بان کی مون خواستار عدم استفاده کره شمالی از فناوری بالستیک شد

سخنگوی سازمان ملل تاکید کرد: دبیر کل سازمان ملل از کره شمالی خواست تا از فناوری موشک بالستیک استفاده نکند.

فرهان حق سخنگوی سازمان ملل در جمع خبرنگاران تصریح کرد: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل بر این باور است که این مساله اهمیت دارد که کره شمالی از استفاده از فناوری موشک بالستیک اجتناب کند، فناوری که استفاده از آن بر اساس قطعنامه های شورای امنیت، ممنوع اعلام شده است.
وزارت خارجه فرانسه نیز روز چهارشنبه نگرانی خود را نسبت به گزارش های مربوط به آماده شدن کره شمالی برای آزمایش بالستیک اعلام کرده و از این کشور خواسته است تا از اقداماتی که موجب تشدید تنش در منطقه می شود، خودداری نماید.
وزارت خارجه فرانسه افزود: آزمایش موشک بالستیک کره شمالی، نقض تعهدات بین المللی این کشور خواهد بود و با پاسخ قاطع جامعه بین المللی روبرو خواهد شد.
کره شمالی به نهادهای سازمان ملل اطلاع داده است که قصد دارد اوایل هفته آینده یک ماهواره را در مدار زمین قرار دهد.
تصمیم کره شمالی در شرایطی است که این اقدام می تواند نشانگر پیشرفت برنامه فناوری موشک دوربرد این کشور باشد. کره شمالی ۶ ژانویه نیز چهارمین آزمایش هسته ای خود را انجام داده است.
کره شمالی اعلام کرده است که توسعه برنامه موشکی و ارسال ماهواره به فضا حق حاکمیتی این کشور است و این برنامه ها را ادامه خواهد داد.
سخنگوی سازمان بین المللی دریانوردی که نهادی زیر نظر سازمان ملل است، تاکید کرد: اطلاعاتی از کره شمالی درباره پرتاب یک ماهواره به مدار زمین طی روزهای ۸ تا ۲۵ فوریه دریافت کرده ایم.
کره شمالی به خاطر برنامه های موشکی و هسته ای با تحریم های اقتصادی و سیاسی شورای امنیت سازمان ملل مواجه شده است.کره شمالی در آوریل ۲۰۰۳ میلادی از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای خارج شد و اقدام به توسعه ذخایر هسته ای خود نموده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.