تعرفه گازبهای امسال مشابه سال ۱۳۹۴ است

شرکت ملی گاز اعلام کرد: هزینه تعرفه گازبهای بخش خانگی در سال۱۳۹۶ تا زمان ابلاغ مصوبه جدید هیچگونه افزایشی نسبت به سال ۱۳۹۴ نمی یابد.

 شرکت ملی گاز چهارشنبه با انتشار اطلاعیه ای، درباره چگونگی محاسبه گازبهای سال ۱۳۹۶ شفاف سازی کرد.
بر این اساس، تعرفه مصرف بخش خانگی مطابق تعرفه های ابلاغی سال ۱۳۹۴ و به صورت زمانبندی هفت ماهه گرم سال (از شانزدهم فروردین تا پانزدهم آبان) و پنج ماهه سرد (از شانزدهم آبان تا پانزدهم فروردین) به صورت پلکانی و اقلیم های تعریف شده محاسبه می شود.
بر این اساس هزینه تعرفه گازبهای بخش خانگی در سال ۱۳۹۶ تا زمان ابلاغ مصوبه جدید، نسبت به سال ۱۳۹۴ هیچگونه افزایشی نمی یابد و هرگونه اخبار منتشر شده در این زمینه تکذیب می شود.
به گزارش ایرنا، ظرفیت تولید روزانه گاز ایران به بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که سهم مصرفی بخش خانگی بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب است.
اکنون ایران بزرگ ترین دارنده ذخایر گازی جهان شناخته می شود اما برخلاف کشورهای توسعه یافته، مقدار زیادی از گاز در بخش غیرصنعتی و غیرتولیدی مصرف می شود.
بر اساس گزارش موسسه های بین المللی ایران، میزان مصرف گاز ایران با کشورهایی مانند چین برابری می کند.
چندی پیش مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد روش محاسبه پلکانی قیمت گاز مصرفی و ارتباط آن با فصل سرد برخی مشترکان و رسانه ها را دچار ابهام کرده است اما در ماه های فصل سرد سال، قیمت گاز به طور تصاعدی محاسبه می شود.
«حمیدرضا عراقی» با تکذیب تغییر در روش محاسبه قیمت گاز خانگی، افزود: قیمت‌ گاز در ماه های گرم مانند سال ۱۳۹۴ به ازای هر مترمکعب ۱۵۰۰ ریال و ثابت است.
به گفته عراقی در روش پلکانی، برای نمونه به ازای مصرف ١٠٠ مترمکعب گاز ۱۲۰ هزار ریال گازبها محاسبه می‌شود که با ثابت شدن قیمت ۱۵۰۰ ریال به ازای هر مترمکعب گاز، این رقم در تابستان به ۱۵۰ هزار ریال می‎رسد.
وی تفاوت روش محاسبه قیمت گاز در ماه های سرد و گرم سال را سبب صرفه جویی بیشتر در مصرف گاز دانست.

 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.