ایران و اسلواکی بر همکاری های فرهنگی وهنری تاکید کردند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر فرهنگ جمهوری اسلواکی بر همکاری های فرهنگی و هنری مشترک تاکید کردند.

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مارک مدریک وزیر فرهنگ جمهوری اسلواکی روز شنبه طی دیداری و نیز با امضای تفاهمنامه ای، بر همکاری در زمینه های سینمایی، کتاب و هنرهای تجسمی تاکید کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه امضای این تفاهمنامه همکاری گفت: سفر وزیر فرهنگ جمهوری اسلواکی به ایران، مقدمه ای برای تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی و بویژه فرهنگی خواهد بود.
در این نشست که معاونان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشتند، صالحی امیری افزود: مذاکراتی درمورد همکاری در حوزهای مختلف بعمل آمد.
عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه گفت: بر اساس مذاکرات انجام شده با طرف اسلواکی مقرر شد در آغاز حرکت همکاری برنامه هایی عملیاتی برای سال ۹۶ – ۹۷ ( ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸ ) تدوین شود.
صالحی امیری، توافق برای برگزاری هفته فرهنگی حضور فعال در نمایشگاه های کتاب و هنری، همکاری سینمایی و دپیلماسی فرهنگی را از جمله مواد این تفاهم نامه عنوان کرد.
وی گفت: آنچه در نشست امروز با وزیر فرهنگ اسلواکی تاکید شد، تبیین تاریخ – تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی بود که این سرزمین دارای ریشه ای عمیق تمدنی، تاریخی و فرهنگی با میراث و اسطوره های ملی است که در عرصه بین الملل برای ایرانیان افتخارآمیز است.
عضو کابینه تدبیر و امید یادآورشد: بعد از برجام اسلواکی نخستین کشوری بود که تفاهم نامه همکاری با ایران را امضا و حضور وزیر فرهنگ این کشور امروز در ایران نشانگر عملیاتی کردن همکاری ها و برنامه های مشترک فی مابین است.

فرهنگ عامل نزدیکی ملت ها است.
در ادامه این دیدار وزیر فرهنگ اسلواکی با قدردانی و مهمان نوازی از دعوت سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی گفت: خوشبختانه روابط تهران – براتیسلاوا در زمینه های سیاسی اقتصادی به ویژه فرهنگی در حال توسعه است.
مارک مدریک گفت: سیاست خارجی اسلواکی چهار بخش دارد که یکی از آن این است که علاوه بر روابط با کشورهای غربی، رابطه با کشورهای شرقی نیز توسعه یابد.
وی گفت: درست است که فاصله جغرافیایی بین دو کشور زیاد است اما براین باوریم فرهنگ عامل مهمی برای کم کردن فاصله میان ملت هاست.
وزیر فرهنگ اسلوکی تاکید کرد: امضای این تفاهم نامه زمینه بسیار مهم برای گسترش روابط فرهنگی دو کشور به شمار می رود.
مدریک خاطرنشان کرد: در نشست امروز پیشنهادهای زیادی مطرح شد که مقرر گردید دو طرف همکاری های لازم درخصوص عملیاتی کردن موارد پیشنهادی و برنامه های آتی دو کشور را تدوین کنند.
وی با اشاره به اینکه کشور ما در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری به ویژه سینما معروف است گفت: علاقه مند هستیم علاوه بر استفاده از تجربیات طرف ایرانی در زمینه های مختلف به ویژه هنرهای معاصر، با فرهنگ ایرانی آشنا شویم.
وی یادآور شد: بسیار خرسندم که هفته فرهنگی ایران در کشورمان برگزار و متقابلا ما نیز این رویداد را در ایران داشته باشیم.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.