اعتراض چین به هند برای حضور «دالایی لاما» در این کشور

چین روز چهارشنبه رسما به هند در خصوص دیدار «دالایی لاما» رهبر در تبعید بوداییان تبت از یک منطقه مورد منازعه دو کشور، اعتراض کرد.

چین پیش از این به هند هشدار داده بود که هرگونه اشتباه درباره برخورد با دالایی لاما و گفت وگو و رایزنی دهلی نو با وی بر روابط دو کشور آثار منفی برجا خواهد گذاشت.
این موضع در شرایطی اعلام می شود که «لاما» این هفته از منطقه مورد اختلاف دو کشور با نام «آروناچال پراداش» دیدار کرده است.
هنوز جزییات زیادی در این باره منتشر نشده است، اما دولت در تبعید دالایی لاما پیشتر در منطقه «دارماسالا» هند ایجاد شده است.
«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز اعلام کرد که یادداشت اعتراضی رسما تسلیم طرف هندی می شود.
وی که در نشست خبری با خبرنگاران گفت و گو می کرد، اظهار داشت: به رغم اعتراضات و هشدارهای چین، دهلی نو اصرار فراوانی داشته است تا دالایی لاما از بخش شرقی منطقه مرزی دو کشور بازدید کند و این کار طبیعتا خدشه جدی به روابط وارد می کند.
«هوا» افزود: مواضع ما روشن و شفاف است و آن را قبلا به اطلاع طرف هندی رسانده ایم و باز هم به این کار اعتراض می کنیم.
این سخنگو افزود که اقدام هند هیچ سنخیتی با تلاش های مشترک برای پیشبرد روابط دوجانبه ندارد و چین هم حق اقدام مقابله جویانه را برای خود محفوظ می دارد.
«گنگ شوانگ» یکی دیگر سخنگویان وزارت امور خارجه چین هفته گذشته گفته بود: هند باید حساسیت منطقه مرزی دو کشور و همچنین حضور و بازدید دالایی لاما در این منطقه و تاثیرات منفی آن بر روابط دو کشور را درک کند.
وی با اشاره به اینکه در مسایل مرزی اختلافاتی میان دو کشور وجود دارد گفت که هند نباید دست به کاری بزند که اوضاع منطقه را پیچیده تر می کند.
روزنامه دیلی نیوز هند نیز در واکنش به این اظهارات، گزارش کرده است که از دیدگاه مقام های هندی دالایی لاما یک رهبر مذهبی است و قبلا هم چنین دیدارهایی صورت گرفته است و مشخص نیست چرا چین این بار تا این اندازه حساسیت نشان می دهد.
اما روزنامه گلوبال تایمز ارگان حزب حاکم چین هم در پاسخ آورده است که ظاهرا این دسته از مقام های هندی یا خود را فریب می دهند و یا متوجه نیستند که ارتباط با دالایی لاما چه تاثیرات بدی بر مناسبات کشورها با چین می گذارد.
این نشریه تصریح کرده است که دالایی لاما یک رهبر مذهبی نیست بلکه یک استقلال طلب است و ورودش به منطقه مرزی دو کشور خطر رویارویی و بی ثباتی را افزایش می دهد و روابط دو کشور را مخدوش می کند.
چین سال هاست که به روابط دالایی لاما با هند اعتراض داشته و بر این باور است که دهلی نو از دالایی به عنوان یک مهره برای برتری جویی بر پکن استفاده می کند.
پکن تاکید کرده است که چنین برخوردی نشانه اشتباه راهبردی سیاسی از سوی هند است زیرا چین از امنیت ملی خود با قدرت حراست خواهد کرد.
رهبر معنوی جدایی طلبان تبت از سال ۱۹۵۹ تاکنون یعنی پس از قیام ناموفق مردم تبت علیه حاکمیت چین در هند زندگی می کند. پکن منطقه تبت را بخش جدایی ناپذیر از تمامیت ارضی خود می داند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.