سیمان در صدر تورم مصالح ساختمانی!

نرخ تورم مصالح ساختمانی از تورم عمومی پیشی گرفت و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه مصالح ساختمانی در تابستان۱۴۰۰ به ۸۸.۴درصد و نرخ تورم نقطه‌ای آن به ۶۵.۲درصد رسید.

مرکز آمار ایران گزارش داد که شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی تهران در فصل تابستان امسال به عدد ۱۱۵۴.۲ رسید که این رقم نسبت به شاخص بهار امسال ٧.٢ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش هرچند که تورم نقطه‌ای مصالح ساختمانی در تابستان امسال نسبت به فصل بهار کاهش ۳۵.۵ درصدی داشته، اما نرخ تورم نقطه‌ای مصالح ساختمانی در تابستان همچنان بالاتر از نرخ تورم عمومی بوده و به ۶۵.۲ درصد رسیده است.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که نرخ تورم نقطه‌ای مصالح ساختمانی در بهار سه رقمی شده و مرکز آمار آن را ۱۰۰.۷ درصد گزارش کرده بود.

تورم سالانه مصالح ساختمانی اما در سال ۱۴۰۰ به ۸۸.۴ درصد رسیده است که نسبت به نرخ تورم سالانه مصالح ساختمانی در فصل بهار ۵.۱ درصد کاهش داشته است.

همچنین گزارش تورم فصلی مصالح ساختمانی حاکی از آن است که در فصل بهار ۱۴۰۰ نرخ تورم نهاده‌های ساختمانی معادل ٧,٢ درصد بوده است که در مقایسه با فصل قبل ١٢.٢ واحد درصد کاهش داشته است. منظور از تورم فصلی، درصد تغییر عدد شاخص قیمت در فصل جاری نسبت به عدد شاخص در فصل قبل است.

کدام مصالح ساختمانی گران‌تر شدند؟

گزارش مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد که در بین تمامی انواع مصالح ساختمانی، گروه «سیمان،بتن،شن و ماسه» با ۱۴۴ درصد بیشترین تورم نقطه به نقطه را به خود اختصاص داده است. در همین دوره کمترین تورم نقطه به نقطه نیز مربوط به گروه «آهن آلات،میلگرد،پروفیل درب و پنجره و نرده» با ٣٨.٢ درصد افزایش بوده است.

در بین گروه‌های اجرایی نیز بیشترین نرخ تورم سالانه در همین دوره مربوط به گروه اجرایی«سیمان،بتن،شن و ماسه» با ١٣٣,۶ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم با ۴٠.۴ درصد افزایش متعلق به گروه «خدمات» بوده است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.