تولید دارو در ۱۷ ثانیه!

داروسازان انگلیسی توانستند با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی، دوزها و ترکیبات دارویی را در کوتاه ترین زمان و بر اساس نیاز بیمار تولید کنند.

یکی از مشکلات بیماران استفاده از داروهایی است که باید با دوز مشخص مصرف کنند اما داروها به یک میزان استاندارد تعریف می‌شوند و اغلب تغییر میزان دوز و اندازه مصرف برای بیماران مسئله ساز می‌شود، به همین دلیل محققان کالج لندن دارو‌ها را شخصی سازی کردند تا در اندازه مطلوب و بر اساس نیاز‌های فردی بیمار تنظیم شود.

پیشرفت جدید در این زمینه نشان داده است که چگونه می‌توان این نوع دارو‌ها را در محل و بر حسب تقاضا، با تکنیک چاپی که قرص‌ها را در عرض چند ثانیه می‌سازد، تولید کرد.

محققان به دنبال ایجاد تکنیک چاپ سه بعدی به نام فوتوپلیمریزاسیون بودند. در زمینه تولید دارو، این روش شامل دارو‌های محلول و یک ماده شیمیایی واکنش‌گر نوری است که می‌تواند در حین چاپ با نور جامد شده و یک قرص را تشکیل دهد.

در پرینت سه بعدی معمولا  این کار چند دقیقه طول می‌کشد اما این تیم تحقیقاتی توانسته است با دستکاری نور به روشی بسیار کنترل شده، این مدت را به چند ثانیه کاهش دهد.

این روش پرینت سه بعدی حجمی نامیده می‌شود و به جای رویکرد لایه به لایه، کل ساختار را به طور همزمان انجام می‌دهد. این کار را با تاباندن تصاویری از زوایای مختلف جسم مورد نظر بر روی ماده شیمیایی انجام می‌دهد و شدت نور را تا زمانی که پلیمریزاسیون به طور همزمان اتفاق می‌افتد، تنظیم می‌کند.

دانشمندان از این روش برای ساخت قرص‌های پرینت سه بعدی پاراستامول در عرض ۱۷ ثانیه استفاده کردند. با این فناوری، صنعت تولید دارو سرعت می‌گیرد.

اگرچه پاراستامول به عنوان داروی مدل در آزمایش‌ها مورد استفاده قرار گرفت، دانشمندان می‌گویند که قادرند سایر داروها را از طریق این فرآیند ایجاد کنند. آن‌ها تصور می‌کنند که این فناوری در محیط‌های بالینی سریع استفاده می‌شود و بیماران می‌توانند برای دارو‌های متناسب با نیاز‌های فردی خود به آن‌ها مراجعه کنند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.