چین از تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره ابراز نگرانی کرد

یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین در سخنانی از افزایش تنش ها در شبه جزیره کره و گسترش مخاطرات در این منطقه به شدت ابراز نگرانی کرد.

این نگرانی پس از آن اعلام می شود که کره شمالی یک فروند موشک بالستیک میان برد «کی ان ۱۵» را دیروز (چهارشنبه) به سمت دریای شرقی ژاپن پرتاب کرد و امروز نیز چنین آزمایشی توسط کره جنوبی در منطقه صورت گرفته است.
«هوا چون اینگ» روز پنجشنبه با ابراز نگرانی از وضعیت موجود اعلام کرد که شرایط کنونی در شبه جزیره کره بسیار حساس و نگران کننده شده است.
او از همه طرف های ذی ربط خواست تا از دست زدن به هر اقدامی که اوضاع را بدتر می کند خودداری کرده و خویشتنداری نشان دهند.
همزمان سخنگوی چین گفت که اگر واقعا همه طرف ها به دنبال حل مساله هسته ای این منطقه هستند باید به سرعت مذاکرات مربوط به آن را که چند سالی است متوقف شده، آغاز کنند.
از سال ۲۰۰۹ میلادی که مذاکرات هسته ای شش جانبه پکن به دلیل تشدید منازعات میان آمریکا و کره شمالی قطع شد، تنش ها در شبه جزیره کره بیشتر شده است.
«هوا» گفت که منطقه به یک راه حل متوازن نیاز دارد و در همین ارتباط پیشنهاد پکن، توقف همزمان آزمایش های موشکی بالستیک کره شمالی و رزمایش سالانه کره جنوبی و آمریکا است.
کره جنوبی و آمریکا تاکنون هیچ اقدامی در ارتباط با این پیشنهاد نکرده اند و به طور تلویحی گفته اند که این رزمایش سالانه، طبق برنامه تا آخر ماه آوریل (اردیبهشت ماه) ادامه خواهد یافت.
کره شمالی نیز بارها به انجام این رزمایش اعتراض کرده و آن را تلاشی برای حمله پیشدستانه به خود دانسته است.
سخنگوی دولت چین همچنین به استقرار سامانه ضد موشکی «تاد» آمریکا در خاک کره جنوبی اشاره و مخالفت شدید کشورش در این خصوص را اعلام کرد و گفت که کره جنوبی باید نگرانی های امنیتی چین رابه طور جدی مد نظر قرار دهد.
قرار است این سامانه بر اساس توافق تابستان سال گذشته سئول و واشنگتن، تا پایان سال جاری میلادی در منطقه سئونگجو در ۳۰۰ کیلومتری شهر سئول مستقر شود.
آمریکا و کره جنوبی اعلام کرده اند که آرایش این سامانه برای تهدیدهای موشکی کره شمالی ضروری است و علاو بر چین، روسیه نیز از مخالفان سرسخت اجرای این طرح محسوب می شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.