خارجی با آن دست به گریبان است، در داخل نیز در خصوص مسائل سیاست خارجی با مشکلاتی نظیر نا کارآمد جلوه دادن برجام و یا مشکلاتی نظیر حمله به سفارت عربستان همچنان که به آن اشاره کردید مواجه است در چنین شرایطی دولت چگونه می تواند مسائل را مدیریت و مشکلات را حل کند؟

***نمی توان خطا را با خطا پاسخ داد و قوه قضاییه باید به سرعت با تخلف کنندگان برخورد کند
رهامی: ما در منطقه ای زندگی می کنیم که در بسیاری از کشورهای آن از افغانستان گرفته تا سوریه و یمن، احزاب و گروه ها به منظور تصفیه‌ی حساب با سایر گروه ها و احزاب، منافع ملی کشور خود را به خطر می اندازند. در خصوص این که شرایطی به وجود آید که احزاب منافع ملی را بر منافع حزبی و تشکیلاتی خود ترجیح دهند باید خیلی کار کرد ، احزاب باید تقویت شوند و زمینه های همبستگی ملی باید توسعه پیدا کند و این مسئله ای کلان است که باید پیگیری شود.
جرم کسانی که به سفارت عربستان حمله کرده و آن را به آتش کشیدند جرم سنگینی است و مجازات سنگینی را در پی دارد . هیچ کس و هیچ گروهی نباید احساس کند در مقابل ارتکاب جرم، از حاشیه امنیتی بر جوردار است و در حیاط خلوت بعضی جریانهای سیاسی می تواند هر اقدامی علیه امنیت و حیثیت کشور انجام دهد.
همانطور که جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد در عربستان و یا امارات و یا هر کشور دیگر امنیت سفارتخانه و مقامات دیپلماتیک ایران حفظ شود، این طبیعی است که کشورهای دیگر نیز چنین انتظاری را داشته باشند.
البته اقدام عربستان در اعدام شیخ نمر اقدامی غیر قابل قبول بوده و باعث تحریک عواطف دینی و انسانی مسلمانان گردید ، ولی نمی توان جرم را با جرم و خطا را با یک خطای دیگر پاسخ داد، بلکه لازم بود دولت و به خصوص نیروی انتظامی با توان لازم جلوی اقدامات خلاف قانون و هنجارشکنانه افراد حمله کننده به سفارت عربستان را می گرفت و اکنون و در شرایط فعلی نیز قوه قضاییه باید به سرعت با تخلف کنندگان برخورد کند.
خبرنگار جماران: با وجود تلاش هایی که برخی برای به سرانجام نرسیدن برجام و ایجاد مشکلات در راه آن به وجود می آورند، سرانجام نهایی اجرای کامل و به ثمر رسیدن آن را چگونه پیش بینی می کنید؟

***به فرجام رسیدن برجام تصمیم کلیت نظام با هدایت رهبر معظم انقلاب است
رهامی: برجام مسیر برگشت ناپذیری را طی می کند و این نه تنها تصمیم وزارت خارجه و نه تنها تصمیم دولت روحانی بلکه تصمیم کلیت نظام با هدایت رهبر معظم انقلاب می باشد و مسئولان عالی فرماندهان عمده نظامی و انتظامی نظام این روند را تأیید و بر آن نظارت داشته اند وتنها احتمال توقف برجام مربوط به تخلفی است که ممکن است طرف مقابل انجام دهد. اگرچه منفعت طرف مقابل نیز در اجرای این قرارداد است وهرگونه تخلفی از اجرای برجام بی اعتبار شدن امضا کنندگان آن را در پی خواهد داشت.

***مردم از نمایندگانی که در راه برجام کارشکنی کردند، روی گردان می شوند
تعدادی از جریانهای سیاسی یا بعضی از نمایندگان مجلس که برای ایجاد یأس و ناامیدی تلاش می کنند و در مسیر اقدامات دولت برای حل مسئله هسته ای کارشکنی می کنند، باید بدانند اینگونه اقدامات آنها باعث افت رأی خودشان و روی گردانی مردم از آنها می شود. در این انتخابات نامزدهایی که روی موافق با برجام و تحقق منافع ملی و تلاش های دولت برای حل مشکل هسته ای نشان داده اند، می توانند در مجلس آینده حضور داشته باشند و ما در مجلس آینده یک تغییر عمده خواهیم داشت. مجلس دهم قطعأ مانند مجلس نهم نخواهد بود و این مجلس مرکب از نیروهای متعدل و اصلاح طلب و جمعی از نیروهای اصول گرای میانه خواهد بود و انشاءالله به حل معضلات مردم توجه بیشتری نشان داده و انشائ الله سال آینده سالی پر نشاط با فضایی امیدوار کننده و متفاوت خواهد بود.

 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.