وب‌سایت‌های جستجوی هتل‌ها چگونه عمل می‌کنند؟

وب‌سایت‌های متاسرچ هتل این روزها در حال تبدیل شدن به پیشتازان عرصه رزرو اینترنتی هتل هستند.

با توجه به تعدد وب‌سایت‌های رزرو هتل، کسی که نیاز به رزرو هتل داشت، باید به چندین وب‌سایت مراجعه می‌کرد تا بتواند هتل دلخواه خود را برحسب قیمت، هتل دلخواه، محل قرارگیری و سایر عواملی که برای انتخاب یک هتل می‌توانند مدنظر قرار گیرند انتخاب کند.
این امر باعث صرف وقت زیاد، سرگردانی مسافران در سایت‌های رزرواسیون و در بسیاری موارد عدم توانایی در مقایسه صحیح و کارآمد هتل دل‌خواه بر اساس عوامل مد نظر در رزرو هتل می‌شد.
با توجه به پدید آمدن تقاضای انباشته برای وب‌سایت‌هایی که بتوانند نقش موتور جستجوی سایت‌های رزرو هتل را بازی کنند، شرکت‌هایی که دارای تخصص در زمینه فناوری اطلاعات گردشگری بودند دست به کار شده و اقدام به راه‌اندازی متاسرچ‌ها یا همان موتورهای جستجو کردند.
این موتورهای جستجو فقط در زمینه رزرو هتل فعال نبوده بلکه در زمینه رزرو پرواز و خودرو اجاره‌ای نیز شروع به فعالیت کردند. علی رغم اینکه چندین سال پس از همه گیرشدن وب‌سایت‌های رزرواسیون هتل، متاسرچ‌ها به وجود آمدند اما با توجه به نیاز شدید به وجود چنین سایت‌هایی، به زودی استقبال گسترده‌ای از این وب‌سایت‌ها به وجود آمده و کاربرانی که در اینترنت به جستجوی هتل مورد نظر خویش برای مسافرت، تفریح، کسب و کار و …. بودند گم شده خویش را یافته و از مراجعه مستقیم آن‌ها به وب‌سایت‌های رزرواسیون آنلاین کاسته شد. هم اکنون با توجه به اینکه متاسرچ‌ها در حال شکل دادن به رفتار کاربران اینترنتی برای جستجوی هتل هستند، رقابت و حتی جنگ گسترده‌ای بین وب سایت‌های رزرو هتل از یک طرف و هتل‌ها از طرف دیگر راه افتاده تا بیشترین بهره را از این بازار ببرند. عدم حضور مناسب در متاسرچ‌ها باعث ضرر مالی برای هتل‌ها و سایت‌های رزرواسیون خواهد شد و هم اکنون شرکت‌های بسیاری در حال ارایه خدمات فناوری اطلاعات و بازاریابی اینترنتی به هتل‌ها برای کسب حداکثر سود از بازار موتورهای جستجوی هتل هستند.
اما موتورهای جستجوی هتل چگونه عمل می‌کنند و چرا کارکردشان تا این اندازه برای صنعت هتل‌داری مهم است؟
نحوه عملکرد وب‌سایت‌های یادشده بدین ترتیب است که در ابتدا موسسان چنین سایت‌هایی، براساس سیاست‌های کاری خویش، اقدام به شروع همکاری با حداقل دو یا حداکثر تعداد نامحدود وب‌سایت‌های رزرواسیون هتل می‌کنند. نحوه همکاری در وهله اول معمولا از طریق سیستم‌های همکاری در فروش (affiliate marketing) می‌باشد. معمولا اکثر وب‌سایت‌های رزرو هتل برای افزایش فروش از طریق سایر فعالان بخش‌های صنعت گردشگری مانند آژانس‌های مسافرتی آنلاین و سنتی، تور اپراتورها و …. لینک‌های همکاری در فروش را در وب‌سایت های خود تعبیه کرده و شرایط خود را برای این امر اعلام می‌کنند. آن‌ها برای کمک به بازاریابی شرکای تجاری خود بسیاری امکانات مانند بنرهای تبلیغاتی، سایت‌های بدون لوگو (white label)، فرم‌های رزرواسیون قابل تعبیه در وب‌سایت‌های اصلی شرکای تجاری و پیوندهای متنی را فراهم کرده و پس از ثبت نام در اختیار آن‌ها قرار می دهند که البته این امور معمولا از طریق شرکت‌های واسطه‌ای که کار اصلی‌شان استقرار سیستم‌های همکاری در فروش است انجام می‌شود. حال موسس یا موسسان وب‌سایت موتور جستجوی هتل پس از ثبت نام در سیستم همکاری در فروش وب‌سایت‌های رزرواسیونی که مایلند نتایج آن‌ها را در سایت خود نمایش دهند، اقدام به راه‌اندازی وب‌سایت خود کرده و پس از تعبیه فرم رزرواسیون در سایت خود، با هر جستجویی که برای هتل در وب‌سایت‌شان می‌شود، این جستجو را به وب‌سایت‌های رزرو هتل همکار تعمیم داده و در صورت وجود هتل با مشخصات مورد نظر در آن وب‌سایت‌ها، همه را یکجا در وب‌سایت خود نمایش داده و بدین ترتیب کاربر مورد نظر، با توجه به معیارهایی که برای رزرو هتل در نظر دارد، اقدام به انتخاب هتل دل‌خواه خود نموده و با کلیک بر لینک رزرو هتل مورد نظر خود، به آن وب‌سایت رزرواسیون که هتل یادشده را نمایه کرده است، هدایت می‌شود و در صورتی که انجام رزرو نهایی شود، درصدی از پورسانت به وب‌سایت موتور جستجو می‌رسد.
اما تنها روش کسب درآمد وب‌سایت های متاسرچ این روش نیست و در واقع اصلی‌ترین روش کسب درآمد آن‌ها، کسب درآمد ناشی از کلیک بر روی لینک‌های وب‌سایت‌های رزرواسیون و هدایت شدن به آن سایت‌هاست که در این صورت صرفنظر از اینکه کاربر مربوطه اقدام به انجام رزرو نماید یا نه، فقط به خاطر کلیک بر روی لینک موردنظر، باعث ایجاد کسب درآمد برای سایت متاسرچ می‌شود. به عبارت ساده‌تر منبع کسب درآمد وب‌سایت‌های موتور جستجوی هتل از دو راه می‌باشد:
۱- ثبت نام در سیستم همکاری در فروش وب‌سایت‌های رزرواسیون هتل و اخذ پورسانت از هر رزرواسیون که از جانب بازدیدکنندگان وب‌سایت متاسرچ انجام می‌شود.
۲- ثبت نام در سیستم درآمدی نمایش تبلیغات کلیکی و کسب درآمد به ازای هر کلیکی که بر لینک وب‌سایت‌های رزرواسیون هتل انجام می‌شود. البته این روش کسب درآمد منوط به آن است که وب‌سایت رزرواسیون مربوطه در یکی از سیستم‌های تبلیغات کلیکی ثبت نام کرده باشد.
خلاصه آنکه راه‌اندازی یک وب‌سایت موتور جستجوی هتل نیاز به تیمی قوی متشکل از برنامه‌نویسان و طراحان وب دارد و هر چه تعداد وب‌سایت‌های رزرواسیون پوشش داده شده توسط موتورجستجو بیشتر باشد، آن وب‌سایت بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت زیرا نرخ‌ها و هتل‌های نمایش داده شده توسط آن بیشتر شده و انتخاب‌های بیشتر و متنوع‌تری به کاربران نمایش داده خواهد شد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.