کاهش تمایل توزیع کنندگان نفت ژاپن به واردات نفت از خاورمیانه

پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی روزنامه اقتصادی نیکی ژاپن(Nikkei )روزشنبه نوشت:نگرانی ها درباره بی ثباتی خاورمیانه موجب شده است که توزیع کنندگان نفت ژاپنی با کاهش واردات نفت از این منطقه، به بازارهای آمریکا، مکزیک و روسیه روی بیاورند.

ماساشی ناکایاما مدیرکل بخش نفت خام و نفتکش در شرکت نفتی و پالایشگاه «کوزمو اویل» ژاپن در این ارتباط گفت: از این پس، ما به طورعمده به واردات نفت خام ارزان قیمت از آمریکای شمالی اقدام خواهیم کرد.
وی افزود : به واسطه رونق صنعت شیل نفت آمریکا، عرضه بیش از تقاضا در این منطقه همچنان ادامه دارد.
شرکت «کوزمو اویل» ازآوریل (فروردین– اردیبهشت۹۵ ) آغاز به واردات حدود ۳۰۰هزار بشکه نفت ‘وست تگزاش اینترمدیت’ (WTI) خواهد کرد.
این شرکت اولین توزیع کننده نفت ژاپنی است که پس از لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا در دسامبر گذشته میلادی(آذر)، اقدام به واردات نفت خام از آمریکا خواهد کرد.
ناکایاما واردات نفت از آمریکا را با هدف «آمادگی برای شرایط اضطراری درخاورمیانه» توصیف کرد و گفت که نفت WTI می تواند به عنوان مکمل نفت سبک خاورمیانه به کار رود.
این شرکت از سال ۲۰۱۴ روند واردات نفت از مکزیک را از سر گرفته است و خرید نفت از کانادا و آمریکای جنوبی را در دست بررسی دارد.
شرکت ‘نیپون اویل’ زیر مجموعه موسسه ‘جی اکس هولدینگز’ نیز به عنوان بزرگترین شرکت نفتی ژاپن از ماه مارس ۲۰۱۶ واردات میعانات گازی از آمریکا را که ارزان تر از نوع مشابه آن در خاورمیانه است، آغاز خواهد کرد و نیز واردات از سوی مکزیک و کلمبیا را شدت خواهد بخشید.
«ماسانوبو هامادا» یکی ازمدیران این شرکت در این باره گفت : خاورمیانه همچنان به علت ذخایر نفتی غنی خود، تامین کننده اصلی ما خواهد بود. با این حال ما به دنبال ایجاد تنوع در تامین کنندگان واردات نفتی خود هستیم.
میزان واردات نفت ژاپن از خاورمیانه در سال گذشته میلادی به طور میانگین روزانه دو میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه برآورد شد که ۳.۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ کاهش یافته است.
با این حال واردات نفت ژاپن ازعمان و قطر درحالی با کاهش رو به رو شده است که واردات نفت این کشور از عربستان که بیش از۳۰ درصد حجم واردات ژاپن را به خود اختصاص داده است، افزایش یافته است.
به بیان دیگر، وابستگی ژاپن به نفت خاورمیانه درحال کاهش است. 
دردوره زمان آوریل تا دسامبر سال گذشته میلادی (فرودین تا آذر) بیش از۸۱ درصد واردات نفت این کشور از خاورمیانه بوده است که نشان دهنده افت ۱.۲درصدی سالانه و نیز پایین ترین میزان آن از سال مالی ۱۹۹۶ است.
ژاپن اغلب مجبور به امضای قراردادهای یک ساله با تامین کنندگان نفتی خاورمیانه است و از سوی دیگر، اجازه فروش مازاد نفت وارد شده را نیز ندارد. این گزارش معتقد است که ایجاد تنوع درمنابع تامین نفت همچنین با هدف کاهش قرارداد های بلند مدت و افزایش معاملات نقدی صورت گرفته است.
حدود یک دهه پیش، نسبت معامله های نقدی ژاپن به کل واردات نفت این کشور بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده که این رقم هم اکنون به ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش پیدا کرده است.
تارنمای Nikkei در انتها با اشاره به تقاضای ایران برای افزایش صادرات نفت به ژاپن نوشت : توزیع کنندگان نفت ژاپنی همچنان در این زمینه با احتیاط رفتار می کنند.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.