اپراتورها از حذف طرح‌های تشویقی ناراضی نیستند

وزیر ارتباطات گفت: طرح‌های تشویقی اپراتورها موجب اختلال در شبکه آنها شد و به همین دلیل ما به محدود کردن آنها اقدام کردیم.

محمود واعظی  درباره علت محدود کردن طرح‌های تشویقی اپراتورهای موبایل توضیح داد: اپراتورها وقتی به طرح‌های تشویقی اقدام کردند فکر نمی‌کردند این رقابت طوری شود که شبکه آنها با مشکل روبه‌رو شود.
وی افزود: دو اپراتور طرح‌های تشویقی را ترویج کردند و اپراتور دیگر هم برای شرکت در این رقابت طرح دیگری را اعلام کرد که منجر به ایجاد مشکل در شبکه اپراتورها شد و در آن زمان اختلالات بالا رفته و قطعی تماس‌ها زیاد شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که ما به عنوان نماینده مردم عمل می‌کنیم، اظهار کرد: رگولاتوری طرح‌های تشویقی را بررسی کرد و طی صحبت‌هایی که با اپراتورها انجام شد آنها نیز قبول کردند که انتظار مشکلات پیش آمده را نداشتند.
واعظی با اشاره به تلاش اپراتورها برای آسایش مردم گفت: ما با این‌که اپراتورها قیمت‌ها را کاهش دهند مشکلی نداریم و از این‌که بخواهند امکانات بیشتری در اختیار مردم قرار دهند استقبال هم می‌کنیم، اما باید به گونه‌ای عمل کرد که اپراتورها با رقابت با هم دچار مشکل در شبکه نشوند و این‌که مردم نتوانند از امکانات به درستی استفاده کنند موافق نیستیم.
وی همچنین اظهار کرد: اپراتورها با حذف طرح‌های تشویقی مشکلی نداشته و از آن استقبال کردند.
واعظی با اشاره به پروژه فجر گفت: در این پروژه زیرساختی ما ظرفیت شبکه انتقال کشور را ۸۰۰ گیگابایت بر ثانیه افزایش دادیم که به ۳۳۰۰ گیگابایت بر ثانیه رسیده است و همچنین شبکه پهنای باند یا IP کشور را ۱۶۰۰ گیگابایت بر ثانیه افزایش دادیم که به چهار هزار گیگابایت در ثانیه رسیده و این یک تحول بزرگ است.
وی ادامه داد: برای تجهیزات مربوط به پروژه فجر ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و این نیازی است که همه اپراتورها و بخش‌ها با آن روبه رو بوده‌اند و پروژه فجر می‌تواند تحولی در وضعیت داخلی به وجود بیاورد و باعث می‌شود ظرفیت ترانزیت ما و همچنین ظرفیت گیت‌وی بین‌الملل افزایش یابد.
وزیر ارتباطات در پاسخ به اینکه به گفته خود به ازای هر ۸۰ درصد پهنای باند داخل یک کشور ۲۰ درصد پهنای باند خارجی تامین خواهد شد، افزود: امروز چهار ترابایت پهنای باند داخلی داریم و به ازای آن ظرفیت پهنای باند بین‌الملل باید به ۸۰۰ گیگابایت برسد که مقدمات آن فراهم شده است.
واعظی افزود: البته ما اصرار نداریم که اگر از داخل کشور دیتاسنترهای مختلفی وجود دارد و نیاز مردم را حل می‌کند مجبور باشیم پهنای باند بین‌الملل را اضافه کنیم که پول ارزی بیشتری بپردازیم اما با این وجود در حال آماده‌سازی شبکه برای این کار هستیم.
وی در ادامه در پاسخ به اینکه با افزایش پهنای باند کاربران اینترنت چه زمانی می‌توانند این توسعه را به طور محسوس احساس کنند، بیان کرد: تصمیمی که دولت گرفته و ما در وزارتخانه ارتباطات اجرا می‌کنیم این است که تمام شبکه دسترسی را در اختیار بخش خصوصی یعنی شرکت مخابرات، PAPها، اپراتورهای تلفن همراه و FCPها قرار دهیم و بر فعالیت آنها نظارت کنیم و این شرکت‌ها به مرور حرفه‌ای‌تر می‌شوند.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در گذشته که پهنای باند کشور موجود نبود، شرکت‌ها پهنای باندی که مختص هشت مشترک بود گاهی به ۳۰ مشترک اختصاص می‌دادند، افزود: در حال حاضر شرکت‌ها بهتر عمل می‌کنند، سرعت، کیفیت و پاسخگویی مناسب دارند و با توجه به اینکه شبکه اینترنت گوشی‌های همراه که حرفه‌ای‌تر است سرعت گوشی‌های همراه از شبکه ثابت بیشتر است.
