سرمایه گذاری بانک توسعه اسلامی در ۱۳ طرح کلان فناوری ایران

قائم مقام رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی در امور بین الملل از سرمایه گذاری بانک توسعه اسلامی در ۱۳ طرح کلان علمی – فناوری ایران در بازه زمانی ۵ سال آینده خبر داد.

دکتر 'محمود مولانژاد' روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: بانک توسعه اسلامی تا قبل از سال ۲۰۱۰ عمدتا در طرح های زیرساختی همچون احداث سد یا پل و سازه های مورد نیاز در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی سرمایه گذاری می کرد اما رویکرد جدید این بانک، بر روی سرمایه گذاری در طرح های علمی و فناوری قرار گرفته است.
وی افزود: براساس تصمیم بانک توسعه اسلامی، هر کشور باید برای استفاده از اعتبارات و سرمایه گذاری های بانک در حوزه های علمی و فناوری، یک سند ملی تهیه و ارائه کند که در ایران، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی به عنوان مشاور بانک توسعه اسلامی و همچنین متولی تهیه سند همکاری انتخاب شده است.
مولانژاد از تهیه و تحویل سند چشم انداز بانک توسعه اسلامی برای همکاری های علمی فناورانه با ایران خبر داد و گفت: این سند اکنون به بانک توسعه اسلامی تحویل شده و سرمایه گذاری های این بانک تا سال ۲۰۲۰ براساس اولویت های تعیین شده در سند صورت خواهد گرفت.
عضو هیات علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران یادآور شد: در این سند، علاوه بر معرفی ظرفیت ها و توانمندی های ایران در حوزه های مختلف علمی و فناوری، ۱۳ پروژه کلان را تعریف کرده ایم که بانک توسعه اسلامی در این طرح ها سرمایه گذاری خواهد کرد.
وی تصریح کرد: شرط بانک توسعه اسلامی برای سرمایه گذاری در طرح های فناورانه این بود که دیگر کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی نیز از نتایج آن بهره مند شوند بنابراین طرح هایی را تعریف و ارائه کردیم که برای همسایگان ما و دیگر کشورهای اسلامی نیز مفید و قابل استفاده باشند.
مولانژاد، تولید انرژی ها تجدیدپذیر، داروهای نوترکیب، داروهای زیستی و کنترل ریزگردها را به عنوان موضوعات برخی از این طرح ها عنوان کرد.
بانک توسعه اسلامی (ISDB) یکی از موسسات بزرگ مالی توسعه ای بین المللی و از نهادهای تخصصی سازمان کنفرانس اسلامی است که با هدف پیشبرد توسعه اقتصادی و پیشرفت اجتماعی کشورهای عضو و جوامع مسلمان کشورهای غیر عضو، در سراسر جهان براساس اصول اسلامی در تاریخ ۲۰ اکتبر ۱۹۷۵ میلادی از سوی ۲۲ کشور اسلامی و با سرمایه اولیه ۷۵۵ میلیون دینار اسلامی در جده عربستان تأسیس شد.
هم اکنون حدود ۵۶ کشور از چهار قاره آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا در بانک توسعه اسلامی عضو هستند و سرمایه پذیره نویسی شده این بانک در حال حاضر نیز بالغ بر چهارمیلیارد دینار اسلامی است که از این میان، ایران با پذیره نویسی سهام به ارزش ۷۰۰ میلیون دینار اسلامی، چهارمین سهامدار بزرگ بانک توسعه اسلامی محسوب می شود.
بانک توسعه اسلامی دارای یک ستاد (دفتر مرکزی) در شهر جده و سه دفتر منطقه ای در آلماتی (قزاقستان)، کوالالامپور(مالزی) و رباط (مراکش) است و همچنین به منظور پیگیری اجرای پروژه های مصوب در هر یک از کشورهای ایران، اندونزی، قزاقستان، لیبی، پاکستان، سنگال و سودان، نمایندگان محلی منطقه ای دارد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.