انتقال محرمانه پادشاه عربستان به بیمارستان/ وضعیت مبهم ریاض

فعالان سعودی با اشاره به وضعیت جسمانی پادشاه عربستان سعودی از احتمال تشدید تنش‌های داخلی میان شاهزادگان سعودی در صورت مرگ پادشاه خبر می‌دهند.

گزارش‌های دولت‌های غربی نشان می دهد، پادشاه عربستان در وضعیت وخیمی از نظر جسمانی قرار گرفته است و وی به صورت محرمانه به بیمارستانی در ریاض منتقل شده است. بنا بر اعلام منابع آگاه، حال پادشاه ۸۰ ساله عربستان رو به وخامت است و وی تحت مراقبت های ویژه پزشکی قرار دارد.
سلمان در تاریخ ۳ بهمن ۱۳۹۳ (۲۳ ژانویه ۲۰۱۵) و پس از مرگ عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود، برادر ناتنی‌ ۹۰ ساله اش، به تخت نشست.
گفته می شود ملک سلمان درک خود را نسبت به محیط پیرامون خود از دست داده است و پزشکان به پسران وی توصیه کرده‌اند تا به منظور جلوگیری از فاش شدن وضعیت پدرشان، حضور وی را در ملا عام محدود کنند. گفته می شود ملک سلمان در یکی از اتاق‌های قصر قرنطینه شده است.
پیشتر نیز در گزارشی در ماه اکتبر فاش شده بود که ملک سلمان آلزایمر دارد و امور مملکتی را محمد بن نایف ولیعهد سعودی اداره می‌کند. وخامت حال ملک سلمان اختلافات جدی را برای تصاحب تاج و تخت در میان خاندان سلطنتی موجب شده است.
طبق گزارش های غربی، هشت تن از ۱۲ پسر ابن سعود، که هنوز در قید حیات هستند، از برکناری سلمان ۸۰ ساله، پادشاه بیمار این کشور و جانشینی وی با شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، برادر ۷۳ ساله‌اش حمایت می‌کنند.
گفته می شود اکثریت روحانیون قدرتمند این کشور از انجام کودتا برای برکناری پادشاه کنونی و به قدرت رساندن احمد بن عبدالعزیز، وزیر کشور سابق عربستان، حمایت کرده‌اند.
نارضایتی از ملک سلمان به دلیل تصمیمات وی از جمله انتصابات جنجال برانگیزش و همچنین به راه انداختن جنگ پرهزینه در کشور فقیر یمن و اعدام شیخ نمر النمر به شدت افزایش یافته است.
فعالان سعودی بر این باور هستند که وضعیت سلامتی ملک سلمان وخیم است و مقرن بن عبدالعزیز، ولیعهد آل سعود از نظر شخصیتی ضعیف است و در زمینه تصمیم هایی که در حال حاضر در عربستان اتخاذ می شود نقش و جایگاهی ندارد. اما محمد بن نایف جانشین ولیعهد تنها کسی است که با احتیاط و با نگاه یک دولتمدار رفتار می کند. اما قدرت واقعی در اختیار وی نیست. زیرا محمد بن سلمان، پسر پادشاه، رئیس دیوان پادشاهی و وزیر دفاع به شخص قدرتمند واقعی نظام تبدیل شده است و بدون هیچ مانعی اقدام به دخل و تصرف در امور می‌کند و وی فرد متهوری است که درباره عواقب امور، حسابگری نمی کند.
به گفته فعالان سعودی، متعب بن عبدالله وزیر گارد پادشاهی کاملا تشنه انتقام است و برای این منظور برنامه ریزی می کند ولی نمی داند دقیقا چه اقدامی را انجام دهد. اما مشاهده شده است که وی در نشست های شورای عالی امنیت و سیاست به ریاست شاهزاده محمد بن نایف که از سوی ملک سلمان تشکیل شده، شرکت نکرده است. بنابراین هر اقدامی از جانب متعب، اعم از رویارویی رسانه ای با استفاده از رسانه های وابسته به خودش علیه محمد بن نایف تا هماهنگی با امیر مقرن بن عبدالعزیز، برای اقدام علیه محمد بن نایف و محمد بن سلمان و ترور یا حتی درگیری مسلحانه با گروه مقابل، محتمل است.
متعب پسر ملک عبدالله، به مرگ عمویش ملک سلمان خوشبین است و با عموی دیگرش و ولیعهد کنونی یعنی مقرن بن عبدالعزیز توافق کرده است که در صورت به قدرت رسیدن مقرن، وی اقدام به برکناری محمد بن نایف نماید.
بنا بر اعلام فعالان سعودی، در صورت مرگ ملک سلمان، رویارویی دو محمد کاملا محتمل است. زیرا در صورتی که محمد بن سلمان طعم قدرت را بچشد هرگز دادن اختیارات به محمد بن نایف در امور سیاسی و امنیتی را برنخواهد تافت. همچنین عموی دیگرش و وزیر کشور سابق عربستان یعنی احمد بن عبدالعزیز خود را نسبت به قدرت سزاوارتر می داند و عده ای از بزرگان خاندان آل سعود نیز وی را در این زمینه مستحق می دانند و بعید به نظر نمی رسد وی و طرفدارانش دست به اقداماتی نزنند.
فعالان سعودی معتقدند با توجه به کاهش قیمت نفت شماری از پروژه ها در عربستان متوقف شده است. این در حالی است که «شاهزادگان فاسد» بر سر غارت اموال عمومی، با یکدیگر رقابت می کنند و این امر بدان معنی است که شمار بیشتری از پروژه ها تعطیل خواهند شد و نقدینگی در کشور دچار ضعف بیشتری خواهد گردید.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.