چرا چینی‌ها به دنبال خرید سوخو-۳۵ روسی هستند؟

در حالی که چینی‌ها fرای توسعه نسل پنجم جنگنده‌های خود در تقلا هستند،‌ خرید ۲۴ فروند سوخو-۳۵ روسی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا همزمان با تقویت توان رزم هوایی، بتوانند فرصت کافی برای ارزیابی دوباره پروژه ساخت جنگنده‌های داخلی خود داشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک، خرید ۲۴ جنگنده نوین سوخو-۳۵ روسی از سوی چین یک امر ضروری برای پکن است. زیرا با این خرید، نیروی هوایی چین نه تنها جت‌های نوینی را دریافت می‌کند که می‌توانند توازن قوا در تنگه تایوان را تحت تأثیر قرار دهند، بلکه به ارتش چین اجازه می‌دهد تا پیشرفت و توسعه جنگنده‌های جی-۱۱ خود را مورد ارزیابی قرار دهد.
اندیشکده کارنگی-مسکو در گزارشی اعلام کرد که خرید ۲۴ جنگنده سوخوی-۳۵ حدود ۲ میلیارد دلار هزینه در برخواهد داشت و دومین قرارداد بزرگ بین ارتش‌های روسیه و چین است.
حدود یک سال پیش بود که یک قرارداد برای خرید ۴ گردان سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ به ارزش ۱.۹ میلیارد دلار بین طرفین امضا شد. مذاکرات طرفین برای این خرید از سال‌های ۲۰۱۰-۲۰۱۱ آغاز و تا سال ۲۰۱۴ که تمامی موضوعات اختلافی حل شدند ادامه داشت. طبق گزارش‌ها قرار است که از سال ۲۰۱۶ انتقال تجهیزات آغاز شود و مابقی بخش‌ها و تجهیزات طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ به چین منتقل شوند.
با توجه به مزیت‌های حاصل از خرید جنگنده‌های روسی توسط چین، به نظر می‌رسد که ارتش چین در حال حاضر در حال بررسی راه‌هایی برای توسعه قابلیت‌های رزمی هوایی خود است.
در گزارش منتشره از سوی اندیشکده کارنگی-مسکو آمده است که از بین دو جنگنده ساخت چین که هم‌اکنون در حال توسعه هستند، جی-۲۰ و جی-۳۱، تنها جی‌-۲۰ ممکن است که به عنون یک جنگنده نسل پنجم به حساب بیاید.
در نتیجه، هرچند جنگنده جی-۳۱ از فناوری رادارگریز استفاده می‌کند، اما قطعات و بخش های اصلی آن از جنگنده‌های نسل ۴+ همچون جی-۱۰بی، جی-۱۶ و اف‌سی-۱ وام گرفته شده است.
در این شرایط، هرچند جی-۲۰ از تمامی قابلیت‌های صنعت هوایی چین بهره برده است،‌ اما آمادگی رزمی آن در حال حاضر خیلی مشخص نیست.
در گزارش اندیشکده کارنگی-مسکو آمده است که جنگنده سوخو-۳۵ روسی یک جنگنده نوین با حداکثر پیشرفت نسبت به سوخو-۲۷ است.
در نتیجه خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵، ارتش چین می‌توان پیشرفت و توسعه جنگنده‌های جی-۱۱ را مورد ارزیابی قرار دهد. به این صورت که چینی‌ها بتوانند از رویکرد روس‌ها در حل مشکلات موجود بر سر کاربرد فناروی رادارگریز بهره برده و بتوانند قابلیت‌های صنعت هوایی چین را ارتقا دهند.
همچنین احتمال دارد که همراه با ارائه ۲۴ فروند سوخو-۳۵، قراردادهای بیشتری برای خرید برخی بخش‌های مورد نیاز جنگنده‌های نوین چینی، و همچنین انتقال فناوری بین دو طرف امضا شود.
اما فروش این هواپیماها برای روس‌ها می‌تواند موقعیتشان را در بازارهای خارجی بهبود بخشد. انتظار می‌رود که پس از چین، اندونزی خریدار بعدی جنگنده‌های سوخو-۳۵ باشد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.