خطر شهروند درجه ۲ شدن در برابر ایرانیان مقیم آمریکا

کنگره ایالات متحده طرحی را تصویب کرده که می‌تواند توانایی بسیاری از شهروندان آمریکایی در سفر بدون ویزا به کشورهایی در اروپا و شرق آسیا را تضعیف کند.

به نقل از پایگاه اینترنتی اینترپست، برای بیش از ۲۵ سال برنامه معافیت ویزا به مردم ۳۸ کشور مجوز داده است تا بدون ویزا به ایالات متحده سفر کنند. این کشورها در عوض باید به طور متقابل به شهروندان آمریکایی امتیازی مشابه برای ورود به خاک‌شان را بدهند.
اکنون کنگره آمریکا برای تغییر این توافق رای داد: افرادی که از کشوری در فهرست برنامه معافیت ویزا وارد آمریکا می‌شوند از جمله افرادی که شهروندان این کشورها هستند در صورتی که قصد دارند تابع ایران، عراق، سودان و سوریه شوند و یا اگر به این کشورها از سال ۲۰۱۱ سفر کرده‌اند، اکنون لازم است تا ویزا بگیرند.
این موضوع بدتر از آن چیزی است که به نظر می‌آید زیرا برای دست کم دو کشور ایران و سوریه افراد بدون توجه به این که کجا به دنیا آمده‌اند اگر پدران‌شان شهروند این دو کشور باشند فرزندان‌شان نیز تبعه آن محسوب می‌شوند.
برای همین کسی که شهروند یکی از کشورهای فهرست سفر بدون ویزا، مثلا برتیانیا، است و در این کشور زندگی می‌کند و رشد کرده و هرگز به کشور دیگری نیز سفر نکرد ممکن است از ورود به خاک آمریکا منع شود زیرا از پدر و مادری در ایران متولد شده است.
این موضوع حتی بدتر هم می‌شود، زیرا احتمال بسیار قوی وجود دارد که کشورهای طرف این تغییر جدید برنامه معافیت ویزا از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا محدودیت‌های متقابلی را بر شهروندان آمریکایی اعمال کنند، به این معنی که بسیاری از ایرانیان آمریکایی، سوری‌های آمریکایی و دیگر شهروندان در ایالات متحده ممکن است بر اساس نیاکان یا شهروندی دو گانه توانایی سفر به کشورهای دیگر را به شدت کنترل‌یافته ببینند. بسیاری از فعالان امدادرسان، روزنامه‌نگاران یا دیگر شهروندان آمریکا به طور بالقوه با محدودیت متقابل رو به رو خواهند شد فقط به این دلیل که به دلایلی از سال ۲۰۱۱ به کشورهای مورد هدف در قانون جدید سفر کرده‌اند.
در نامه سرگشاده سفیر اتحادیه اروپا به ایالات متحده آمده است که تصویب این طرح می‌تواند باعث اقدامات دو جانبه قانونی علیه شهروندان آمریکایی شود به ویژه علیه افرادی که اصلیت آن‌ها از ایران، سودان و سوریه یا عراق است و به طور موثری آن‌ها را در زمانی که قصد دارند به خارج سفر کنند در طبقه پایین‌تر شهروندی قرار می‌دهد.
این قانون جدید گروه‌های حقوقی بشری در ایالات متحده از جمله اتحادیه‌ها آزادی‌های مدنی آمریکا را به واکنش واداشت. آن‌ها در نامه‌ای به مجلس نمایندگان آمریکا در ماه جاری این تغییرات را مستبدانه، تبعیض‌آمیز و غیرآمریکایی خواندند زیرا افراد را بر اساس ملیت یا قومیت تنبیه می‌کند.
جمال عبدی، سخنگوی شورای ملی ایرانیان آمریکایی معتقد است این قانون در نهایت دیگر کشورها را وا می‌دارد تا حقی که دیگر مردم آمریکا از آن برخوردارند را از ایرانیان مقیم آمریکا سلب کنند.
او گفت: هدف قرار دادن افرادی که تابعیت دوگانه دارند کاملا تبعیض‌آمیز و ناعادلانه است زیرا تابعیت دوگانه چیزی نیست که اختیاری باشد. طبق این قانون اگر شما شهروند اروپایی با اصلیت ایرانی باشید یا پدر شما شهروند ایران باشد بدون اخذ ویزا نمی‌توانید به ایالات متحده سفر کنید.
وی ادامه داد: همان‌طور که اتحادیه اروپا اعلام کرده این قانون اقدامات متقابل را تحت تاثیر قرار خواهد داد و در نتیجه با پاسپورت‌های ایرانی-آمریکایی با عنوان درجه دو برخورد خواهد شد و ضرورتا افراد را در کلاس درجه دو شهروندی قرار می‌دهد.
برخی از بخش‌های قانون جدید ممکن است توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای قدرتمند جهان از جمله آمریکا را نقض کند.
برای مثال طبق قانون جدید یک اروپایی و یا ژاپنی که برای کسب منفعت از رفع تحریم‌های اخیر به ایران سفر می‌کند با لغو ورود بدون ویزا به آمریکا مواجه می‌شود. محدودیتی که به طور اجتناب‌ناپذیری از تبادل تجاری افراد را باز می‌دارد. اما طبق توافق هسته‌ای سیاست‌هایی که عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران را تضعیف می‌کند، ممنوع است.
۳۳ عضو دموکرات کنگره در نامه‌ای سرگشاده در هفته گذشته از محدودیت‌های جدید برنامه معافیت ویزا انتقاد کردند.
در این نامه آمده بود: این محدودیت‌ها به تبعیض علیه افراد می‌انجامد فقط به این دلیل که آن‌ها بر اساس نیاکان‌شان تابعیت دو گانه دارند. افرادی که وارد ایالات متحده می‌شوند باید به عنوان یک شخص ارزیابی شوند نه بر اساس این که والدین‌شان اهل کجا هستند.
در پایان این اعتراضات برای متوقف ساختن تصویب این قانون کافی نبود.
به گزارش ایسنا، در همین حال وزیر امور خارجه ایران با اشاره به قانون محدودیت صدور روادید در سفر به ایران گفت:‌ این موضوع یک پیام بسیار بد برای ایرانی‌ها به همراه دارد مبنی بر این که آمریکا روی سیاست خصمانه در قبال ایران تکیه کرده است.
محمدجواد ظریف ادامه داد: متاسفانه ما در حال دریافت پیام‌های مختلفی از واشنگتن هستیم که اغلب نیز منفی هستند. یکی از آن‌ها مصوبه جدید مبنی بر قانون محدودیت لغو روادید است. ما اکنون منتظریم ببینیم دولت آمریکا چگونه می‌خواهد خود را با تعهدات‌ش طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تطبیق دهد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.