چرا ایران به قطعنامه اوکراین رای ممتنع داد؟

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، در خصوص رأی ممتنع به قطعنامه سازمان ملل متحد درباره بحران اوکراین تأکید کرد عبارات این قطعنامه فراتر از محدوده وضعیت انسانی در آنجا بوده است.

مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در خصوص رای ممتنع جمهوری اسلامی ایران به  قطعنامه A/EE-۱۱/L.۲ مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوکراین توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش مشرق، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران عمیقا نگران تشدید شرایط انسانی در اوکراین  و مناطق همجوار آن  است.

وی تصریح کرد: ایران موضع اصولی خود را در مورد لزوم حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بر اساس قوانین بین المللی تکرار کرده و بر لزوم احترام کامل همه طرف ها به مفاد منشور ملل متحد، حقوق بین الملل از جمله حقوق بین الملل بشردوستانه تاکید می‌کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر لزوم رعایت کامل حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها و تضمین ایمنی و امنیت همه غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی، درخواست خود را برای توقف فوری درگیری های اخیر و کاهش تنش ها  تکرار کرده و همه طرف ها را تشویق می کنیم تا نگرانی های خود را از طریق گفتگو دنبال کنند.

تخت روانچی گفت: ما معتقدیم که متن فعلی قطعنامه مجمع عمومی حاوی عباراتی است که فراتر از محدوده وضعیت انسانی در آنجا بوده و فاقد مکانیسم های واقع بینانه برای حل و فصل جنبه های انسانی درگیری است.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که ماهیت بشردوستانه کمک ها باید همیشه حفظ شده و ارائه کمک های بشردوستانه صرفا باید بر اساس اصول انسانی و بی طرفی صورت گیرد.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد افزود: ما همچنین خواستار تسهیل فوری انتقال امن و داوطلبانه همه پناهندگان غیرنظامی و آوارگان از مناطق آسیب دیده هستیم. مسائل بشردوستانه در سیاست خارجی ایران جایگاه برجسته ای دارد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: ما بار دیگر آمادگی خود را برای همکاری، هماهنگی و تسهیل در ارائه کمک های بشردوستانه به مردم نیازمند در درگیری کنونی اعلام می کنیم.

سفیر ایران در سازمان ملل اضافه کرد: دولت من ضمن حمایت از مذاکرات جاری بین طرفین، درخواست خود را برای حل و فصل فوری مسالمت آمیز درگیری بر طبق قوانین بین المللی تکرار می‌کند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.