ترامپ: من بودم یک هفته‌ای با ایران توافق می‌کردم

دونالد ترامپ طی سخنرانی در مجمع سالانه حزب جمهوری‌خواه در ایالت کارولینای شمالی ضمن تاختن به مواضع سیاست خارجی دولت جو بایدن تاخت و ادعاهای قبلی خود علیه ایران را تکرار کرد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جمع حامیان جمهوری‌خواه خود در ایالت کارولینای شمالی ضمن ایراد ادعاهای تکراری علیه ایران، سیاست خارجی دولت جو بایدن را شرم‌آور خواند.

دونالد ترامپ که برای سخنرانی در مجمع سالانه حزب جمهوری‌خواه در کارولینای شمالی به این ایالت سفر و در جمع حامیان خود سخنرانی کرد، علیه جو بایدن و مواضع سیاست خارجی دولت او مواضع تندی گرفت.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، او در بخشی از این سخنرانی گفت: «دولت بایدن دارای یکی از شرم‌آورترین سیاست خارجی و در همه موضوعات فاجعه بوده است. حتی وزیر خارجه پیشین (آمریکا) گفته که جو (بایدن) هرگز یک تصمیم خوب در حوزه سیاست خارجی نگرفته است».

ترامپ در ادامه این بخش از اظهارات خود ادعاهایی درباره مواضع سیاست خارجی دولت بایدن مطرح و طبق عادت خود درباره ایران لفاظی‌ کرد.

وی در جمع جمهوری‌خواهان کارولینای شمالی به تعریف و تمجید از مواضع چهار ساله دولت خود پرداخت و از «دستاوردهای» این دولت لیستی ارائه کرد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: «در دولت من، یک بار دیگر احترام به آمریکا برگشت و کاملا (در جهان به آمریکا) احترام گذاشته شد. ما از توافق هسته‌ای فاجعه‌بار ایران خارج شدیم، ما در کنار اسرائیل قرار گرفتیم، اورشلیم (بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت ابدی (رژیم صهیونیستی) به رسمیت شناختیم و حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناختیم».

وی در ادامه ادعای تکراری خود درباره «توافق با ایران» ظرف مدت زمانی کوتاه را تکرار کرد.

ادعای تازه ترامپ در شرایطی مطرح شده که به رغم خروج غیرقانونی آمریکا از برجام در دولت او و اعمال کارزار «فشار حداکثری علیه ایران»، مقام‌های ایران درخواست‌های مکرر او برای مذاکره را رد کرده بودند و دست دولت ترامپ از توافق با ایران خالی ماند.

ترامپ در سخنرانی بامداد امروز یکشنبه مدعی شد: «دولت بایدن با ولع تحریم‌ها علیه ایران را برداشت. درباره ایران (باید بگویم اگر من رئیس‌جمهور بودم) ظرف یک هفته توافق می‌کردیم (فقط) ظرف یک هفته. من حتی به آنها گفتم “می‌دانید موضوع چیست؟ اول بیایید انتخابات را تمام کنیم و بعدا ما توافق خواهیم کرد».

دونالد ترامپ افزود: «(اگر من رئیس‌جمهور بودم و با ایران توافق می‌کردم) آن توافق، یک توافق عالی بود».

وی همچنین مدعی شد: «اما حالا آنها (ایرانی‌ها) خواهان دریافت پول (از آمریکا) هستند. باز هم دوباره دارد تکرار می‌شود. خاطرتان هست؟ آنها ۱۵۰ میلیون دلار به اضافه ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد گرفتند. اکنون خواهان دریافت پول هستند. آنها هرگز از من درخواست پول نمی‌کردند. واقعا باورنکردنی است. واقعا دیدن این موضوع، ناراحت‌کننده است».

به رغم ادعای ترامپ در سخنرانی تازه او درباره ایران، مقام‌های آمریکایی پیش از این صراحتاً به شکست «کارزار فشار حداکثری» علیه ایران اذعان کرده‌اند.

دولت ترامپ در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ در اقدامی غیرقانونی و خلاف تعهدات مصرح این کشور در برجام و همچنین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، از این توافق بین‌المللی خارج شد و با هدف رسیدن به آنچه «توافق بهتر» با ایران خوانده بود، کارزار فشار حداکثری را در پیش گرفت.

اظهارنظر تازه ترامپ علیه ایران و تمسخر تاختن او به مواضع دولت بایدن در حالی انجام شده که او پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در چند نوبت مدعی شده بود که ظرف یک تا سه هفته با ایران توافق می‌کند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.