سینوفارم به دنبال ساخت واکسنی مانند واکسن فایزر!

شرکت چینی سینوفارم که به واکسن‌های کرونایش شهرت جهانی یافته، این بار گام را فراتر نهاده و در تلاش برای تولید واکسن mRNA کروناست.

سینوفارم در حال ایجاد یک تلقیح mRNA داخلی برای کووید -۱۹ است و به یکی از اولین گروه‌های بزرگ دارویی چین تبدیل شده است که فناوری را برای مبارزه با این بیماری دنبال کرده است.

این اقدام گروه داروسازی دولتی چین در حالی مطرح می‌شود که نگرانی‌ها در مورد کارآیی واکسن‌های غیرفعال غیر معمول کرونا که در چین رواج یافته، افزایش یافته است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که واکسن‌ها در مقایسه با نوع mRNA آنتی بادی‌های کمتری تولید می‌کنند.

واکسن‌های غیرفعال، مانند واکسن کووید موجود سینوفارم، از ذرات مرده ویروسی برای ایجاد پاسخ ایمنی استفاده می‌کنند، در حالی که واکسن‌های mRNA حاوی دستورالعمل‌های ژنتیکی است که به سلول‌ها می‌گوید پروتئین‌های ویروسی بسازند که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

سینوفارم تنها شرکت چینی نیست که mRNA jab خود را توسعه می‌دهد. شرکت کوچک Walvax Biotechnology نیز در حال انجام آزمایش‌هایی با این فناوری است.

اما ورود یک بازیگر بزرگتر مانند سینوفارم به بازار mRNA می‌تواند این فناوری را در چین به طرز چشمگیری تقویت کند. آن‌ها در حال تلاش برای توسعه این موارد به واکسن‌های نسل بعدی هستند، زیرا با واکسن نسل اول، تزریق تقویت کننده باید انجام شود. جین دانگ یان، ویروس شناس در دانشگاه هنگ کنگ گفت واکسن mRNA بسیار موثرتر از واکسن غیر فعال است.

بیونتک، داروساز آلمانی که با شرکای توزیع فایزر و Fosun Pharma چین همکاری می‌کند تا واکسن mRNA خود را ارائه دهد، بازار چین را نیز هدف قرار داده و منتظر تایید رسمی پکن برای این اقدام است.

ژو جینجین، دبیر جمهوری خلق چین از گروه ملی بیوتک چین، گفت در حال ساخت واکسن mRNA و همچنین یک واکسن پروتئینی نوترکیب با طیف وسیع است که در مرحله آزمایش‌های بالینی قرار دارد. دوزهای پروتئینی نوترکیب پروتئین سنبله‌ای را که ویروس از آن برای ورود و عفونت به سلول‌های انسانی استفاده می‌کند، هدف قرار می‌دهد.

ژو گفت: ما واکسن‌هایی برای مقابله با سویه‌های دلتا و بتا ایجاد کرده‌ایم. آزمایش‌های بالینی فاز ۱ و فاز ۲ برای تزریق پروتئین نوترکیب به پایان رسیده است.

چین بیش از ۲ میلیارد دوز تجویز کرده است، اکثر آن‌ها واکسن‌های غیرفعال تولید شده توسط سینوفارم و شرکت خصوصی سینوواک، یکی دیگر از گروه‌های بیوتکنولوژی است. این واکسن‌ها که می‌توانند در دمای بالاتر از واکسن‌های mRNA ذخیره شوند، مورد تایید سازمان جهانی بهداشت برای استفاده اضطراری قرار گرفته و به بیش از ۱۰۰ کشور ارسال شده است.

اما تعدادی از کشور‌ها در حال بررسی این موضوع هستند که آیا می‌توان با ترکیب واکسن‌های غیرفعال ویروس با دوز واکسن دیگر با میزان کارایی بالاتر، مانند مواردی که از فناوری mRNA استفاده می‌کنند، حفاظت در برابر عفونت‌های جدی را افزایش داد.

آزمایش فاز ۳ واکسن سینوفارم در صورت تزریق واکسن با فاصله سه هفته، میزان اثربخشی ۷۹ درصد را در برابر عفونت دارای علائم کووید نشان داد. ضریب کارآیی بیونتک ۹۵ درصد بود.

کامبوج اعلام کرده به کادر درمانی که واکسن سینوفارم یا سینوواک دریافت کرده‌اند، برای دوز سوم واکسن آسترازنکا را که واکسن ناقل آدنوویروس است، پیشنهاد می‌کند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.