تعویق نشست احزاب کرد عراقی/ پرونده اختلافات هنوز باز است

درحالی که قرار بود گروه های کرد عراقی بار دیگر به سرپرستی مسعود بارزانی گردهم آیند تا در دور دیگری از مذاکرات و راهکارهای خروج از بحران سیاسی در اقلیم کردستان عراق را بررسی کنند، جنبش تغییر بار دیگر این نشست را تحریم کرد تا برگزاری آن به زمان دیگری موکول شود.

منابع گفتند، 'مذاکرات بیشتر احزاب کرد و دادن زمان بیشتری برای ایجاد توافق'، دلیل تعویق این نشست بوده است. 
نشست قبلی به سرپرستی مسعود بارزانی تصمیم به تشکیل کمیته ای برای تهیه گزارشی جامع از مطالبات احزاب و دیدار با دو گروه شرکت نکرده در اجلاس قبلی، یعنی حزب جماعت اسلامی کردستان عراق و جنبش تغییر به رهبری نوشیروان مصطفی امین گرفته بود.
این کمیته پس از دیدار با دو گروه مخالف، از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی برای رسانه ها خودداری و دلیل آن را باز بودن پرونده گفت وگوها و نیز عدم دستیابی به نتیجه ای قطعی ذکر کرده بود.
بر اساس قرار قبلی، این کمیته، می بایست در نشست امروز (دوشنبه)، گزارش نهایی خود را برای احزاب کردی قرائت کند تا در خصوص راهکارهای خروج از بحران تصمیم گیری شود.
جنبش تغییر کماکان تاکید دارد که رئیس پارلمان و ۴ وزیر این حزب در کابینه حکومت اقلیم کردستان باید بر سر پست های قبلی خود بازگردند و آنگاه مذاکرات را ادامه می دهد.
حزب دمکرات کردستان عراق، در پی بروز احتلافات بر سر قانون ریاست اقلیم، اعضای حزب تغییر را از کابینه و نیز ریاست پارلمان اخراج کرد و مانع از ورود آنها به شهر اربیل شد.
در چارچوب حرکت های اعتراضی جنبش تغییر، یوسف محمد رئیس پارلمان اقلیم کردستان از این حزب در صفحه شخصی خود در فیس بوک اقدام برخی از نمایندگان مجلس عراق را برای تشکیل کمیته ای جهت بررسی دلایل ناپدیدشدن درآمدهای مالی در عراق و اقلیم ستود و آن را راهکاری خوب برای مبارزه با فساد دانست. 
کمیته تحقیق در خصوص پول های مفقود شده، توسط فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان عراق پیشنهاد شده و مورد تصویب اکثریت نمانیدگان مجلس عراق قرار گرفته است، موضوعی که از آن به عنوان تلاشی از سوی جنبش تغییر برای شروع تحقیقات جدی در حکومت منطقه اقلیم کردستان عراق یاد می شود.
پرونده اختلافات احزاب کردی بر سر ریاست منطقه اقلیم کردستان عراق درحالی هنوز بسته نشده که بحران مالی جاری در این منطقه باردیگر شهروندان را بویژه دانشگاهیان، به خیابان ها کشانده است. 
در ماه های پاییز وخامت اوضاع اقتصادی باعث ناآرامی های خشونت آمیز طولانی مدت در این منطقه شد که حاصل چندین کشته و زخمی بود. 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.