درخواست فوری ایران برای توقف جنگ اوکراین

جمهوری اسلامی ایران درخواست خود را برای توقف فوری درگیری‌های اخیر در اوکراین و کاهش تنش‌ها تکرار کرد.

به نقل از ایسنا، نماینده ایران در سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد: « «جمهوری اسلامی ایران عمیقا نگران تشدید شرایط انسانی در اوکراین و مناطق همجوار آن است. ایران موضع اصولی خود را در مورد لزوم حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بر اساس قوانین بین المللی تکرار کرده و بر لزوم احترام کامل همه طرف ها به مفاد منشور ملل متحد، حقوق بین الملل از جمله حقوق بین الملل بشردوستانه تاکید می‌کند».

جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر لزوم رعایت کامل حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها و تضمین ایمنی و امنیت همه غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی، درخواست خود را برای توقف فوری درگیری‌های اخیر و کاهش تنش‌ها  تکرار کرده و همه طرف‌ها را تشویق می‌کنیم تا نگرانی‌های خود را از طریق گفتگو دنبال کنند.

ما معتقدیم که متن فعلی قطعنامه مجمع عمومی حاوی عباراتی است که فراتر از محدوده وضعیت انسانی در آنجا بوده و فاقد مکانیسم‌های واقع‌بینانه برای حل و فصل جنبه‌های انسانی درگیری است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند که ماهیت بشردوستانه کمک‌ها باید همیشه حفظ شده و ارائه کمک‌های بشردوستانه صرفا باید بر اساس اصول انسانی و بی‌طرفی صورت گیرد. همچنین خواستار تسهیل فوری انتقال امن و داوطلبانه همه پناهندگان غیرنظامی و آوارگان از مناطق آسیب‌دیده هستیم. مسائل بشردوستانه در سیاست خارجی ایران جایگاه برجسته‌ای دارد. ما بار دیگر آمادگی خود را برای همکاری، هماهنگی و تسهیل در ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم نیازمند در درگیری کنونی اعلام می‌کنیم. دولت من ضمن حمایت از مذاکرات جاری بین طرفین، درخواست خود را برای حل و فصل فوری مسالمت آمیز درگیری بر طبق قوانین بین المللی تکرار می‌کند».

ایران به قطعنامه مذکور رای ممتنع داده است.البته همزمان قطعنامه دیگری هم از سوی آفریقای جنوبی درباره مساله اوکراین ارائه شده بود که ایران به آن رای مثبت داد اما کشورهای غربی با آن مخالفت کردند و رای نیاورد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.