ملاحظات محیط زیستی و مخالفت با احداث ۱۵ سد

دوستداران طبیعت سدهایی را که بدون رعایت ضوابط زیست محیطی احداث می شوند، قاتل محیط زیست و تالاب های کشور می دانند، موضوعی که توجه بیش از پیش به این مقوله و همکاری وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست را برای جلوگیری از احداث این قبیل سدها به همراه داشته است.

در یک دوره زمانی در کشور تب سدسازی به عنوان نشانه توسعه یافتگی شدت گرفت که به گفته 'هدایت فهمی' معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو، نتیجه آن وجود ۳۶۰ سد کوچک و بزرگ در کشور است. 
این میزان سد در کشوری که دارای جغرافیایی خشک و نیمه خشک است علمی به نظر نمی رسد و نتیجه آن خشک شدن دریاچه ارومیه، تنش های آبی در بیشتر استان های کشور و فرونشست زمین به علت برداشت بی رویه منابع آبی زیر زمینی بوده است.
'محسن سلیمانی روزبهانی' مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران در این خصوص به ایرنا گفت: حدود ۲۷۵ پروژه در دست مطالعه و اجرایی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد که از بین آنها ۸۸ سد مخزنی، ۱۲۴ تاسیسات انحرافی ، ۱۰ پروژه پمپاژ و ۱۹ پروژه برای مهار سیلاب است و ۴۰ سد در حوضه آبریز این دریاچه احداث شده است. 
در این میان، تعداد زیادی از سدهای احداث شده و یا در حال احداث ارزیابی زیست محیطی ندارند و یا گزارش های ارزیابی آنها فاقد ارزش علمی است. 
از این رو سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت نیرو درصدد ساماندهی این سدها برآمده و تهیه و ارائه ارزیابی زیست محیطی علمی را الزامی کرده است. 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا در یک نشست خبری اظهار کرد: در راستای کاهش اثرات زیست محیطی فعالیت های عمرانی، با همکاری وزارت نیرو، احداث ۱۵ سد در کشور متوقف شده است که نشانگر تلاش و جدیت سازمان برای حفظ منابع طبیعی کشور است
'سعید متصدی' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در این خصوص توضیح داد: سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت نیرو، در راستای کاهش اثرات زیست محیطی فعالیت های عمرانی، با احداث ۱۵ سد در کشور مخالفت کرده است که در چارچوب بررسی گزارش های ارزیابی زیست محیطی طرح های ارسال شده به سازمان صورت گرفت. 
متصدی تاکید کرد: سازمان محیط زیست بر علمی بودن گزارش های زیست محیطی اصرار دارد، از این رو اگر گزارشی برپایه بررسی های علمی تهیه نشده باشد، با اجرای آن مخالفت می کند. 
وی گفت: سد مخزنی تنگ سرخ شیراز در فارس، قزل تپه و گلجه در زنجان، نیارخرم -اندبیل و سد مخزنی زرج آباد در اردبیل، سیوکی در کهگیلویه و بویراحمد، زارم رود در مازندران ، بیستون در کرمانشاه، بایچه باغ و اند آباد علیا در زنجان، سیکان در ایلام، ایوریق در اردبیل و مشمپا در زنجان، ۱۵ سدی هستند که سازمان محیط زیست گزارش ارزیابی زیست محیطی آنها را در طول یک سال گذشته بررسی و رد کرده است، در عین حال گزارش ارزیابی تعدادی سد مانند سد دالکی در بوشهر، گولک در گیلان و هشتچین در اردبیل تایید شدند. 
وی گفت: هدف اصلی سازنده سدها آبرسانی برای مصرف شرب و کشاورزی است، اما بسیاری از سدها نه تنها این هدف را تامین نکرده اند، بلکه مشکلات زیادی را برای محیط زیست کشور به وجود آورده اند، مانند سد گتوند که میلیون ها متر مکعب آبی را که در آن ذخیره شده بود، شور کرد و به معضلی زیست محیطی تبدیل شده است، سد سیلوه و داریان نیز برای محیط زیست و آثار طبیعی کشور مشکل ساز شده اند. 
معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در مراسم درختکاری به مناسبت برگزاری اولین همایش آموزش عالی گفته بود که 'سد گتوند ارزیابی زیست محیطی داشت، اما علمی نبود'، موضوعی که از اهمیت رعایت دو اصل ارزیابی های محیط زیستی و علمی بودن آنها در بحث سدسازی حکایت دارد. 
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.