وی با اشاره به یکی از بندهای قانون ششم توسعه درباره بازپس‌گیری شبکه مسی و واکنش شرکت مخابرات اظهار کرد: دلیل اصلی در تمام کشورها که مجموعه‌هایی که در انحصار دولت هستند را خصوصی می‌کنند، ایجاد رقابت بین بخش‌های مختلف و خدمت‌رسانی به مردم است. زمانی که شرکت مخابرات به بخش خصوصی واگذار شد به غلط تصور کرد شبکه‌ای که باید متعلق به همه باشد به خودش تعلق دارد اما هیچ‌کس نمی‌تواند زیر زمین و پیاده‌رو را بفروشد.
واعظی ادامه داد: مخابرات تصور می‌کند اگر امکاناتی در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار دهد مشتریانش را از دست می‌دهد و بدین ترتیب رقابت را محدود کرده و انحصار دولتی به انحصار دیگری تبدیل شده است. در صورتی که هدف دولت این نیست که چیزی را از کسی پس بگیرد بلکه می‌خواهد انحصار را برداشته و رقابت را ایجاد کند.
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی مبنی بر رومینگ ملی توضیح داد: ممکن است در تهران که اپراتورها به دلیل تراکم جمعیت و نفع اقتصادی همه جا را پوشش می‌دهند خیلی نیازمند رومینگ نباشند. اما در شهرستان‌های کوچک که بعضی از اپراتورها غایب هستند و یا در جاده‌ای که یک اپراتور پوشش ندارد و دیگری دارد رومینگ مفید است.
وی افزود: در حال حاضر برای اینکه اپراتورها پوشش خود را گسترده‌تر کنند، طرح ترابردپذیری یا جابه‌جایی نمره در حال پیگیری است بدین صورت که هر کس شماره خودش را داشته باشد و بتواند بدون اینکه کسی متوجه شود اپراتور خود را عوض کند. امیدواریم این طرح در اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد.
واعظی درباره تمایل هوآوی برای ایجاد دیتاسنتر در ایران توضیح داد: شرکت هوآوی از ما درخواست کرد که اینجا دیتاسنتر بزند و ما موافقت کردیم. دیتاسنتر مثل کارخانه محصولات مختلف است و هرچه در ایران تعدادش بیشتر باشد و ظرفیتش بالا برود تسهیلات بیشتری برای مردم به وجود می‌آورد.
وزیر ارتباطات ادامه داد: در گذشته دولت تمام دیتاسنترها را در اختیار خود گرفته بود اما ما سال گذشته تصمیم گرفتیم دیتاسنترها را به بخش خصوصی منتقل کنیم، به آنها تسهیلات بدهیم و از نظر پهنای باند هم کمک کنیم. باید در کشور چند دیتاسنتر ملی وجود داشته باشد که تمام اطلاعات کشور در یک جا به عنوان بانک ملی کشور بوده و اگر سایر دیتاسنتر کوچک به هر دلیلی دچار مشکل شدند اطلاعات و برنامه‌های مردم در جای دیگری حفظ شده باشد.
وی با اشاره به تعیین قیمت پهنای باند داخل اظهار کرد: وقتی مردم از پهنای باند زیاد استفاده می‌کنند، پهنای باند باید سهمی در سبد خانواده داشته باشد و نمی‌توانند هرچه از پهنای باند بیشتری استفاده می‌کنند مبلغ بیشتری بپردازند. در سال گذشته ۲۵ درصد از پهنای باند ثابت را کم کردیم و تعرفه پهنای باند همراه را به یک دهم کاهش دادیم. امیدواریم در یک مرحله دیگر شرکت زیرساخت، اپراتورها و شرکت‌های ثابت را ملزم به کاهش تعرفه کنیم.
واعظی همچنین به شرایط پسابرجام اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شرایطی به وجود آمده که اپراتورهای خارجی با اپراتورهای ما مذاکره می‌کنند و این وضعیت ادامه دارد.
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر بازداشت یکی از مدیران شرکت ارتباطات زیرساخت بیان کرد: قراردادی قبل از این دولت منعقد شده بود و مدیر مربوط هم برای قبل از این دولت بود و وقتی ما این خبر را شنیدیم بررسی‌ها را انجام دادیم و هنگامی که مطمئن شدیم یکی از مدیران ابهامی دارد وی را عزل کردیم و فرد دیگری را جایگزین کردیم. این دولت و بنده از روز اول سیاست شفافی داشته و همواره با فساد مخالف بوده است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.