شمارش معکوس برای مشترک تلفن همراه

شرکت McAfee تولیدکننده ابزارهای امنیتی، مستندات خود درباره این تهدید را ارائه می‌کند.

موبایل به بزرگ‌ترین تهدید تاریخ برای انسان تبدیل شده است. این جمله اگر از زبان یک واعظ مذهبی بیرون بیاید یا برخی از تحلیل‌گران فرهنگی، ممکن است ما این جمله را به حساب حساسیت بیش از حد آن واعظ یا تحلیل‌گر فرهنگی بگذاریم و به این فکر کنیم که آن شخص خواسته با این جمله، افکار عمومی ‌را به سمت مسأله‌ای که بحران‌زا تلقی می‌کند بکشاند تا به این وسیله مواضع و دیدگاه‌هایش را بیان کند اما واقعیت این است که عبارت «موبایل به بزرگترین تهدید تاریخ برای انسان تبدیل شده است» از سوی یک کارشناس مذهبی یا فرهنگی گفته نشده؛ این جمله در گزارش شرکت McAfee از بزرگترین تولیدکنندگان ابزارهای امنیتی در جهان مطرح شده است. شرکتی که چندین سال است با جدی‌تر شدن حضور فضای اینترنت در زندگی عامه مردم، تمرکز خود را در ساخت ابزارهای امنیتی فضای مجازی و ابزارهای مرتبط با آن یعنی رایانه‌ها، رایانه‌های قابل حمل، تلفن‌های همراه و دیگر وسایل زندگی دیجیتال قرار داده است.
اما چرا این شرکت در گزارش اخیر رسانه‌ای خود چنین موضعی را اتخاذ می‌کند؟ چکیده‌ای از دیدگاه‌های این شرکت عرضه کننده محصولات امنیتی که ۱۱ تیر ۹۴ در رسانه‌ها بازتاب داشت، ارائه می‌شود:

۶۰ ساعت از یک ماه در گوشی تلفن همراه می‌گذرد
سال ۲۰۱۱ میلادی هر کاربر به طور متوسط در طول یک ماه ۱۸ ساعت را با تلفن همراه خود سپری می‌کرد که این رقم با رشد ۶۵ درصدی برای سال ۲۰۱۳ میلادی ۳۰ ساعت محاسبه شد. اما شرکت McAfee بر اساس آخرین بررسی خود اعلام کرد که پایان شش ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی رقم مذکور رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد تا بر این اساس هر کاربر هم اکنون بیش از ۶۰ ساعت در طول یک ماه از گوشی هوشمند خود استفاده کند.

ابزارهای امنیتی تلفن همراه، ۱۰ سال عقب‌ترند
«شرکت  McAfeeبر این باور است که سرعت تولید ابزارهای امنیتی برای انواع مختلف دستگاه‌های تلفن همراه  در مقایسه با سرعت ارائه انواع بدافزارها و ناامنی‌های سایبری مانند این است که یک دهه عقب‌تر به دنبال این اتفاق در حال حرکت باشیم.» در واقع این به آن معناست که فناوری‌های مرتبط با تلفن همراه، شتابی بسیار بالاتر از تأمین امنیت آن فناوری‌ها را تجربه می‌کنند. به عبارت دیگر ما روز به روز بیش‌تر از پیش آدم‌ها را به یک فضای ناامن می‌کشانیم، فضایی که امنیت اطلاعات و داده‌های آن‌ها تضمین نشده است.

