رشد ۳۳ درصدی دستگیری مجرمان سایبری خراسان رضوی

رییس ‌پلیس فتا خراسان رضوی از رشد ۳۳ درصدی در دستگیری مجرمان جرائم سایبری استان در ۱۰ ماهه نخست سال جاری خبر داد.

سرهنگ جواد جهانشیری ضمن بازدید از تحریریه ایسنا با حضور در میز خبر پلیس، با بیان اینکه خوشبختانه دستگیری مجرمان جرائم سایبری استان در ۱۰ ماه نخست سال جاری ۳۳ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: در این مدت آمار وقوع جرائم سایبری نسبت به سال گذشته با ۱درصد رشد و کشف جرائم نیز با ۴درصد رشد همراه بوده است.
وی ادامه داد: ۸۰ درصد از متخلفان جرائم سایبری مردان و ۲۰ درصد زنان بوده‌اند و بیشتر مجرمان جرائم سایبری را گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال تشکیل می‌دهند.

کلاهبرداری‌های اینترنتی در صدر جرائم سایبری استان
رییس‌ پلیس فتا خراسان رضوی افزود: بیشترین جرائم سایبری استان که ۵۳ درصد از مجموع جرائم را به خود اختصاص می‌دهد مربوط به مسائل مالی و اقتصادی اعم از برداشت‌های غیر‌مجاز، دسترسی غیر‌مجاز به حساب‌های بانکی افراد، کلاهبرداری اینترنتی و … می‌شود.

جهانشیری با بیان اینکه ۳۰ درصد از جرائم سایبری استان را نیز جرائم حوزه اخلاقی شامل نشر اکاذیب، انتشار غیر‌مجاز تصاویر و انتصاب اعمال خلاف واقع به فرد یا افراد تشکیل داده است، اضافه کرد: همچنین ۱۱ درصد دیگر از جرائم سایبری خراسان رضوی را جرائم حوزه اجتماعی و ۶ درصد باقی‌مانده را نیز سایر جرائم تشکیل داده‌اند.

خراسان رضوی، دومین استان پُر‌جرم در زمینه سایبری
وی در خصوص وضعیت خراسان رضوی در زمینه جرائم سایبری در کشور، تصریح کرد: بعد از تهران، خراسان رضوی پُر‌جرم‌ترین استان کشور در جرائم سایبری بوده که البته این موضوع به تعداد جمعیت استان و کاربران فعال در فضای سایبر نیز مرتبط است.

جهانشیری در خصوص چگونگی فرآیند پیگیری در جرائم سایبری با بیان اینکه تشکیل پرونده بر اساس چند شاخص طراحی شده است، تصریح کرد: یکی از شاخص‌های تشکیل پرونده بر این اساس است که ممکن است علیه فرد یا افرادی جرم سایبری اتفاق افتاده باشد و این افراد با مراجعه به مراجع قضایی، مرجوعه قضایی گرفته باشند یا اینکه دایره جرم‌یابی پلیس‌ فتا در اداره تشخیص و پیشگیری بر اساس رصدی که انجام می‌دهد به نتیجه برسد که اتفاقی که در فضای سایبری در حال انجام است، جرم محسوب می‌شود و بر اساس گزارش ارسالی از مراجع انتظامی نظیر کلانتری، پاسگاه‌ها، پلیس آگاهی یا پلیس اطلاعات و امنیت عمومی باشد.

جهانشیری افزود: همچنین برخی تشکیل پرونده‌ها بر اساس گزارشات مردمی در مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا یا بر اساس گزارش سازمان‌های امنیتی، انتظامی و قضایی بیرون از ناجا بوده که در حوزه ماموریتی پلیس است و با هماهنگی قضایی پرونده تشکیل می‌شود و مجموع این پرونده‌ها با هدایت قضایی و هدایت ستادی پلیس فتا بررسی می‌شوند.

وی گفت: بیشترین پرونده‌های تشکیل شده در استان بر اساس مرجوعه قضایی و حضور مدعی یا شاکی و بر اساس رصد دایره جرم‌یابی پلیس فتا صورت گرفته‌اند.

دستیگری باند جعل اسناد و پخش دارو‌های روان‌گردان توسط پلیس فتا
وی در خصوص مهمترین پرونده‌هایی که اخیرا در پلیس فتا استان بررسی شده‌اند، گفت: پلیس فتا خراسان رضوی کشفیات خوبی در زمینه دارو‌های روان‌گردان و دارو‌های غیرمجازی که از طریق فضای سایبری توزیع می‌شد، داشته است.

رییس ‌پلیس فتا خراسان رضوی ادامه داد: همچنین اخیرا یک باند جعل اسناد و مدارک تحصیلی و دانشگاهی که از طریق راه‌اندازی چند وب سایت اقدام به پذیرش دانش‌آموز و دانشجو و ارائه مدارک دیپلم، کاردانی و کارشناسی کرده‌اند توسط پلیس فتا شناسایی و دستگیر شده‌اند.

جهانشیری با اشاره به اینکه این باند جعل اسناد شامل چهار نفر متهم مرد و یک نفر متهم زن که مدیر اصلی سایت‌های جعلی بوده است، تصریح کرد: در طی این مدت توسط این باند جعل اسناد که متهمان برای ارائه مدارک بین سه تا ۱۲ میلیون تومان از متقاضیان هزینه دریافت کرده‌اند ۲۴۷ مدرک دیپلم و ۵۰ مدرک کاردانی و کارشناسی غیر‌معتبر صادر کرده‌اند.

وی گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که اخیرا پلیس فتا با آن سر و کار زیادی دارد سوء‌استفاده در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص دوست‌یابی است زیرا با توجه به پنهان ماندن اطلاعات واقعی افراد در این فضا‌ها ممکن است بسیاری از افراد در دوست‌یابی‌ها اغفال شوند و در نهایت از آنان اخاذی شده یا مجبور به ارتباطات غیر‌اخلاقی شوند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.