نباید فرصت را از دست بدهیم؛ بایدن نگاه مثبتی به عادی‌شدن روابط دارد!

پیرمحمد ملازهی گفت: ایران با چنین جایگاهی نباید خود را در قالب دو قطبی جهانی قرار دهد و باید با سیاست مستقل ملی تصمیم‌گیری کند و سیاستی متوازن را در پیش بگیرد و در رقابت غرب و شرق قرار نگیرد.

مذاکرات هنوز به نقطه نهایی نرسیده و آن‌طور که انتظار می‌رفت رسیدن به نتیجه نهایی به این سادگی‌ها هم نیست و گویا معادلات جدیدی در این به وجود آمده است که مهم‌ترینش شرایطی است که جنگ روسیه و اوکراین به وجود آمده است اما در این شرایط این چه باید بکند؟

پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «بین آرزو و عمل شکاف‌هایی وجود دارد. دولت آقای رئیسی هم خارج از این فرمول نیست. حقیقت این است که مناسبات خارجی ایران با برجام و ارتباط با کشورهای غربی گره خورده است. تا کنون تضاد ایران و آمریکا راه حل سیاسی پیدا نکرده است و سایه این مناسبات بر سیاست خارجی ایران سایه افکنده است. بخشی از حاکمیت از این نگاه را دارند که باید به سمت ارتباط با کشورهای شرقی برویم که عموما جناح اصولگرا این تفکر را نمایندگی می‌کند؛ جناحی که اکنون قدرت را هم در اختیار دارد. آنها این واقعیت را نادیده می‌گیرند که جایگاه ایران به‌عنوان یک کشور استراتژیک در وهله نخست دسترسی به منابع انرژی در خلیج فارس است و دوم موقعیت منطقه‌ای ایران که آسیای مرکزی را به خاورمیانه و بالعکس‌ متصل می‌کند. ایران از سوی دیگر در حوزه نفتی و گازی هم منابع عظیمی در اختیار دارد که همه اینها و بیش از اینها ایران را در موقعیتی مهم قرار می‌دهد».

او ادامه داد: «ایران با چنین جایگاهی نباید خود را در قالب دو قطبی جهانی قرار دهد و باید با سیاست مستقل ملی تصمیم‌گیری کند و سیاستی متوازن را در پیش بگیرد و در رقابت غرب و شرق قرار نگیرد. اصولگرایان درک درستی از شرایط ویژه ایران ندارند و تصور می‌کنند می‌توانند از طریق روسیه و چین، نبود غرب را جبران کنند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: «روسیه با کارت ایران بازی می‌کند و به گونه‌ای برجام را پیش می‌برد که منافع سیاسی، تجاری و امنیتی خود تأمین شود. روسیه منافع ایران را قربانی منافع خود می‌کند. ایران در حال حاضر در مساعدترین شرایط خود به سر می‌برد. بحران آمریکا و کشورهای غربی از آن سو و روسیه از این سو باعث شده است تا فرصت مناسبی در اختیار ایران قرار بگیرد تا بتواند نفت و گازش را به اروپا بفروشد. ما باید از این ذهنیت عبور کنیم که اگر با اروپا ارتباط وسیع برقرار کنیم، جواب روسیه را چه بدهیم! اگر روس‌ها در شرایط ایران قرار داشتند، بلافاصله بازار اروپا را به دست می‌آوردند و ملاحظه هیچ کشوری را هم نمی‌کردند».

ملازهی در پایان گفت: «اکنون دولت بایدن نگاه مثبتی به عادی‌شدن روابط دارد. یک بار از این فرصت در دولت اوباما استفاده نکردیم و حالا دیگر نباید این فرصت را از دست دهیم و امیدوارم ایران در مقطع حساس کنونی با سیاستی متوازن بتواند بازی خود را پیش ببرد».

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.