هر ۲۴ ساعت، ۵۵۷ هزار بدافزار شناسایی می‌شود
McAfee توضیح می‌دهد که دستگاه‌ها و ابزارهای امنیتی سراسر جهان در هر دقیقه، ۳۸۷ بدافزار جدید موبایلی شناسایی می‌کنند که به عبارت دیگر می‌توان گفت تعداد بدافزارهای شناسایی شده در هر ثانیه بیش از ۶ مورد خواهد بود.
این مسأله نشان می‌دهد که با گذشت هر شبانه روز ۵۵۷ هزار و ۲۸۰ بدافزار موبایلی جدید شناسایی می‌شود و البته توجه داشته باشید که سیستم‌های امنیتی، توانایی شناسایی همه آن‌ها را ندارند و در این فرآیند برخی بدافزارهای خطرناک به صورت مخفیانه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

دسترسی فروشگاه‌های اینترنتی به اطلاعات خصوصی کاربران
بیش از ۷۵ درصد ابزارهای کاربردی مخصوص دستگاه‌های موبایلی در آزمایش‌های امنیتی اولیه رد شدند و به عبارت دیگر حداقل استاندارد امنیتی را کسب نکردند و امکان رمزگذاری اطلاعات برای آن‌ها تعریف نشده است.
این بررسی همچنین نشان داد ۹۷ درصد از تمام ابزارهای کاربردی که روی فروشگاه‌های اینترنتی موجود هستند به اطلاعات شخصی و خصوصی کاربران دسترسی دارند و در این فرآیند هیچ فیلتر امنیتی وجود ندارد تا این دسترسی‌ها را بررسی کند.
در بسیاری از مواقع ابزارهای کاربردی به ویژه برنامه‌های مخصوص ارتباطات اجتماعی بدون اطلاع کاربر از داده‌های شخصی او استفاده می‌کنند. کارشناسان همچنین دریافته‌اند سه چهارم سرقت‌های اطلاعاتی از روی دستگاه‌های موبایلی به واسطه ضعف امنیتی ابزارهای کاربردی صورت می‌گیرد.

Google Play پنجاه هزار آسیب‌پذیری دارد
کارشناسان شرکت McAfee می‌گویند ۳۱ درصد ابزارهای موجود در فروشگاه اینترنتی Google Play بیش از ۵۰ هزار آسیب‌پذیری مختلف را شامل می‌شوند و کاربران به صورت مرتب تمام این ابزارها را روی انواع گوشی‌های هوشمند رایانه‌های لوحی خود بارگذاری می‌کنند. به عبارت دیگر گفته شده است یک سوم تمام ابزارهای موجود در فروشگاه اینترنتی گوگل مخصوص دستگاه‌های موبایلی شامل حفره امنیتی ویژه‌ای می‌شوند که امکان دسترسی از راه دور هکرها را فراهم می‌کنند تا بدون آنکه کاربر متوجه شود، تمام اطلاعات را به سرقت ببرند. لازم به ذکر است که تاکنون هیچ ابزاری برای جلوگیری از این اتفاق ارائه نشده است.

اعتراف McAfee به ناتوانی در مقابله با بدافزارها
مرکز امنیتی McAfee برای آن که بتواند به نتایج قابل قبول برسد، در پایان نیمه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی ۶ میلیون بدافزار موبایلی را به صورت نمونه مورد بررسی قرار داد و با طبقه‌بندی آن‌ها سعی کرد راه حل بهتری برای مقابله با این خطر بزرگ پیدا کند. این رقم نسبت به تعداد بدافزارهای موبایلی بررسی شده در مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد بیشتر شد و با این وجود این شرکت باز هم نتوانست روش‌های کاملاً ایمن برای کاهش نگرانی کاربران جهانی ارائه دهد.
تعداد نمونه‌هایی که McAfee هم اکنون بررسی کرده نسبت به سال ۲۰۱۳ میلادی رشد ۱۹۷ درصدی را تجربه می‌کند و این شرکت اعتراف کرده است که حتی اگر تعداد نمونه‌های بررسی شده از بدافزارهای موبایلی را چند برابر کند، باز هم نمی‌تواند روش قطعی برای مقابله با آن‌ها ارائه دهد. به هر حال، تنها روش مطمئن که این شرکت امنیتی توصیه می‌کند، افزایش آگاهی کاربران و نگرش آنها به نحوه استفاده از ابزارهای کاربردی است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.