همه‌چیز درباره دروغ اول آوریل و دروغ ۱۳هایی که گذشت

۱ آوریل یا ۱۳ فروردین هر سال، ناخواسته و با چشمانی گرد شاهد تولد شاخ‌های خود هستید؛ مگر آن‌که پیش‌تر سری به تقویم زده باشید.

به گزارش کیوسک‌تایمز، یکی از سنت‌های عجیب و غریب به‌جا مانده از سال‌های دور، دروغ اول آوریل است که در ایران از آن به دروغ ۱۳ یاد می‌شود؛ در گذشته رسم بوده که مردم در روز اول آوریل به بهانه‌ای سر به سر هم می‌گذاشتند و از این طریق لحظات خوشی را سپری می‌کردند.

چه شد که دروغ ۱ آوریل جنبه شوخی پیدا کرد؟
گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد ریشه این رسم مطرح است. یکی از معروف‌ترین آن‌ها، پیدایش دروغ آوریل را به اقدام شارل نهم پادشاه فرانسه در سال ۱۵۶۴ نسبت می‌دهد که در هنگام اصلاح تقویم گریگوری جشن‌های سال نو را از اول آوریل به اول ژانویه منتقل کرد؛ پس از آن مخالفان این تغییر همچنان در روز اول آوریل به دید و بازدید عید می‌رفتند و دوستان و آشنایان این افراد را که بر برگزاری عید در روز اول آوریل اصرار داشتند، دست انداخته و آن‌ها را «احمق‌های آوریل» می‌نامیدند.

هر سال شرکت‌های بزرگ و حتی شخصیت‌ها، به پاس‌داشت رسوم شاید غلط گذشتگان، این روز را با دروغ بزرگی آغاز می‌کنند و از هم سبقت می‌گیرند تا بتوانند قبل از ظهر دروغ شاخ‌دار خود را به خورد اطرافیان بدهند و هر چه در شگفتی‌سازی آن بهتر عمل کنند، موفق‌تر محسوب می‌شوند.
در ادامه چند نمونه از دروغ‌های عجیب و غریب امسال را اشاره می‌کنیم تا حالا که حقیقت برملا شده، باورپذیری این ادعاها را مروری کرده باشیم!

نمونه‌هایی از دروغ‌هایی که رونمایی شد

 سامسونگ Galaxy Blade Edge
 
سامسونگ در نظر داشت تا Edge هم به مانند Note، کم‌کم به خانواده‌ای پر افتخار تبدیل شود و این اولین محصولی باشد که زنان خانه‌دار عاشق آن می‌شوند؛ دستگاهی که به کمک آن هم می‌توان سبزی خورد کرد و هم می‌توان از اپلیکیشن‌هایی نظیر تلگرام و لاین استفاده کرد!
این دروغ البته ابعاد آسان‌تری برای باور هم به همراه داشت؛ بدنه شیشه‌ای دستگاه که پیشرفت بزرگی برای سامسونگ به حساب می‌آمد.
دوست‌داران ذوق‌زده سامسونگ به این باور رسیدند که با خرید Galaxy Blade Edge می‌توانند با افتخار اولین چاقوی هوشمند را میان دوستان خود به رخ بکشند و حین چت و وب‌گردی، در خورد کردن سبزی به مادر و همسر خود کمک کنند!

 

ازدواج آسان با دختران روس
ماجرا از آن جا آغاز شد که برخی رسانه‌ها و روزنامه‌های عرب‌زبان از جمله روزنامه الدیار لبنان روز اول آوریل خبری را منتشر کردند مبنی بر این که رئیس شورای فدرال روسیه از بررسی طرحی عجیب در پارلمان این کشور خبر داده است؛ طبق این طرح به هر مرد خارجی که با یک دختر روس ازدواج کند، ۱۵هزار دلار آمریکا و تابعیت این کشور اعطا می‌شود!
پس از بازتاب این خبر (حالا باید بگوییم شایعه) در رسانه‌ها، برخی کاربران کشورهای عربی با استقبال از طرح جدید پارلمان روسیه آمادگی خود را برای رفتن به روسیه و ازدواج با دختران زیبای روس اعلام کردند.
فارغ از همه این مسائل، انتشار چنین خبری اگرچه به دروغ، سبب شد بسیاری از مردان کشورمان و دیگر خیال‌بافان، به فکر فرو روند که در صورت فراهم شدن چنین شرایطی، حاضر به ازدواج با فردی خارجی هستند یا همسری هم‌وطن خود را انتخاب خواهند کرد!

 

انتقال مسی به رئال مادرید
سایت گل در روز اول آوریل به روال سال‌های گذشته اقدام به انتشار دروغ آوریل کرد و این بار از انتقال ۵۰۰میلیون یورویی لیونل مسی به رئال مادرید خبر داد. اخبار ورزشی صداوسیما هم بدون نگاه کردن به تقویم، خبر این انتقال را با آب‌وتاب کار کرد تا یک بار دیگر در روز اول آوریل، مصادف با ۱۳ فروردین، مغلوبِ دروغ۱۳ شود.
جالب اینکه صداوسیمای ایران چند سال قبل هم در اتفاقی مشابه، خبر انتقال دیوید بکام به بایرن‌مونیخ را که آن هم یک دروغ آوریل بود، منتشر کرد تا ثابت کند در رودست خوردن، ید طولایی دارد.

 

هشدار رشیدپور به کاربران اینترنتی
رضا رشیدپور هم در بخشی از برنامه خود، زمانی که هنوز گفت‌وگو آغاز نشده بود، خبر داد که مرکز ملی آی‌تی و فناوری، انتقال سرورهای شبکه‌های اجتماعی به داخل کشور و ازدحام کدهای کاربری را احتمالی برای حذف برخی حساب‌ها یا بخشی از اطلاعات آن‌ها اعلام کرده است. رشیدپور یادآور شد این اتفاق توسط یک ارزیابی هوشمند و براساس پروفایل کاربرها صورت خواهد گرفت.
او در نهایت چنین توصیه کرد که مخاطبین این شبکه‌ها، تصویر کاربری خود را به تصویر مشخص پرچم کشورمان تغییر دهند.
رشیدپور در نهایت اضافه کرد که اتفاق خاصی نمی‌افتد و در صورتی که این اطلاعات از بین برود ممکن است تنها بخشی از عکس‌ها و اطلاعات پاک شوند.
این مجری تلویزیونی بعدتر در پست اینستاگرامش به دروغ سیزده بودن این ادعا اعتراف کرد، اما انتقادات تند کاربران امانش نداد. رشیدپور هرچند مخاطبان خود را به کم‌صبری و شتاب‌زدگی در واکنش توهین‌آمیز متهم کرد، اما خود نیز با انتشار متنی، دوری از فضای مجازی را «عاقلانه» دانست. متنی که هرچند در ابتدای آن مدعی شده از حجم واکنش‌ها متعجب نیست، اما به فاصله چند خط، خود را ناامید از این واکنش‌ها معرفی کرده است.
هرچند مطابق یک مثل معروف، معما چو حل گشت آسان شود، اما شما حالا که به دروغ بودن مثال‌های فوق آگاه شده‌اید، تا چه حد آن‌ها را باورپذیر می‌دانید؟ کدام‌یک در مقصود خود موفق‌تر بوده است؟
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.