تاکید اعضای ارشد پارلمان پاکستان بر حفظ و تقویت روابط با ایران

جمعی از نمایندگان ارشد مجلس ملی و سنای پاکستان از احزاب مختلف این کشور در سمیناری با عنوان «نقش پارلمان در تعیین سیاست خارجی پاکستان»، بر ضرورت حفظ و تقویت بیش از پیش همکاری و روابط با ایران به ویژه در شرایط پس از لغو تحریم ها و به خصوص در زمینه های تجارت و انرژی تاکید کردند.

'سردار اویس احمد لغاری' رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان و عضو حزب 'مسلم لیگ نواز' به عنوان حزب حاکم این کشور در بخش پرسش و پاسخ این سمینار، در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه پارلمان پاکستان چه انتظاراتی از دولت این کشور درخصوص روابط با ایران به ویژه در دوران پساتحریم دارد، گفت: دولت پاکستان بسیار علاقمند به گسترش همکاری با ایران به ویژه در زمینه های تجاری است.
وی همچنین گفت که پاکستان هم کشوری با ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت است و از پتانسیل بالایی برای افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی با ایران برخوردار است. بنابراین دو کشور می توانند در زمینه های گوناگون، نیازهای اقتصادی و تجاری یکدیگر را تامین کنند.
وی در خصوص سوال دیگر خبرنگار ایرنا درخصوص موضوع میانجی گری پاکستان بین ایران و عربستان نیز گفت: ما روابطی نزدیک و راهبردی هم با ایران و هم با عربستان داریم و حاضر نیستیم روابط پاکستان با هیچ یک از این دو کشور صدمه ببیند.
رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان گفت: به نفع اسلام آباد است که روابطی قوی با تهران و ریاض داشته باشد و پاکستان تا به امروز توانسته روابط خوب خود با هر دو کشور را حفظ کند.
اویس لغاری گفت: این که تلاش دولت پاکستان برای میانجی گری میان ایران و عربستان تا چه حد موثر خواهد بود، بستگی به اراده این دو کشور دارد. اما من معتقدم که ایران و عربستان باید به هم نزدیک شوند و حل بسیاری از مسایل منطقه از جمله یمن و سوریه، نیازمند نزدیک شدن روابط ایران و عربستان است.
'شاه محمود قریشی' وزیر امور خارجه سابق پاکستان و از اعضای کلیدی کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در این سمینار، با اشاره به کارهایی که در زمان تصدی وی به عنوان وزیر خارجه پاکستان در خصوص خط لوله گاز ایران-پاکستان انجام شد و قرارداد مربوطه در آن زمان در دوره دولت آصف علی زردای امضا شد، گفت: اکنون و با توجه شرایط جدید بعد از لغو تحریم ها، دولت کنونی پاکستان باید اجرای این طرح بزرگ و حیاتی را پیش ببرد تا بخشی از بحران کمبود شدید انرژی در پاکستان جبران شود.
این عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس پاکستان که متعلق به حزب تحریک انصاف از جمله صاحب نام ترین احزاب مخالف حزب حاکم است، افزود: قرارداد این طرح قبلا امضا شده و توافق های مربوط به قیمت نیز انجام شده است بنابراین اکنون که تحریم ها لغو شده، تعلل در اجرای این طرح جایز نیست و زمان آن فرارسیده است که این طرح بزرگ عملیاتی شود.
وی افزود: وظیفه دولت پاکستان است که حساسیت و جدیت بحران انرژی در این کشور را مدنظر قرار دهد و به سمت اجرای طرح خط لوله گاز-پاکستان ایران گام بردارد.
'فرحت الله بابر' عضو ارشد کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای پاکستان و از اعضای اصلی حزب مردم نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، گفت: امیدوارم دولت کنونی پاکستان پیش از پایان دوره قانونی خود (حدود دو سال و نیم دیگر تا پایان دوره قانونی دولت نواز شریف باقی مانده است) طرح خط لوله گاز ایران-پاکستان را اجرا کند.
فرحت الله بابر که درزمان ریاست جمهوری آصف علی زردای، سخنگوی دولت پاکستان بود، موضوع میانجی گری پاکستان بین ایران و عربستان را یک موضوع بسیار حساس دانست و گفت: ایران امروز یک قدرت بزرگ جهانی است و از همسایگان مهم پاکستان است. از طرفی هم پاکستان با عربستان روابط عمیق دارد. بنابر این روندی که دولت پاکستان برای میانجی گری بین ایران و عربستان آغاز کرده است، یک 'آزمون بزرگ' برای دستگاه سیاست خارجی دولت نواز شریف است. پاکستان باید بدون اتخاذ رویکردهای جانبدارانه، این دو کشور (ایران و عربستان) را به هم نزدیک کند.
خانم 'ماروی میمن' یکی از نزدیک ترین اعضای حزب حاکم به شخص نخست وزیر و از اعضای مجلس ملی پاکستان نیز ایران را کشوری مهم و همسایه ای راهبردی برای پاکستان دانست و با بیان اینکه پاکستان علاقمند به گسترش همکاری ها به ویژه در حوزه های تجاری و اقتصادی با ایران است، به موضوع میانجی گری پاکستان بین ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: این موضوع ، اقدام مهمی است که به ابتکار دولت نواز شریف انجام شده و ادامه خواهد داشت و انتظار داریم در آینده نزدیک شاهد نتایج مثبت آن باشیم.

