آنفولانزا جان ۴۶ تن از هموطنانمان را گرفت

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: 46 مورد تلفات داشتیم که در کرمان 33 مورد و در سیستان و بلوچستان با 5 فوتی مواجه بوده ایم.

گویا، رئیس مرکز مبارزه با بیماری های واگیر وزارت بهداشت و یادگاری با حضور در برنامه نبض شبکه خبر درباره آنفولانزا و مسائل پیرامون آن به بحث و گفتگو پرداختند.
 
مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، شب گذشته در برنامه نبض شبکه خبر با بیان اینکه موارد ابتلا به آنفولانزا در کشور افزایش پیدا کرده است، اما نگرانی در خصوص مواردی است که منجر به وخامت حال افراد و تلفات می شود، گفت: 46 مورد تلفات داشتیم که در کرمان 33 مورد و در سیستان و بلوچستان با 5 فوتی مواجه بوده ایم.
 
وی اظهار نظر در خصوص شمار مبتلایان و فوت شدگان آنفولانزا را به زمان پایان دوران احتمالی ابتلا به این بیماری دانست و تاکید کرد: باید صبر کنیم تا همه گیری پایان بپذیرد. ما هر ساله همه گیری آنفولانزا را داریم که 20 درصد جامعه طی هر سال مبتلا به آنفولانزا می شوند. البته باید توجه داشت که تعداد مبتلایان هر ساله حدود 20 درصد است.

یادگاری در ادامه این برنامه گفت: 70 الی 80 درصد افراد کشور اکنون ایمنی شده اند و یک ایمنی نسبی داریم، زیرا در گذشته عده زیادی از هموطنان در فصل بیماری مبتلا به بیماری h1n1 شده اند و در رابطه با این بیماری ایمنی شده اند، و فقط کسانی که در گذشته ایمن نشده اند، مورد خطر است و گزارش آنفولانزا در افرادی که نقص ایمنی دارند خطرناک است.

به گفته او، در بعضی گروهها از جمله بیماران قلبی، مبتلایان به آسم، خانم های باردار، افراد بالای 65 سال موارد بیشتر است و باید واکسینه شوند، و افراد چاق نیز بیش از دیگران دچار عوارض آنفولانزا می شوند.

این متخصص کشورمان تاکید کرد: در سه روز اول بیماری، بصورت کلاسیک بروز می کند و مبتلایان باید پس از علائم هشدار دهنده به پزشک مراجعه کنند. در روز دوم، سوم دچار تنگی نفس و مشکلات ریوی می شوند. درد قفسه سینه، حلت تهوع و گیج و منگ شدن از علائم این بیماری است که افراد باید به مراکز درمانی مراجعه کنند، وگرنه افراد جوان که بیماری زمینه ای ندارند پس از طی کردن دوران بیماری حالشان مساعد می شود.

گویا هم گفت: همه ساله همه گیری آنفولانزا را داریم و موضوع غریبی نیست. ما الان با ویروس آنفولانزای فصلی مواجهیم و موضوع جدیدی نیست و هیچ دلیل خاصی ندارد که چرا این بیماری از کرمان شروع شده است. بالاخره بیماری از یکجا شروع می شود. اکثر قریب به اتفاق کشورهای همسایه نیز درگیر بیماری آنفولانزا هستند و همین امروز از ترکیه و عراق نیز موارد بیماری گزارش شده است و ما اطمینان داریم که در آینده نیز در اروپا و آمریکا این بیماری ظاهر شود، زیرا این ویروس مرز نمی شناسد.
میری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز طی یک ارتباط تصویری با استودیو نبض شبکه خبر گفت: خوشبختان از 4 روز پیش کاهش چشمگیری داشتیم و کاملا بیماری تحت کنترل است و اکنون تعداد بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی سیر نزولی پیدا کند.

به گفته او، موارد مشکوک به 178 مورد رسیده است که پیش از این تعداد بیش از 500 مورد بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطرنشان کرد: تعداد موارد اثبات شده با آزمایش در روز بیستم آذر 94 کاهش معناداری داشته است و اکنون این تعداد به 10 نفر رسیده است.

میری افزود: بهترین اقدام در رابطه با این بیماری پیشگیری و موارد حفاظتی است و مهمترین اقدام ما این بوده است که هنگام ورود حجاج به استان که موارد کرونا را در برنامه غربالگری داشتیم و یکروز قبل از ورود حجاج این طرح را آغاز کردیم و حتی یک مورد نیز نداشتیم و هنگام ورود زوار کربلا هم دو مورد ابتلا به بیماری آنفولانزا داشتیم که افراد مبتلا بیماری زمینه ای داشته اند.
 
یادگاری در باره تفاوت آنفولانزا با سرماخوردگی معمولی گفت: سرماخوردگی معمولی تب ندارد، آبریزش کمتر است و اما آنفولانزا دارای علامت تب است.

گویا نیز تب در بچه ها را مورد مهمی دانست که در صورتی که بچه های زیر 2 سال دچار تب شدند، باید مراقب بود که دچار تشنج نشوند.

یادگاری نیز بهترین راه پیشگیری را واکسن عنوان کرد و گفت افراد با ریسک بالا باید واکسن آنفولانزا بزنند و هیچیک از واکسن‌های موجود در بازار بر دیگری برتری و ارجحیت ندارد.
به گفته او، بعضی کشورها بچه های زیر 5 سال را هم واکسینه می‌کنند .

گویا نیز پروتکل موجود در کشور را واکسینه گروههای پر خطر عنوان کرد و گفت: 96 درصد مبتلایان به بیماری آنفولانزا خود به خود خوب می شود و باید این فرصت را پیش بیاوریم که افراد پر خطر خوب شوند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.