قیمت جهانی مواد غذایی به کمترین رقم در ۵.۵ سال گذشته رسید

شاخص قیمت جهانی مواد غذایی در ماه ژانویه به ۱۵۰.۴ واحد رسید که ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت و پایین ترین رقم از آوریل ۲۰۰۹ تاکنون بود.

شاخص قیمت مواد غذایی سازمان کشاورزی و خوار و بار جهانی (فائو) در ماه ژانویه کاهش یافت و به ۱.۹ درصد کمتر از سطح ماه دسامبر رسید. قیمت تمامی کالاهایی که این شاخص نوسانات آنها را نشان می دهد افت داشته است.
شاخص قیمت مواد غذایی در ماه ژانویه به ۱۵۰.۴ واحد رسید که ۱۶ درصد نسبت به یک سال قبل کاهش داشت و پایین ترین رقم از  آوریل ۲۰۰۹ تاکنون بود.
شاخص قیمت مواد غذایی فائو نوسانات قیمت در بازارهای بین المللی ۵ گروه کالاهای کلیدی را رصد می کند. این پنج گروه کالایی عبارتند از: غلات اصلی، روغن های نباتی، لبنیات، گوشت و شکر.
عوامل اصلی در کاهش قیمت این کالاهای اساسی مازاد کلی عرضه محصولات کشاورزی، کند شدن رشد اقتصاد جهانی و تقویت ارزش دلار آمریکا است.
در ماه جاری میلادی، فائو همچنین پیش بینی خود از حجم ذخایر غلات جهان در سال ۲۰۱۶ را به دلیل پیش بینی افت مصرف و بالا رفتن تولید در سال ۲۰۱۵، افزایش داد.
شاخص قیمت غلات فائو به دلیل مازاد عرضه و افزایش رقابت برای بازارهای صادراتی به ویژه برای گندم و ذرت و همچنین به دلیل تقویت ارزش دلار، ۱.۷ درصد کاهش یافت و به ۱۴۹.۱ واحد رسید.
شاخص قیمت روغن های نباتی هم ۱.۷ درصد کاهش یافت که عمدتا ناشی از کاهش قیمت روغن سویا به دلیل پیش بینی افزایش عرضه جهانی این محصول بود.
بر اساس اعلام فائو، الگوهای هواشناسی ناشی از پدیده ال نینو در حال ارسال سیگنال هایی متفاوت در باره چشم اندازهای اولیه میزان برداشت محصول غلات در سال ۲۰۱۶ به خصوص در نیمکره جنوبی است.
چشم انداز برداشت غلات در سال ۲۰۱۶، در آفریقای جنوبی «به شدت تضعیف شده» و کاهش ۲۵ درصدی در تولید گندم در آفریقای جنوبی اکنون امری محتمل به نظر می رسد. شرایط برای محصولات کشاورزی در روسیه و اتحادیه اروپا به طور کلی مساعد است، اما کشت زمستانه در آمریکا و اوکراین کاهش یافته است. همچنین انتظار می رود سطح زیر کشت گندم در هند بعد از بارش های فصلی ضعیف کاهش یابد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.