هشدار مولاوردی درباره کاهش ساعت کار زنان

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده می‌گوید، کاهش ساعت کار همه زنان به بیکاری آنان می‌انجامد.

روزنامه ایران نوشت: «کلیات لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل دولتی دارای شرایط خاص روز دوشنبه در مجلس تصویب شد. بر این اساس زنانی که دچار معلولیت شدید هستند، همسر یا فرزند دارای معلولیت شدید دارند، به بیماری صعب‌العلاجی دچارند، کودک زیر ۶ سال دارند یا سرپرست خانوارند می‌توانند از مزایای این قانون استفاده کنند.
کاهش ساعت کاری از ۴۴ ساعت به ۳۶ ساعت در هفته و دریافت حقوق و مزایا بر اساس همان ۴۴ ساعت مهم‌ترین اصل این لایحه است. پس از تصویب این لایحه پیشنهادهایی مبنی بر عمومی شدن این قانون و کاهش ساعت کار همه زنان شاغل به گوش رسید که به نظر می‌رسد به صلاح زنان شاغل ایرانی نیست. هم اکنون آمار بیکاری زنان دو برابر مردان است و لوایحی مبنی بر کاهش ساعات کار یا دورکاری به حذف تدریجی زنان از بازار کار منجر خواهد شد. این سیاست در دولت قبلی در پیش گرفته شد و نتیجه‌اش افزایش آمار بیکاری زنان بود.
شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده درباره این که نظرش راجع به عمومی شدن این قانون چیست، گفت: موافق این عمومی شدن آن نیستم، چون بر اساس این لایحه تنها باید زنانی مشمول شوند که موارد خاص دارند.
وی افزود: اما موافق کلیات این لایحه هستیم حتی در بخشی از این لایحه مشوق‌های پلکانی برای کارفرمایان در نظر گرفته شده است تا بر اساس آن امنیت شغلی زنان به خطر نیفتد.
به گفته وی، در تبصره ۲ این لایحه برای کارفرمایان بخش دولتی اعمال تخفیف پلکانی یا تأمین بخشی از حق بیمه سهم کارفرما برای تأمین امنیت شغلی مشمولان این قانون در دوران استفاده از مزایای آن لحاظ شده است از این رو هرگونه اخراج و جابه‌جایی و استخدام جایگزین ممنوع شده است.
سهیلا جلودار‌زاده، مشاور امور بانوان وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: لایحه کاهش ساعت کاری زنان تنها به زنانی اختصاص دارد که شرایط ویژه دارند و دلیلی وجود ندارد که این لایحه مشمول همه زنان جامعه شود.
وی افزود: زنان سرپرست خانوار یا زنانی که فرزند معلول دارند، جزو قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند که باید امتیازهای ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفت تا دچار مشکل نشوند.
به گفته وی به نظر می‌رسد با توجه به این که این لایحه برای کارمندان دولت تصویب شده، لازم است تا مشمولان تأمین اجتماعی نیز از مزایای این لایحه برخوردار شوند.»

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.