تداوم پس‌لرزه‌های سفیدسنگ تا چندماه آینده/ توان تخریبی پس لرزه‌ها جدی گرفته شود

رییس مرکز لرزه نگاری کشور با بیان این که پس لرزه های زلزله ۶ ریشتری امروز منطقه سفیدسنگ خراسان رضوی تا چندین ماه ادامه خواهد داشت، از هموطنان مناطق حوالی زلزله درخواست کرد نسبت به سکونت در منازل ترک خورده احتیاط لازم را از خود نشان دهند.

 زلزله ۶ ریشتری در ساعت ۱۰ و ۳۹ دقیقه امروز، ۱۶ فروردین ماه منطقه سفیدسنگ خراسان رضوی را لرزاند و دهها پس لرزه به همراه داشت.
رییس مرکز لرزه نگاری کشور با ارائه آخرین آمار از پس لرزه های این زلزله گفت: تا ساعت ۱۳ و۳۴ دقیقه، تعداد ۳۳ پس لرزه بالای سه ریشتر از این منطقه در مرکز لرزه نگاری به ثبت رسیده است که بزرگترین آن ساعت ۱۲ و ۱۷ دقیقه به بزرگی ۴.۹ ریشتر در عمق کمی از زمین بود.
دکتر علی مرادی خاطرنشان کرد: کانون این زلزله در حوالی گسل کشف رود kashaf rood در فاصله ۳۰ کیلومتری سفیدسنگ و حدود ۴۵ کیلومتری فریمان و ۸۰ کیلومتری جنوب شرق مشهد بوده است.
وی ادامه داد: گسل کشف رود یکی از گسل های شناخته شده در خراسان رضوی است که قبلا هم فعال بوده و به طور کلی در خراسان، گسل های زیادی با توان لرزه خیزی بالا وجود دارد.
مرادی بیان داشت: این زمین لرزه و پس لرزه های آن در بسیاری از شهرهای خراسان رضوی احساس شده است و به خاطر وقوع این زلزله در عمق کم زمین، خساراتی در روستاها داشته ایم.
به گفته وی خوشبختانه با توجه به اینکه زلزله در منطقه کم جمعیت و همچنین هنگام روز رخ داده است، انتظار می رود آسیب زیادی به ساکنان این مناطق وارد نشده باشد.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه زلزله های بالای ۶ ریشتر، تا چندین ماه پس لرزه ها ادامه خواهد داشت و البته در یک ماه اول، این پس لرزه ها شدیدتر خواهد بود ساکنان مناطق اطراف محل وقوع زلزله باید مراقبت های لازم را انجام دهند.

توان تخریبی پس لرزه ها جدی گرفته شود
رییس مرکز لرزه نگاری کشور درخصوص شدت پس لرزه های این زلزله نسبتا قوی نیز توضیح داد: معمولا پس لرزه ها باید تا حدود یک واحد کمتر از زمین لرزه اصلی باشند ولی با توجه به اینکه منطقه، روستایی است و منازل آنها براثر زلزله اصلی و پس لرزه ها، دچار تخریب شده اند ممکن است ساختمانهایی که ترک خورده اند دچار آسیب جدی تر شوند.
وی از ساکنان مناطق اطراف کانون زلزله خواست تا خیلی مراقب باشند زیرا از این به بعد، پس لرزه های سه تا پنج ریشتری می توانند در این مناطق آسیب رسان باشند.
وی اضافه کرد: چون زلزله اصلی به تعدادی از خانه ها صدمه وارد کرده است ممکن است با ادامه روند پس لرزه ها، آسیبهای وارده به منازل، شدیدتر شود.
مرادی درعین حال تصریح کرد: زمین لرزه هایی با این شدت، زلزله هایی نیست که بخواهند تخریب ایجاد کنند و سازه هایی که در مقابل اینگونه زلزله ها آسیب می بینند، مهندسی نیستند که امیدواریم مقاوم سازی ساختمانها به عنوان یک اصل ضروری در تمام مناطق کشورمان مورد توجه قرار گیرد.
بنا به آمار ارائه شده از سوی جانشین رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی تا لحظه مخابره این گزارش، زلزله امروز سفیدسنگ تاکنون یک جان باخته و ۱۷مصدوم به دنبال داشته و به ۲۰ روستا خسارت وارد کرده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.