گفت و گوی تلفنی لاوروف و وانگ یی در باره سوریه و کره شمالی

چین و روسیه با تاکید بر لزوم تسریع در یافتن راه حلی برای پایان بحران سوریه، برلزوم مقابله با دخالت های خارجی در امور این کشور تاکید کردند.

«وانگ یی»، وزیرامورخارجه چین و سرگئی لاوروف، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در تماسی تلفنی ضمن بررسی مهم ترین مسایل مشترک دو کشور، بر لزوم توقف دخالت های خارجی در امور داخلی سوریه تاکید کردند.
به نوشته روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه چین، در جریان این تماس تلفنی طرفین ضمن تاکید بر لزوم توجه جامعه بین الملل به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان پایه سیاسی جهت حل و فصل بحران در سوریه، توجه طرفین درگیربا این موضوع برای بهره گیری از فرصت گفتگوهای صلح را خواستار شدند.
براساس این گزارش وانگ یی و لاوروف همچنین تنها راه حل مسئله سوریه و نجات مردم این کشور از شرایط جنگی را، «راهکار سیاسی» عنوان کردند.
این درحالی است که «جان کری» وزیر امورخارجه آمریکا روز جمعه «دیروز» گفت، گفت وگوها درباره اعلام آتش بس و امکان انتقال کمک های بشردوستانه به غیرنظامیان در سوریه در جریان است و طی روزهای آینده معلوم خواهد شد که آیا تحقق این موارد ممکن خواهد بود یا خیر.
کری چند روز پیش به روسیه هشدار داد دست ازهدف قرار دادن مواضع مخالفان سوری بردارد، اما روسیه با وجود هشدارها و مخالفت کشورهایی مانند آمریکا، بنا برخواست دولت قانونی سوریه به بمباران مواضع گروه تروریستی داعش در این کشور ادامه می دهد.
وزرای خارجه چین و روسیه همچنین در این گفتگوی تلفنی خود در خصوص آخرین تحولات مربوط به فعالیت های اتمی کره شمالی تبادل نظر کرده و بر لزوم پیگیری اقدامات ضد تنش زدایی در فضای سیاسی شبه جزیره تاکید نمودند.
روسای دستگاه های دیپلماسی چین و روسیه در عین حال بر محوریت قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل جهت حل و فصل موضوع کره شمالی تاکید کرده و «مذاکرات سیاسی» را تنها راه برون رفت از شرایط کنونی مربوط به «پیونگ یانگ» عنوان نمودند.
پیونگ یانگ که در ششم ژانویه گذشته مبادرت به آزمایش هسته ای کرد، این هفته نیز از پرتاب یک راکت ماهواره بر در آینده نزدیک خبر داد.غرب این اقدام را به عنوان پوششی برای آزمایش موشک بالستیک و نقض قطعنامه های شورای امنیت ملل محسوب می کند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.