تحلیلگر سی ان ان: حملات موشکی آمریکا تغییری در موازنه نظامی سوریه ایجاد نکرده است

شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت حمله موشکی بامداد دیروز (جمعه) آمریکا به سوریه، تغییری در موازنه نظامی در سوریه ایجاد نکرده است.

دیوید راد (David Rohde) تحلیلگر امور بین الملل این شبکه خبری امروز شنبه، در تحلیل این حمله به سی ان ان گفت: دونالد ترامپ دست به ابتکار عملی عمده زده ولی اقدام بعدی آن به مانند دیگر کارهای وی نامعلوم است و حقیقت را بگویم من از تصمیمی که در این مورد در داخل دولت گرفته شده است، آگاه نیستم.
وی در پاسخ به اینکه آیا با پرتاب ۵۹ موشک تاماهاوک، توازن نظامی را در سوریه تغییر می کند، گفت: این حمله قادر به تغییر توازن نظامی در صحنه نبرد زمینی در سوریه نیست. ایران سرمایه ای از پول و مشاور در سوریه دارد و حزب الله و روسیه نیز نقش حیاتی در حمایت از حکومت سوریه دارند.
راد افزود: در نتیجه تعهدات مهمی توسط حامیان خارجی اسد وجوددارد که ستیزه جویان در سوریه از آن برخوردار نیستند. کشورهای حوزه خلیج (فارس) پول در میان گذاشته اند و آمریکا نیز متعهد به حضور نظامی در سوریه نیست. مشخص نیست که ترامپ چه اقدامی برای تغییر عمده در سوریه می تواند انجام دهد.
سی ان ان پرسید: سوریه وضع پیچیده ای دارد و در این هفته ترامپ درس مهمی از سوریه فرا گرفت. چنانچه بخواهد این تصمیم را همچنان پیش برد، چه هشداری می توان به وی داد؟
دیوید راد پاسخ داد: برخی در آمریکا خواهان حضور نظامی آمریکا در سوریه هستند. ترامپ باید مراقب آنچه که وعده اش را می دهد، باشد. باراک اوباما در سوریه خط قرمزی مشخص کرد که بعدها ناگزیر شد از وعده خود در پی عبور از این خط قرمز عقب بنشیند. ترامپ هم باید بسیار مراقب آنچه می گوید باشد.
وی در پاسخ به اینکه آیا اکنون باید بر رفتن بشار اسد از قدرت متمرکز شد، گفت: اسد هم اکنون در موضعی قوی قرار دارد، از حامیان قدرتمند خارجی برخوردار است و هر صحبتی درباره کنار زدن و ترک قدرت وی، کاملا شتابزده و عجولانه خواهد بود.
به گزارش ایرنا، رسانه های آمریکایی در حالی به تکرار روایت رسمی ‏دولت ترامپ مبنی بر مسولیت دولت سوریه در حمله شیمیایی شمال این کشور می پردازند که دولت سوریه به کارگیری هرگونه سلاح شیمیایی را رد کرده است.
نخستین تجاوز مستقیم آمریکا در دوره ترامپ به مواضع ارتش سوریه بامداد جمعه با شلیک ۵۹ موشک به پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص انجام شد.
این در حالیست که ارتش سوریه در شرق استان حمص با گروه تروریستی داعش و در شمال آن با گروه تروریستی جبهه النصره وابسته به القاعده مبارزه می کند.
حمله موشکی آمریکا بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل و کنگره آمریکا و از ناوهای آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه و به بهانه حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب انجام شده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.