تأثیر پیامک دادن در تاریکی بر نمرات درسی!

متخصصان علوم مغز و اعصاب دانشکده پزشکی راتگرز نیوجرسی نشان می‌دهد که تأثیر نور آبی گوشی‌های موبابل در تاریکی چند برابر می‌شوند.

به نقل از پایگاه خبری نیویورک تایمز، استفاده نوجوانان از پیامک می‌تواند منبعی برای حمایت عاطفی آنها و گاهی نیز در انجام پروژه‌های دانش‌آموزی یاری‌رسان باشد، اما نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که نورهای ناشی از پیامک زدن توسط گوشی و هر وسیله مشابه دیگر نظیر دستگاه‌های الکترونیکی بر کیفیت خواب نوجوانان تأثیر گذاشته و عملکرد آموزشی آنان را تغییر می‌دهد.

طی این پژوهش عملکرد یک هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز را به منظور بررسی رابطه بین نمرات، جنسیت و همچنین مدت استفاده افراد از ابزارهای پیام‌رسان پیش و پس از خاموشی نورهای مربوطه در شب هنگام بررسی کردند.

یافته‌ها نشان می‌داد دانش‌آموزانی که دستگاه‌های خود را با خاموش شدن چراغ خاموش می‌کردند و یا برای کمتر از ۳۰ دقیقه پس از خاموشی به پیام دادن خود ادامه می‌دادند، نمرات به مراتب بهتری در مقایسه با دانش‌آموزانی که بیش از ۳۰ دقیقه در تاریکی از این دستگاه‌ها استفاده می‌کردند، به دست آوردند.

علاوه بر این دختران بیشتر از پسران از وسایل پیامک رسان استفاده می‌کردند و تجربه خواب‌آلودگی روزانه بیشتری دارند اما عملکرد آموزشی بهتری در مقابل با پسران از خود نشان دادند که این امر را می‌توان به پیامک زدن بیشتر دختران پیش از خواب نسبت داد.

طول موج کوتاه نور آبی می‌تواند ترشح ملاتونین را به تأخیر بیندازد و پیرو آن فرآیند خواب را سخت تر کند. این حالت زمانی که افراد به گوشی‌های هوشمند و تبلت های خود در تاریکی نگاه می‌کنند، اتفاق می‌افتد.

حرکات صحیح چشم در خواب موسوم به " REM " مهم‌ترین زمانی است که طی آن یادگیری و فرآیندهای حافظه‌ای مربوطه اتفاق می‌افتد. زمانی که خواب به تأخیر می‌افتد، زمان اختصاص یافته به " REM " کاهش یافته و به همین ترتیب یادگیری نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

این پژوهش در مجله "Journal of Child Neurology " منتشر شده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.