​روسیه: تعلیق توافق نظامی با آمریکا در سوریه/ واشنگتن تظاهر به نفهمی می کند

روسیه با تجاوزگر خواندن آمریکا علیه سوریه، اعلام کرد که توافق نظامی با واشنگتن با هدف جلوگیری از بروز حوادث هوایی در آسمان این کشور را تعلیق کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: آمریکا به بهانه حادثه شیمیایی در استان ادلب به نیروهای ارتش سوریه حمله کرد. 
در بیانیه آمده است: آمریکا بدون این که مساله واقعه ادلب روشن شود، قدرت نمایی کرده و به نیروهای نظامی کشوری که با تروریسم بین المللی مقابله می کند، حمله موشکی کرد. 
بیانیه می افزاید: حضور نیروهای آمریکایی در سوریه بدون موافقت دولت این کشور و تصمیم شورای امنیت سازمان ملل، نقض آشکار قوانین بین المللی است. روسیه تاکید کرده است: اگر پیش از این، حضور نیروها آمریکایی برای با مبارزه با تروریسم توجیه می شد، الان اقدامی خصمانه و تجاوز به کشور سوریه محسوب می شود. اقدامی که امروز انجام گرفت روابط مسکو و واشنگتن را بیشتر تخریب می کند.
روسیه خاطرنشان کرده است: بارها برای همکاری به منظور حل دشوارترین مسائل بین المللی در وهله اول مبارزه با تروریسم، اعلام امادگی کرده ایم. اما هیچگاه اقدام های غیرقانونی علیه دولت قانونی سوریه را که از مدت ها پیش با تروریسم بین المللی مبارزه می کند، نمی پذیریم. 
در بیانیه تاکید شده است: واشنگتن در توجیه حمله موشکی خود به سوریه رویداد ادلب را تحریف کرد. طرف آمریکایی نمی توانست از این واقعیت اطلاع نداشته باشد که ارتش سوریه سلاح شیمیایی بکار نبرد. دمشق این نوع سلاح را ندارد و متخصصان هم این واقعیت را بارها تایید کرده اند.
در بیانیه وزارت خارجه روسیه همچنین به گزارش های سازمان منع سلاح های شیمیایی اشاره شده که از امحای کامل تسلیحات شیمیایی سوریه خبر داده است. 
بیانیه اعلام کرده است: آنچه به ادلب مربوط می شود، تروریست ها در این منطقه مواد شیمیایی سمی تولید می کردند که برای حملات شیمیایی در سوریه و عراق استفاده می شدو مرکز تولید این مواد شیمیایی در جریان بمباران هواپیماهای سوری منهدم شد. 
بیانیه افزوده است: آمریکا تظاهر به نافهمی و عدم درک حقایق آشکار می کند. آنها بکارگیری سلاح شیمیایی توسط تروریست ها در عراق را که دولت این کشور نیز بطور رسمی اعلام کرده است، نادیده گرفتند.
مسکو اعلام کرده است:واشنگتن از تائید اسناد مربوط به بکارگیری سلاح شیمیایی توسط تروریست ها در حلب سر باز می زند. به این وسیله فقط می توان به تروریسم بین المللی کمک و آن را تقویت کرد و انتظار حملات جدید با بکارگیری سلاح های کشتار جمعی داشت. 
وزارت خارجه روسیه نوشته است: بدون شک اقدام نظامی آمریکا تلاش برای انحراف توجه افکار عمومی از اوضاع موصل است که بر اثر اقدامات ائتلاف آمریکایی صدهای غیرنظامی کشته شده و فاجعه انسانی در این منطقه گسترش می یابد.
در ادامه آمده است: بدیهی است، حمله موشک های آمریکایی از پیش برنامه ریزی شده بود. برای هر کارشناسی آشکار است، تصمیم برای حمله به سوریه پیش از رویداد ادلب گرفته شده و این واقعه بهانه قدرت نمایی شد.
در پایان خاطرنشان شد: طرف روسی تفاهم نامه جلوگیری از حوادث هوایی و تامین امنیت پروازها در سوریه با آمریکا را به تعلیق در می آورد. مسکو همچنین خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت برای رسیدگی به این وضعیت شده است.
آمریکا بامداد جمعه حمله مستقیم موشکی به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه را با موشکباران از دریا آغاز کرد در حالیکه این مقر نظامی یکی از اصلی ترین مراکز فرماندهی عملیات ضدتروریستی در منطقه به ویژه استان حمص است.
پس از حدود ۱۹ ماه عملیات موفقیت آمیز نظامی روسیه و ارتش سوریه که گروههای تروریستی به ویژه داعش و جبهه النصره را زمینگیر کرد و به عقب نشینی واداشت، حمله موشکی آمریکا می تواند موفقیت های مسکو را نیز هدف قرار دهد. 
اکنون از بین بردن دستاوردهای ضدتروریستی روسیه و سوریه می تواند هدف اصلی حمله آمریکا باشد، زیرا پیشروی تروریست ها با هدف سرنگونی حکومت بشار اسد، مسکو را در برابر انتخابی سخت قرار خواهد داد که اصلی ترین آن سپرده شدن سوریه به دست تروریست های مورد حمایت چند کشور غربی-عربی از جمله آمریکا است. 
نخستین تجاوز مستقیم آمریکا در دوره ترامپ به مواضع ارتش سوریه بامداد جمعه 
با شلیک ۵۹ موشک به پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص آغاز شد.
این حمله موشکی بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل و کنگره آمریکا و از ناوهای آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه و به بهانه حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب انجام شده است.
این درحالی است که دولت سوریه بکارگیری هرگونه سلاح شیمیایی را رد کرده است.
ارتش سوریه در شرق استان حمص با گروه تروریستی داعش و در شمال آن با گروه تروریستی جبهه النصره مبارزه می کند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.