کرونا نفت را به تقلا انداخت

قیمتهای نفت در معاملات روز سه شنبه که سرمایه گذاران نگران دورنمای تقاضا بودند، متزلزل شدند.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ماه نوامبر با چهار سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، به ۷۲ دلار و ۲۶ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه ۳۹ سنت کاهش داشت.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه اکتبر با ۴۱ سنت معادل ۰.۶ درصد کاهش نسبت به قیمت روز جمعه، به ۶۸ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید. وست تگزاس اینترمدیت روز دوشنبه به دلیل تعطیلی روز کارگر در آمریکا، معاملات رسمی نداشت.

مشکلات تقاضا پس از این که آرامکو به مشتریان آسیایی خود اعلام کرد قیمت فروش همه گریدهای نفتی خود برای اکتبر را دستکم یک دلار در هر بشکه کاهش می دهد، دوباره بارز شده است. کاهش چشمگیر قیمت فروش نفت عربستان نشان می دهد مصرف در بزرگترین منطقه واردکننده نفت جهان در پی وضع قرنطینه در سراسر آسیا برای مبارزه با شیوع کرونای دلتا، ضعیف شده است.

بازارها همچنین به تصمیم اوپک پلاس برای افزایش تولید ماهانه به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در فاصله اوت تا دسامبر واکنش نشان می دهند.

توشیکاتا تازاوا، تحلیلگر شرکت فوجیتومی سکیوریتیز گفت: در بحبوحه ابهام نسبت به مسیری که بازار پیش رو دارد، معاملات آسیا سوت و کور است. انتظار داریم قیمتهای نفت برای صعود به سطح بالاتر تقلا کنند زیرا فصل تعطیلات تابستانی آمریکا پس از تعطیلی آخر هفته روز کارگر تقریبا به پایان می رسد و آمار اشتغال ضعیفتر از حد مطلوب هم نشان دهنده کندی فعالیتهای اقتصادی بوده است.

اقتصاد آمریکا در اوت پایینترین میزان اشتغالزایی هفت ماه گذشته را داشت زیرا در پی شیوع کرونای دلتا، فعالیت بخش تفریح و مهمانپذیری از رونق افتاد.

با این حال قیمتهای نفت تحت تاثیر نگرانیها از محدود شدن عرضه آمریکا به مدت طولانی پس از توفند آیدا حمایت شده است. با گذشت بیش از یک هفته از وقوع طوفان و آسیب دیدن زیرساختهای حیاتی، بیش از ۸۰ درصد از تولید نفت خلیج مکزیکو پس از آیدا تا روز دوشنبه همچنان متوقف مانده بود.

بر اساس گزارش رویترز، آمار گمرکی چین نشان داد واردات روزانه نفت چین در اوت هشت درصد نسبت به ماه پیش از آن رشد کرده و این کشور ۴۴.۵۳ میلیون تن معادل ۱۰.۴۹ میلیون بشکه در روز نفت خریداری کرد. با این حال واردات نفت چین در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۱ به ۳۴۶.۳۶ میلیون تن معادل حدود ۱۰.۴ میلیون بشکه در روز رسید که ۵.۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.