ممانعت چین از سفر نمایندگان مجلس استرالیا به پکن

در پی بروز اختلاف میان چین و استرالیا در ارتباط با مسایل مرتبط در عرصه حقوق بشر، پکن از سفر نمایندگان پارلمان استرالیا به این کشور جلوگیری کرد.

استرالیا از جمله ۱۱ کشوری است که سندی را امضا کرده اند تا بر مبنای آن به مسایل حقوق بشر در چین در ارتباط با دستگیری و زندانی شدن شماری از وکلا رسیدگی شود.
همین مساله موجب شده است تا چین برنامه سفر دستکم دو تن از نمایندگان پارلمان استرالیا را که از قبل برنامه ریزی شده بود،‌ لغو کند.
استرالیا، کانادا و ژاپن در نامه ای که تنظیم کرده اند خواستار آن شده اند که به طور جدی به مساله شکنجه وکلای حقوق بشری در زندان های چین رسیدگی شود.
تارنمای ساوت چاینا از هنگ کنگ روز جمعه گزارش کرده است، منابعی که موضوع لغو این سفر را اطلاع داده اند به شدت نسبت به مساله محتاطانه برخورد کرده و نامشان را افشا نکرده اند.
این گزارش می افزاید که چین بر اساس همین نامه و ابراز نگرانی از چنین اقدامی و در مخالفت با آن از سفر دو نماینده از حزب حاکم و حزب مخالف لیبرال استرالیا به این کشور جلوگیری کرده است.
این گزارش ادامه می دهد: از سال ۲۰۱۳ میلادی که «شی جین پینگ» قدرت را به عنوان رئیس جمهور در چین در اختیار گرفت، مسایل امنیتی ملی به طور جدی مطرح شده و سختگیری های پکن در این موضوعات افزایش یافته است.
گروه های حقوق بشری مدعی هستند که چین صدها نفر از وکلا را به دلیل فعالیت های حقوق بشری آنها دستگیر و حتی شکنجه کرده است.
با این وصف پکن همواره تاکید کرده است که این افراد در واقع کسانی هستند که با دشمنان خارجی چین برای تضعیف دولت و ایجاد مشکلات امنیتی برای کشور هم قسم شده اند.
چین و استرالیا به رغم اختلافات زیاد در بخش های سیاسی از جمله در مسایل امنیتی و حقوق بشری، در قلمروهای اقتصادی و تجاری همکاری نزدیکی دارند.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.