** انتقاد مجلسی ها از دولت پاکستان
در بخشی دیگر از این سمینار، شاه محمود قریشی وزیر خارجه سابق پاکستان و عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس این کشور با بیان اینکه نباید و نمی توان نقش پارلمان را در تعیین سیاست خارجی یک کشور نادیده گرفت، گفت: تصمیم بزرگ مشارکت نکردن پاکستان در جنگ علیه یمن، نتیجه قطعنامه محکمی بود که از سوی پارلمان تصویب شد. این مهم، یکی از نشانه های میزان تاثیر پارلمان در سیاست خارجی یک کشور است.
وی دولت پاکستان را به دلیل درمیان نگذاشتن بسیاری از امور مربوط به سیاست خارجی کشور با مجلس مورد انتقاد قرار داد و به عنوان مثال، به روند اتخاذ سیاست دولت در موضوع تنش های میان ایران و عربستان اشاره کرد.
شاه محمود قریش گفت: ما نمی دانستیم در خصوص تنش میان ایران و عربستان، دولت چه تصمیم و برنامه ای دارد و البته سوال کردن از وزارت خارجه پاکستان هم فایده ای نداشت چون حتی وزارت خارجه هم چیزی نمی دانست.
وی افزود: به همین دلیل مجبور شدیم به همراه عمران خان رهبر حزب متبوع خود (تحریک انصاف پاکستان) به طور جداگانه به دیدار سفیران ایران و عربستان برویم تا ببینیم ماجرا چیست و از اوضاع با خبر شویم.
فرحت الله بابر عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنا هم گفت که پارلمان پاکستان باید نقش فعال در تعیین سیاست خارجی این کشور ایفا کند و در همه جای جهان همین طور است.

** عدم توان میان «حکومت غیرنظامی» و «دستگاه های نظامی» در پاکستان
وی به دو مقوله «حکومت غیر نظامی» و «قدرت نظامی» در پاکستان به عنوان یکی از پیچیدگی ها و مشکلات حکومت داری در این کشور اشاره کرد و گفت: عدم توازن میان حکومت غیرنظامی و دستگاه های نظامی در پاکستان از گذشته تا کنون همواره یک مشکل اساسی برای این کشور بوده است.
فرحت الله بابر از اینکه چرا بسیاری از سران و مقامات عالی دولت هایی که به پاکستان سفر می کنند، حتی قبل از دیدار با مقام عالی دولت پاکستان، به مقر فرماندهی ارتش می روند و با فرمانده ارتش دیدار می کنند، انتقاد کرد و گفت که در سفرهای خارجی مقامات ارشد ارتش پاکستان به کشورهای دیگر هم، دیدارها بیشتر با مقامات دولتی آن کشورها انجام می شود که این نشانه نبود توازن میان حکومت غیرنظامی و قدرت نظامی در پاکستان است.

 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.