گوترش: آماده مذاکره با طالبانم

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، آماده گفتگو با رهبران طالبان است و ابراز امیدواری کرد که دولتی فراگیر در کابل تشکیل شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گفتگو با روزنامه نگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: من شخصا هنوز با طالبان صحبت نکرده‌ام اما نیروهای ما (کارمندان سازمان ملل در کابل) با طالبان ارتباط مستحکمی دارند و با قدرت این پیام را به آنها می رسانند که باید حقوق بشر محترم شمرده شود و تروریست ها اقدامات تروریستی را کنار بگذارند.
وی گفت، زمانی که دقیقا شخص مورد مذاکره و موضوع مورد مذاکره مشخص شود، آماده گفتگو با رهبران طالبان است.
گوترش گفت، با وزیر خارجه قطر تلفنی صحبت کرده است و افزود: ابتکارعمل قطر را پیگیری و از آن حمایت می کنیم. امیدواریم راهی برای تشکیل دولت فراگیر در کابل باشد.
وی در پاسخ به سوال روزنامه نگاران درخصوص آمادگی سازمان ملل برای اداره فرودگاه کابل گفت: باید بیشتر احتیاط کنیم‌ و اینکه ما خواستار اداره فرودگاه نشدیم و من فکر نمی کنم که سازمان ملل توانایی انجام این کار را داشته باشد. می توانیم به طرفین در این مورد کمک کنیم اگر که این، کار را آسان تر می کند.
گوترش درمورد نیاز به تفویص جدید از سوی شورای امنیت گفت، به این شورا گفته است که مهم این است که جامعه بین الملل یک صدا باشد و از نفوذش بر طالبان استفاده کند.
وی افزود: مهم این است که شورای امنیت برای طالبان روشن کند که هر دولت فراگیری که در کابل تشکیل خواهد شد باید همه طرف ها را شامل شود. به حقوق بشر احترام کامل گذاشته شود و این برای ما بسیار مهم است و اینکه قلمرو افغانستان نباید توسط هیچ سازمان تروریستی مورد استفاده قرار بگیرد.
طالبان از ماه مه و همزمان با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان دامنه نفوذ خود را در این کشور گسترش داد و ۱۴ اوت هم کنترل کابل را به دست گرفت.
دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.